Hoe kom ik van mijn meisjesnaam af?

Ik ben getrouwd en heb destijds aangegeven dat ik zowel mijn man zijn naam als mijn eigen meisjesnaam wil aan houden. Nu zou ik toch graag van mijn meisjesnaam afwillen en dus alleen met de naam van mijn man verder willen. Weet iemand of dit kan en waar ik dit kan regelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Eigenlijk kan dat niet meer ; welke naam je ook kiest, op je paspoort en rijbewijs en dergelijke, vermelden ze tegenwoordig alleen nog je geboortenaam. Dus leuk dat je tegenwoordig zogenaamd mag kiezen (de man mag zelfs voor de naam van de vrouw kiezen), in de praktijk kies je puntje bij paaltje helemaal NIKS.

Zelf heb ik 16 jaar geleden voor de achternaam van mijn man gekozen en NOOIT meer anders gebruikt, TOT ik in Duitsland kwam wonen. Daar gebruiken ze overal de naam van de paspoort, DUS heet ik na 16 jaar ineens weer overal met mijn meisjesnaam - tot mijn ergernis en vaak grote verwarring. En 'overal' is dan bij de huisarts, de tandarts, de bloedbank, al die plekken waar je regelmatig komt en je moet legitimeren. Waardeloos, maar het zal wel weer wennen.

Als je dus ECHT van je meisjesnaam af wilt, zul je echt een officiële naamsverandering moeten aanvragen, wat de nodige kosten met zich meebrengt. Je kunt je afvragen of het dat waard is. Buiten officiële instanties om kun je je namelijk sowieso laten noemen zoals je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Helemaal waar,je blijft altijd je geboortenaam houden,tenzij je een naamsverandering aanvraagt en dit doen ze niet zomaar en het kost inderdaad nogal wat centen.

Andere antwoorden (1)

Dat kan.
Overigens is de term "meisjesnaam" ouderwets en wordt bij de overheid de term "geboortenaam" gebruikt.
Dat doe je bij de afdeling burgerlijke stand van de gemeente waar je woont.
Neem een goed identiteitsbewijs mee.
Overigens blijf je officieel altijd je geboortenaam behouden, met wie en hoe vaak je ook zou trouwen.