auto Karst T. wordt vernietigd. Op grond van welke wet is dat?

Zoek het overal kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op verzoek van familieleden van slachtoffers. Bronnen:
- nu.nl
ronron1212
12 jaar geleden
De wagen is total loss dus op grond daarvan kan hij worden vernietigd.

Het beste antwoord

Als iets door de politie in beslag wordt genomen, mag er maar 1 over beslissen wat er mee gebeurd, namelijk de officier van justitie van betreffende rechtbank. In dit geval zal dat het parket Zutphen zijn geweest. Dit geldt voor alles wat de politie in beslag heeft genomen, denk aan geld, kleding, meubels vuurwapens, drugs, en dus ook de auto van Karst.

De officier kan beslissen: opslaan in een depot, vrijgeven aan de domeinen, terug naar de eigenaar of vernietigen.

Dit laatste is dus besloten door de officier. Dit is een bevoegdheid van de rechtbank. Wat ik heb begrepen heeft de familie van Karst in eerste instantie al bezwaar gemaakt tegen de beslaglegging ansich, maar ondanks dit bezwaar heeft de rechtbank zelfs besloten om een stap verder te gaan, namelijk vernietigen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Kleine aanvulling nog, je vraagt op grond van welke wet dat is, de basis ligt in artikel 94 van het wet boek van strafvordering.

Toegevoegd na 47 minuten:
En in artikel 117 van het wetboek van strafvordering staat beschreven dat het OM een machtiging tot vernietiging kan afgeven.

In dit geval, artikel 117 2 onder C:
(....) "Ten aanzien van inbeslaggenomen voorwerpen die van zodanige aard zijn dat het ongecontroleerde bezit daarvan in strijd is met de wet of het algemeen belang, wordt slechts machtiging tot vernietiging verleend."

En het algemene belang is in dit geval van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastisch! Dank je wel!

Andere antwoorden (3)

Dat is op grond van een uitspraak van de rechter en dat wordt jurisprudentie genoemd. Normen en waarden staan boven wettelijke bepalingen.
Zo kan een rechter ook bepalen dat een wet niet hoeft te worden nageleefd. De nabestaanden van Karst T. hoeven de afwikkeling van diens nalatenschap niet te publiceren in de Staatscourant en twee dagbladen. Dat heeft de kantonrechter in Arnhem maandag besloten. In hun situatie was dat erg kostbaar en er was een alternatief volgens de rechter.

Toegevoegd na 2 minuten:
TOELICHTING:
Dat laatste stukje tekst is van een nieuwsbericht in juli 2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het onderzoek aan de auto, is deze van de erfgename van Karst T, in dit geval zijn ouders, die bepalen wat er met de auto gebeurt.

Toegevoegd na 18 seconden:
erfrecht dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitspraak justitie heeft niets met erfrecht te maken. erfgenamen kunnen wel in beroep tegen beslissing rechtbank.
Word onttrokken aan het maatschappelijk verkeer. Volgens mij wetboek strafvordering / boek 1 algemene bepalingen.

Gr