wie is er schuldig bij een botsing op een parkeer terrein?

het zit als volgt ik en me vriendin besluiten om naar walibi world te gaan een maal daar aan gekomen rijden we op de parkeerplaats zo als altijd druk bij een pretpark dus ik en me vriendin staan heel even stil om te kijken waar we kennen parkeren word ik vol geraakt door een anderen bestuurder die van rechts kwam de anderen bestuurder reedt veelt te hard en gebruikte geen gepaste snelheid voor op een parkeer terrein die is in mijn beleving stapvoets en niet 60 tot 70 km per uur

Toegevoegd na 2 uur:
ik stond niet stil op de T splitsing ik voeg hier bij een tekening van hoe ik stond ik was auto A

Toegevoegd na 3 uur:
zo als je ken zien stond ik net iets met mijn neus op de weg zo als je ook ken zien op de tekening dat er aan de weg kant ook autos staan ik denk dat hij iets meer naar de linker kant van de weg moest rijden plus gewoon niet op letten en zijn snelheid denk ik dat het onvermijdelijk was aan zijn kant

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

volgens mij als je stil staat kun je nooit de schuldige zijn. Maar gewoon schadeformulieren invullen en lekker uit laten zoeken door de verzekering...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk hebt dat je op een parkeerterrein stapvoets moet rijden. Maar aan de andere kant kwam de ander van rechts, misschien waren jullie zo bezig met het zoeken naar een plaatsje dat er niet is opgelet dat er iemand van rechts kwam. Ook op een parkeerterrein heeft rechts voorrang. Dit is toch een zaak dat de verzekering uit moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een parkeerterrein hoef je niet stapvoets te rijden als dit niet is aangegeven. Een openbaar parkeerterrein maakt deel uit van de openbare weg en als er geen snelheidsbeperkende borden zijn geplaatst, gelden de snelheden die ook voor dat gedeelte van de openbare weg gelden.
Je stond stil maar deed dit op een kruising of T-splitsing of iets dergelijks en dat mag niet.
Daarbij komt nog dat die auto van rechts kwam en dus voorrang had.
Door bovenstaande 2 feiten ben jij schuldig.
Dat de ander naar jouw mening te hard reed doet niet ter zake. Hij zou een bekeuring kunnen krijgen wegens te hard rijden.
Alleen als na onderzoek blijkt dat de aanrijding niet plaats zou vinden als de ander niet zo hard gereden zou hebben heb je kans dat de ander schuldig bevonden zou worden.
Uit jouw verhaal blijkt dat er geen politie bij is geweest dus een onderzoek zal niet plaats vinden.
Ik hoop dat je een schade formulier hebt ingevuld en door beide partijen ondertekend.
Daarmee kan de verzekering uitzoeken wie schuldig is.
Zoals ik het lees ligt de schuld bij jou, helaas voor jou.

Toegevoegd na 2 uur:
Dat veranderd de zaak.
Je stond stil en NIET op de T-splitsing.
De andere auto rijdt, zo te zien, te ver links op zijn rijstrook, maar komt wel van rechts.
Of jij nu schuld bent kan en wil ik niet beoordelen.
Je zal het moeten doen met de gegevens die op het schade formulier staan. De verzekering moet het uitzoeken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een parkeerterrein van een bedrijf gewoon opgereden kan worden zonder pasje en/of slagboom, valt het onder openbare weg. En op de openbare weg zijn de verkeersregels van toepassing. Groot, klein, lang, breed, maakt allemaal niet uit.
Ook een parkeerterrein met een slagboom, waarvoor je een kaartje moet kopen, is gewoon een 'voor het openbaar verkeer openstaande weg' en dat houdt in dat alle standaard verkeersregels daar gelden.
Pas als er een afgesloten parkeerterrein wordt aangetroffen, waar alleen mensen met een speciale toegangspas toegang tot hebben, dan vervallen standaard de verkeersregels en worden die door de exploiteur vastgesteld. Meestal gelden ook daar de wettelijke regels.

Uit je beschrijving maak ik op dat je stilstond op een kruising omdat je aan het zoeken was voor een geschikte parkeerplaats. Je mag alleen stilstaan op een kruising als je links/rechts afslaat, voorgesorteerd staat en richting aangeeft.
Dit moet je ook nog eens kunnen aantonen (bewijzen). Je vriendin mag hier als getuige optreden, maar moet wel de waarheid vertellen.
Als je niet aan bovenstaande stuatie hebt voldaan, dus je hebt gewoon stilgestaan om te zoeken, wordt je als schuldige aangewezen.
De snelheid van de auto die van rechts kwam doet er niet toe. Natuurlijk mag je niet een stilstaande auto aanrijden, maar jij maakte de eerste overtreding en daar wordt op beoordeeld.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als een parkeerterrein wordt aangemerkt als "openbare weg" dan gelden ook de snelheden die voor de openbare weg. Dus binnen de bebouwde kom 50 km/h, maar soms ook lager.
Als de beheerder van mening is dat er met een lagere snelheid of stapvoets gereden dient te worden, dan moet hij dit met de juiste bebording aan te geven.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat maakt de zaak anders. Je stond niet stil OP de kruising, maar VOOR de kruising. Dan lijkt me auto B schuldig.
Maar hoe is het mogelijk dat als je voor de kruising stil stond, auto B toch op je knalde. Nam hij de bocht te kort?

Toegevoegd na 1 uur:
Ja, dan stond je toch, zei het gedeeltelijk, stil op de kruising en blijf ik bij mijn oorspronkelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had en als geldt nu een maal niet voor de wet.
Ik ben van mening dat je schuldig bent aan het ongeluk, maar uiteindelijk beslissen de juristen van de wederzijdse verzekeraars.
Mocht die beslissing in je nadeel uitvallen, dan kun je hier tegen in beroep gaan.
Aan de andere kant, als voor de wet schuldig bent moet je je daar bij neerleggen, ook al gaat dit tegen je rechtsgevoel in. Je gevoel is nu eenmaal ondergeschikt aan de regels van de wet.
Sterkte.
als je bewijs hebt dat de auto harder reed dan de toegestane snelheid maak je een kans, anders is het: rechts heeft voorrang. je kan ook aan de schade zien van je auto of de andere bestuurder te hard heeft gereden, want met stapvoets rijden krijg je geen grote schade, dit zou je ook kunnen aanvoeren als bewijs.

succes