Wanneer krijg je een strafblad, en wanneer een boete?

Wanneer precies? Wat moet je doen voor een strafblad? En kun je een strafblad krijgen zonder dat je door hebt dat je de aanleiding aan het doen bent? Met een boete kan het doordat je bijv. niet wist dat iets niet mocht, kan dat ook bij een strafblad?
Alvast bedankt.

12 jaar geleden
in: Wetgeving
14.3K

Antwoorden (6)

Dat hangt af van wat je fout hebt gedaan heb je een oma in elkaar geslagen en bestolen kun je van een strafblad uitgaan maar heb jij een krentenbol bij de bakker gepikt zou een waarschuwing (en misschien excuses aanbieden) genoeg zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft".

Toegevoegd na 4 minuten:
In het dagelijkse spraakgebruik is een boete meestal een geldbedrag dat de schuldige partij aan de overheid moet betalen, die namens alle burgers optreedt ter bescherming van de wet. Als iemand de wet overtreedt, benadeelt die persoon daarmee de andere burgers (overtreedt de wet). De overheid zorgt dan dat de overtreder beboet wordt. Het geldbedrag komt de overheid en daarmee alle inwoners van de staat (is de gedachte) ten goede. In Vlaanderen spreekt men in dat opzicht van een boete als een patrimoniale straf.
De strafwet spreekt van een boete, die in een strafproces ook daadwerkelijk door de rechter zal worden opgelegd. Meestal blijft het echter bij een transactievoorstel: het Openbaar Ministerie of de politie biedt aan de eventuele rechtszaak tegen een bepaald bedrag te schikken. Wie die 'boete' niet kan of wil betalen, zal zich uiteindelijk voor een rechtbank moeten verantwoorden. Het kan zijn dat de openbare aanklager daar een hogere boete eist, maar tegelijkertijd kan de rechter de verdachte vrij spreken van hetgeen hem of haar ten laste wordt gelegd. In dat geval wordt er geen boete op gelegd.
Indien een door het openbaar ministerie of de politie gedaan transactievoorstel wordt geaccepteerd, is daarmee de zaak voor het OM afgedaan. Heeft de transactie betrekking op een misdrijf, dan wordt deze op het strafblad genoteerd. Dat geldt ook wanneer de rechter een boete oplegt voor een misdrijf. Bij overtredingen wordt de transactie of de door de rechter opgelegde boete ook op het strafblad genoteerd, tenzij het transactievoorstel of de door de rechter opgelegde boete minder is dan 100 euro. Voor een groot aantal overtredingen heeft de wetgever echter bepaald dat boetes en transacties beneden de 100 euro toch op het strafblad moeten worden genoteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hoeft niet perse bij de rechter te komen hoor, toen ik 12 was en opgepakt werd kreeg ik gewoon via halt een taakstraf, kwam geen rechter van toepassing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat stond zo in wikipedia hoor ;) ... nam het eigenlijkgewoon zo over
Een boete krijg je bij een overtreding, zoals door rood rijden, of te hard rijden, of zonder licht.
Een strafblad krijg je als je voor een rechter bent geweest, dus een misdrijf als diefstal, beroving, vernieling, misbruik, rijden onder invloed etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hoeft niet perse bij de rechter zijn geweest om een strafblad te krijgen, voor elke overtreding krijg je een strafblad!
Er wordt in de wet onderscheid gemaakt tussen een "overtreding" en een "misdrijf". Je hebt die twee termen vast vaak voorbij zien komen in bijvoorbeeld Wegmisbruikers van SBS.
Daar zie je vaak mensen die hun rijbewijs in moeten leveren omdat ze veel te hard reden. Dat is een overtreding. Als ze vervolgens tóch weer gaan rijden, dan plegen ze een misdrijf.

Een misdrijf zorgt voor een notitie op je strafblad.

Toegevoegd na 38 minuten:
U krijgt niet na elke overtreding een strafblad. U krijgt pas een strafblad als er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een opgelegde boete van minimaal € 100. Veel lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Het gaat hier voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet meteen voor de rechter komen en krijgt u geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook te hard rijden komt op je strafblad
elke overtreding komt erop
zelfs wildplassen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neehoor linde, da's nie waar.
Alleen zaken waar je voor bent veroordeeld komen erop. Dus als er een rechter aan te pas is gekomen. Voor wildplassen kom je niet voor de rechter te verschijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neehoor, toen ik voor de 1e x werd opgepakt
kreeg ik taakstaf, er kwam geen rechter te pas
maar het staat mooi wel op mn strafblad! voor alles krijg je een strafblad, ik kom net terug van de politie en die hebben me dat verteld.. denk niet dat ze een grapje hebben gemaakt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok ik heb nu de juiste bron gevonden.
We hebben allebei een beetje gelijk.
Kijk: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html
Als je door een rechtbank bent veroordeeld vanwege een misdrijf dan.. heb je een strafblad.
Als je door een bevoegd iemand bent aangehouden danwel staande gehouden maar er wordt een schikking getroffen waarbij de e.v. de officier van justitie de boete bepaalt dan vindt er registratie plaats.
Dus ook bij een boete zou je in principe een strafblad kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je bij de officier van justitie komt kan je ook een werkstraf krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Dat is een schikking en komt niet op je strafblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker wel, als je word aangehouden/opgepakt komt het op je strafblad
Voor elk misdrijf dat je begaat krijg je een strafblad, bij sommige dingen krijg je een boete erbij zoals wildplassen of te hard rijden
Maar het komt sowieso op je strafblad te staan

Sommige dingen vervallen na een aantal jaren, andere blijven altijd staan

Maar voor elk ding tegen de wet krijg je een strafblad, soms nog een boete erbij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das dus nie waar. Niet voor alle overtredingen krijg je een notitie op je strafblad: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html