In Nederland heeft iedereen identificatieplicht, wat gebeurt er dan als je je niet kunt identificeren omdat je paspoort gestolen is?

Ik neem aan dat niet strafbaar kan zijn om bestolen te worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je bestolen bent van je paspoort, ben je verplicht om dit aan te geven bij de politie. Je krijgt een bewijs van je aangifte, waarmee je een nieuw paspoort kunt aanvragen. Je draagt dit bewijs dan bij je en kan dit laten zien, wanneer je gevraagd wordt je te identificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het gestolen is doe je aangifte, dan heb je bewijs en kom je onder de bekeuring uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus mocht ik aangehouden worden in de periode die de aanvraag van mijn paspoort in beslag neemt, dan kom ik weg met een aangifteformulier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en als je die niet bij je hebt kan je bezwaar aantekenen.
Het is eigenlijk wel strafbaar. Omdat je ten alle tijde jezelf dient te kunnen identificeren. Ben je je paspoort kwijt, en heb je geen ID-kaart of rijbewijs of zorgverzekeringspasje/bankpasje, dan gaan ze héél erg moeilijk doen (zeker als je niet onderweg bent naar het politiebureau).
Wanneer je aangifte van vermissing/diefstal doet zul je dan ook een boete moeten betalen. Heel gek, te bizar voor woorden dus eigenlijk, maar het moet.
Dus ben je je paspoort kwijt en wil je een nieuwe, dan betaal je eerst omdat je hem bent kwijtgeraakt, en daarna omdat je een nieuwe wilt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verdrimmeld, het is veranderd. (zie bron)
Inderdaad geen boete meer...
Dan was ik dus een half jaar te vroeg mij paspoort laten jatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat het inderdaad is veranderd per begin 2010.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
extra administratiekosten of boete, wat maakt het uit hoe je het beestje noemt? Het gaat je geld kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@suus... de mijne is uit huis gestolen ... lag in een laatje in een kast... je kunt hem dus ALTIJD kwijtraken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ieiie roadrunner, wat eng dat er dus doelbewust iemand het om je paspoort ging. Bij het stelen van je handtasje zit ie er toevallig (soms) in, maar dat ze hem gewoon uit de la meenemen....brr nare gedachte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee dat iemand in je huis is geweest is al erg genoeg maar als ze idd je paspoort meenemen (en nog een hele berg andere persoonlijke bezittingen) dan word je niet blij.
Als aanvulling op vorige antwoorden:
De aangifte van de politie geld als bewijs. Wel is het dan heel handig dat je iets bij je hebt waar je naam op staat (bankpasje) en het liefst ook nog een gelijkende foto.
Een aangifte staat wel je naam op maar een foto zegt meer.