heeft een uitgever zwijgplicht.?

ik wil dus mijn boek anoniem uitgeven. moet de uitgever daar ook zijn mond over houden, of kan hij gewoon vertellen wie je bent als dat hem gevraagd word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als een uitgever het ziet zitten, om jouw boek (anoniem) uit te geven, dan zal er een contract opgesteld moeten worden. B.v. hoe het financiele plaatje eruit ziet, en ook wat van jou verwacht wordt i.v.m. promotie van het boek.
Het ligt voor de hand dat er in het contract staat dat je niet in een talkshow op TV verschijnt, maar dat de uitgever b.v. wel van je verwacht of eist dat je interviews geeft voor de geschreven pers.

Dat contract is er niet alleen om het de uitgever zo veel mogelijk naar de zin te maken, maar ook wordt daarin vastgelegd wat jouw eisen zijn. Je gaat dus onderhandelen met je uitgever, en één van de zaken die jij in het contract wilt hebben, is dat de uitgever absolute geheimhoudingsplicht heeft voor wat betreft je werkelijke naam.

Ik schat in dat je daar niet al te zwaar aan hoeft te tillen, en heus niet iets over dwangsommen of zo in je contract hoeft op te nemen. De uitgever zal wel gek zijn, als hij zich niet aan die afspraak houdt. Als hij een boek van je wil uitgeven, hoopt hij altijd op een 2e boek. Een uitgever is geen filantroop, en als hij met je in zee gaat, denkt hij er ook beter van te worden. Als hij zijn afspraken niet nakomt, kan hij fluiten naar je 2e boek, en stap je naar een uitgever die wel te vertrouwen is.

Ik heb geen idee wat je verwachtingen zijn over een eventueel commercieel succes. Verwacht je serieus, dat je boek een bestseller wordt, dan is het raadzaam iemand in de arm te nemen, die verstand heeft van contracten met uitgevers; b.v. een gespecialiseerde advocaat. Denk je dat je boek hooguit 100 of 200 keer verkocht gaat worden, dan is dat te duur, en kun je m.i. vertrouwen op de afspraken die je met de uitgever hebt gemaakt.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop niet dat het een bestseller word, deste groter de kans op naam lekkage. maar het is waargebeurt, en dat trek altijd veel mensen. vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoef je niet zo bang voor te zijn hoor. Die "lekkage" zal zeker niet van je uitgever komen, als je daar goede afspraken over maakt. Ik zou me trouwens in jouw geval, meer zorgen maken over de herleidbaarheid van het verhaal. Als allerlei mensen zich duidelijk in je boek herkennen, zou dat een spoor naar jou kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle namen zijn veranderd. de locaties, de hoeveelheid mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het draait denk ik vooral om de clou van het verhaal. Als die clou een gebeurtenis is, die echt heel bijzonder is, dan valt er veel te achterhalen. Is het een verhaal dat anderen ook meegemaakt kunnen hebben, dan wordt het lastiger om iets te baseren op de werkelijkheid. Ik heb je boek niet gelezen, dus ik kan er verder niets over zeggen ;-) Behalve dat je allerlei zaken heel goed moet afspreken...

Andere antwoorden (1)

Dat hangt af van het contract dat afsluit je met de uitgever. Daar kun je in vastleggen wat je maar wilt, voor zover de uitgever daar tenminste mee instemt.

De vraag is alleen of het zinvol is om zoiets vast te leggen. Mocht jouw naam op een of andere manier tóch uitlekken, dan moet je kunnen bewijzen dat de uitgever zich niet aan zijn afspraken heeft gehouden. En dat zal niet meevallen! Bovendien: wat zijn de sancties wanneer hij de naam toch openbaar maakt?

Ook is je uitgever nooit als enige op de hoogte: zijn medewerkers maar ook b.v. de Belastingdienst kennen jouw naam ook. Het beste is dus waarschijnlijk een soort "gentlemensagreement", waarin beide partijen mondeling afspreken dat de werkelijke naam van de auteur geheim wordt gehouden.
Pieter2011