Klopt het dat na 10 uur je geen herrie meer buiten mag maken?

Volgens mijn ouders moet ik tussen 10 en 7 uur stil zijn. Als in dat iedereen daartoe verplicht is. Maar nu vraag ik mij toch echt af, klopt dit?

Aangezien ik vaak genoeg lage vliegtuigen hoor overvliegen (hoor ik zo vaak dat dit eigenlijk niet meer uitmaakt), mensen keihard hoort praten, muziek keihard hoor aanstaan, iemand weer met een Harley Davidson keihard scheurt (ja ze moeten naar huis rijden, maar dan het gas indrukken is ook niet echt nodig) en ga zo maar door. Wil ik dit nu toch echt eens weten. Ben een slechte slaper, dus elke irritatie is al teveel eigenlijk soms. En het zal erg prettig zijn als ik op mij vrije zaterdagochtend niet wakker geboord wordt om 8 uur i.d. ochtend. Of, dat als ik bijvoorbeeld morgen moet werken, ineens een halve aardbeving voelt vanwege de enorme herrie die of bij de buren is, of zelfs vanuit de stad, 15 minuten fietsen afstand komt.

En als dit klopt, wat kan je aan zoiets doen? (Ik wil niet diegene zijn die alle happiness in deze stad verziekt, er is al zo weinig.) Of dat ik constant de politie dwars moet zitten met dit soort gedoe.

Dit gebeurt niet al te vaak. Maar, toch wil ik het weten voor wanneer het wel weer gebeurt.

(En nee, vuurwerk/sirenes maken me niet uit, ben gek op die 2 dingen, daarom staan ze er niet tussen, apart iets I know).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.1K

Het beste antwoord

In het algemeen spreek je hier over Gemeentelijke bepalingen en je mag stellen dat die in de meeste gemeenten gelijk zijn. Na 22 uur geen burengerucht. Je mag in principe wel gerucht (herrie) maken, als je maar niemand daarmee stoort. Om dat laatste gaat het. Als je buiten voor vijf minuten hard staat te praten en daarmee je buren stoort, zal niemand je daar op wijzen. Doe je dit voor een langere tijd en je houd daarmee je buren uit te slaap, dan loop je de kans dat ze je daar op aan spreken. Helpt dat niet, dan kunnen ze ten einde raad de politie waarschuwen. Als het om een eenmalig feestje gaat, zal die bemiddelend optreden. Auto,s door de straat en vliegtuigen vallen niet onder burengerucht. Voor vliegtuigoverlast heb je landelijke bepalingen (wetten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting

overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het heeeelemaal met je eens, toch is inderdaad de regel van 22:00-10:00 uur geen herrie te maken. Dit betekent niet dat je "Stil" moet zijn. Maar wel dat je geen overlast mag plegen zoals luide muziek of hard gelach.
Je ouders mogen dus ook klagen of zelfs de politie bellen als dit aanhoudt.. Heb je echt last hiervan kan je dit dus aan je ouders vertellen en misschien zullen ze het bespreken met de buren want het is niet echt sociaal.
Mensen moeten mrogen ook weer werken en naar school!

Toegevoegd na 2 minuten:
22:00 tot 07:00 bedoelde ik sorry..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vervelend, misschien moet je je huis beter isoleren, want je kan er niets tegen doen, ook al mag het niet lawaai maken na 10u.
Bij ons is dat van 22u tot 6.00u
Ik ben ook zo'n slechte slaper, wordt van alles wakker, duiven oeoeoe om 6u, dan de gemeente die gras komt afdoen om 7u met een tractor.
We gaan nu ons dak extra isoleren en hebben al dubbele ramen gezet, allemaal tegen lawaai van buitenaf.
Binnenkort is het 3 dagen jaarmarkt en dat is tot 3u 's nacht lawaai, dan gaan we waarschijnlijk ergens op weekend want dat is niet te doen.