is er een site waar de regels op staan waar de politie zich aan moet houden?

(of van die handige dingen voor ons wat handig is om te weten over hun)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel een lijstje van dingen waar je je zelf aan moet houden ; dat is wellicht nog wel zo handig.
Iedere Nederlander wordt in de grond namelijk geacht dat lijstje te kennen. http://www.wetboek-online.nl/site/home.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je lekker bijdehand doen,als je nou vraagt waar jij je aan moet houden en je doet dat ook,heeft zelfs de politie daar plezier van.

Antwoorden (4)

Jongerenwetboek.nl
Dit is een makelijke sait je kunt alles op zoeken wat er in het wet boek staat dus ook waar de politsie zig aan moet houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nagtwint: Probeer deze eens: www.leernederlands.nl.... Makelijke, Sait, op zoeken, wet boek, politsie, zig..... Er zit niet voor niks een spellingscontrole op uw Iphone én op deze site hè ;-)
Heel makkelijk ; de politie met zich houden aan dezelfde wet die ze trachten te handhaven. Daarbij hebben ze iets meer bevoegdheden dan een gewone burger als er sprake is van een verdachte opsporen. (Dan mogen ze bijvoorbeeld iemands terrein betreden,iemand aanhouden/arresteren of staande houden, en ze hebben een bevoegdheid tot geweld - wat burgers onder geen enkele omstandigheid hebben).

Voor een normaal mens dat zich zelf netjes aan de wet houdt echter, is er helemaal niks 'handig' aan om te weten welke bevoegdheden ze allemaal precies hebben : daar heb je in de praktijk toch nooit mee te maken. Het enige dat je hoeft te weten is dat als JIJ buiten je boekje gaat, ZIJ de bevoegdheid hebben je daarvoor aan te houden, waarna justitie het over kan nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je weten waar de politie zich aan moet houden en waar ze wanneer toe bevoegd zijn moet je de ambtsinstructie en de politiewet 1994 doorlezen. Taaie stof maar dan weet je wel precies hoe t zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Moses al aangaf is de ambtsinstructie de leidraad voor de politie. Hier staat een hoop in vwb bevoegdheden, bewapening ed. Maar ook hier zijn door wettelijke uitspraken alweer uitzonderingen op gemaakt die je niet terug kan vinden in het staatsblad.
Maar goed volgens mij dient een ieder (en dus ook de politie) zich fatsoenlijk en integer te gedragen.
Als je het daar niet mee eens bent is er in elke politieregio een klachtenregeling. Jij kan dus bij een vermoeden van een onjuist optreden een klacht indienen. Mischien is het een idee om de klachtenregeling eens op te vragen in de regio waar jij woont.