Onze buren roken buiten, dat waait ons huis binnen. Ik doe ademhalingsoefeningen binnen in hun rook. Moet steeds de ramen dicht. Heb ik ook rechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
29.7K

Antwoorden (27)

Nee, je buren mogen gewoon in hun tuin roken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind dit overigens wel erg ver gaan hoor, maar dat is mijn mening.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens ben ik zelfs nog van mening dat het redelijk onbeleefd is om je buren hiermee lastig te vallen. Ik zou me er in ieder geval erg ongemakkelijk bij voelen.

Laat die mensen genieten van hun peuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn mening is dat jij je lekker goed kunt inleven in een ander die waarschijnlijk longpatiënt is (cynisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo is, is dat erg vervelend inderdaad.
Mocht ik long-patiënt zijn, dan zou ik liever op een plek wonen waar je minder 'last' hebt van je buren :) En zelf vind ik de vraagsteller ook niet erg flexibel, gezien hij (of zij) steeds vraagt naar zijn rechten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foxesther begint al te hoesten als de buren in hun eigen huis een sigaretje opsteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA!
HAHAHA!
Lol @ Frans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen! Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toch gewoon het recht je ramen gesloten te houden ? Want anders heb je OOK last van uitlaatgassen, luchtverfrissers, de droger van de buren, de barbecue, de vuurkorf en alle andere dingen die je longen kunnen en zullen prikkelen. Sigarettenrook over meer dan 5 meter RUIK je met heel veel geluk misschien nog wel, maar dat is echt zo ongelofelijk verdund, dat je voornamelijk zult gaan hoesten van de suggestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over 50m is het nog met gemak te ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het recht om je ramen gesloten te houden. Bovendien weet vraagsteller misschien wel wanneer de buren afwezig zijn en kan ze dan haar ademhalingsoefeningen doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist van rokers krijg je een IKKE- IKKE maatschappij. Rokers vinden dat ze mogen roken. Waarom überhaupt? Het is gewoon een verslaving. Net zo als gok-verslaving, net zo als hard-drugs-verslaving, net zo als alcohol-verslaving, etc etc
En al die verslaving soorten zijn een kwelling voor de maatschappij. Zij zijn anderen tot last.
STOP er gewoon mee,...neenee wacht! Rook maar lekker door, want het is zo lekker, zo goedkoop, maar vooral erg goed voor de gezondheid! Rokers worden steeds slimmer, hun hersenactiviteiten nemen toe naarmate ze meer roken, en wat dacht je van hun conditie? deze stijgt ook naarmate de rookjaren vermeerderen. Je kleren ruiken elke dag frisser, je huisdieren willen het liefst op deze rookkleren liggen, gewoon omdat ze zó lekker ruiken. Zelfs als je een sigaret opsteekt dan komt je kind of hond spontaan naar je toe en wil dat je de rook in het gezicht blaast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bemerk hier juist bij personen als Foxesther een GIGANTISCHE onverdraagzaamheid. Natuurlijk mag een roker in zijn eigen tuin een peukie opsteken. Wie denkt ze wel dat ze is! Zij behoort tot het soort mensen waar Mr. Visser het altijd zo druk mee heeft. Overal last van en een ander niks gunnen. En maar zeiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ploppie, als jij een sigaret op 50 meter afstand nog "met gemak" kunt ruiken moet je als hasjhond bij de politie solliciteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol @ Frans!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ frans LOL
@striest foxesther je pakt dit veel te zwaar op.
staat ze nou de rook in je raam uit te blazen oke. maar in haar eigen tuin. serious get a life.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist mensen als Foxesther, die menen een ander te kunnen vertellen wat ze wel en niet zouden moeten of mogen doen (waarde-fascisten noemen we dat) en daar zo fraai mogelijke bewoordingen voor kiezen (zielig noemen we dat) maken van dit land een soort Nazi- of Stasi-staat, waar uiteindelijk niemand elkaar meer kan vertrouwen. Althans, als ze hun zin krijgen en er ook nog op gecontroleerd en gesanctioneerd gaat worden. Brrr..... Verdiep je eens in de geschiedenis, of lees 1984. Dan doe je iets nuttigers met je tijd dan andere mensen een les lezen die ze inmiddels al 1000 keer gehoord hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveel +sjes heb ik nog nooit gezien! Om het wereldrecord te breken heb ik er ook nog eentje aan toe gevoegd, wie weet hoeveel er nog bijkomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha,..nee rokers! Ik lach me helemaal krom. Ik schrijf dat de rokers lekker door moeten blijven roken,..en wat krijg ik een reactie van Marleen hierboven. Nou Marleen, maak je maar lekker druk hoor. En blijf vooral doorroken,...Nogmaals erg goed voor de gezondheid,..
jij wordt er inderdaad intelligenter van blijkt uit je bovenstaande reactie. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alweer retoriek tot en met.
Ik heb nooit gezegd dat ik me daar aan erger, of dat ik het zelfs erg vind! De roker hier (en jij bent geen roker, anders val je er misschien over als je denkt dat ik jou daaronder categoriseer) kan er niet tegen dat ik schrijf dat iedereen lekker door moet blijven roken vanwege de goede uitwerkingen van een sigaret. Hun retorische antwoorden zijn slechts een logische gevolg op mijn reacties. Die ik slechts altijd opdreun als mensen beginnen over een verslaving en waarom het allemaal wel zou moeten kunnen. En ik weet dat die reacties altijd weer komen! Ik heb nooit iets gezegd over het roken buiten in de tuin.
Slechts over de GOEDE uitwerkingen van het roken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rook ook en vind de vraag misschien niet terecht maar om hier nu steeds een wedstrijdje te maken wie de leukste opmerking maakt zoals Fransje hier zou ik een baan bij het theater aanbieden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag is niet is roken gezond of ongezond. foxesther grijpt gewoon haar kans nog eens roken zelf te klagen, en probeert mensen te bekeren naar het niet roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lees ik hier, vervelend zulke mensen....zucht :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze discussie begint écht leuk te worden. Zo heerlijk als sommigen hier zich op de kast laten jagen, hahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend, vermoeiend en vooral ook een beetje zielig. Ik maak me er allang niet druk meer om - een tevreden roker is geen onruststoker, tenslotte. En helemaal als ze zielig gaan miepen over iets dat roken dom maakt ofzo (zo ongeveer de domste antirookleugen naast de meerookleugen, want voor zover er al onderzoek over IS, beperkt zich dat tot ongecorrigeerde, vooringenomen onderzoeken over de aangeboren intelligentie van babies van al dan niet rokende moeders) ; dan laat ik op dit beperkte stukje wereld dat Goeievraag heet de punten en antwoordwaardering maar voor zich spreken ;-) Dan zijn de goede argumenten blijkbaar reeds in rook op gegaan.......alsof het een discussie is waar argumenten ook maar énige rol spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frans hasj is geen rook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh oh frans, wat ben jij goed, de tranen glijden langs mn wangen, ben helemaal doorweekt en in mijn tuin staat ook zo,n 10 cm water hou nu op aub met je grapjes ik begin stuipen te krijgen haha wat ben jij lollig, fieuw was me het pleziertje wel weer hier, hoop dat ik nog in slaap kan komen vannacht, jij hebt humor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@foxesther, gelukkig hebben wij mensen nog steeds het recht om naast onze plichten zelf te bepalen hoe we ons leven inrichten, ga je niet dood aan sigarettenrook dan wel aan een hartaanval door overmatige stress omdat je je te druk maakt om andermans minpuntjes en je je eigen minpuntjes doodgewoon vergeet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen, ieder zijn mening en niemand hoeft iemand zijn mening op te dringen, alleen de mening van een ander respecteren.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, Dubossies, dit slappe gezwam van allerlei onverdraagzame lieden kun je het beste benaderen met een beetje humor. En slapen doe ik als de beste, dank je wel voor de belangstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter verduidelijking voor de rokers onder ons; Ik ben zeker tegen roken. en wel om deze redenen; - blijft een verslaving, net als gok en alcohol verslaving. De verslaving van nicotine is alleen nog heftiger en dus nog gevaarlijker. En ik ben nou eenmaal tegen verslavingen. Ik zou niet willen dat mijn mensen waarvan ik houd verslaafd zouden zijn aan wat voor middelen dan ook.
- als je geboren bent rook je ook niet, waarom niet? Omdat het gif is!
- tevens verkondigen rokers allemaal onzin praatjes die ze voor zichzelf als excuus gebruiken om 'lekker' door te roken zoals bijvoorbeeld;
- het gaan weerleggen wat ik schrijf over het slimmer worden door het roken omdat je hersenactiviteiten vlugger gaan.
- en ach er zijn nog duizenden redenen. En ik wil helemaal niemand bekeren. Zelfs geen gelijk krijgen. Ik vind het alleen fijn om de waarheid te schrijven.
Ik trap namelijk niet in de fuik die roken heet. JIJ wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat dan nog? Als een roker dat nu wel doet?
Wat doet het jou tekort als een ander rookt? Helemaal niks toch? En denk je nu echt dat ze zelf niet weten hoe slecht het is? Niemand neemt je serieus als je er zo over doordramt.
In jou huis gelden jou regels, en laat me raden, dat er bij jou thuis niet gerookt mag worden is er vast een van. Maar vanaf het einde van jou stoepje mag iedereen doen wat ie wil en hoeft niemand aan jou uit te leggen of verdedigen waarom ie het doet. Dus jij hoeft een ander ook geen argumenten aan te reiken waarom ie het zou moeten laten. Wat zou jij vinden als iemand steeds gaat lopen hameren dat jij juist wel moet gaan roken....Is gezellig! Dan hoor je er bij, val je van af....enzo.....dan denk jij ook: bla bla bla.....leven en laten leven fox
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leven en laten leven dat roep ik al 26 jaar wicca maar niemand luistert ;-)
ik denk dat ik morgen maar niet naar buiten ga, ik denk dat ik morgen namelijk door een bus word overreden.. ach ja had ik maar niet moeten roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Foxesther....je houdt niet van verslavingen? Dan zou ik nu maar stoppen met hier antwoorden voordat je een verslaving aan GV hebt, kan ook verslavend werken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Onze Esther heeft in een ding gelijk en dat is dat roken inderdaad niet gezond is. Het enige probleem is dat het helemaal niets met deze vraag te maken hebben. Ik zelf ben niet verslaafd aan roken, maar als ik eens een keer een peuk opsteek en iemand als Esther haar anti-rook-propaganda gaat opdreunen, dan heeft dat 0,0 % zin. Die gezondheidsfreaks moeten zich eens met zichzelf bezighouden in plaats van met een ander! bahbah
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Imaginary Girl, Roken is ongezond omdat het verslavend is! Wat wel met deze vraag te maken heeft, is dat rokers zo onverdraagzaam zijn en nu nog steeds denken (niet helder vanwege de verslaving) dat ze overal mogen roken. Dit is gewoon een hele rare gedachte, waarom?
Als je verslaafd bent aan wat dan ook, dan ga je rare dingen denken; - het is mijn eigen keus dat ik rook is er bijv 1 van,..(het is niet je eigen keus, je bent verslaafd en daarom rook je) - als ik niet rook dan ben ervaar ik stress,...(je rookt in een paar minuten een sigaret de rest van de tijd vraagt je lichaam om nicotine,..dit levert juist DE stress) Je rookt ALLEEN omdat je verslaafd bent, nergens anders om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand kiest wel voor de 1e sigaret en de 2e. Internet is ook verslavend dus kan ook heel slecht zijn en je kan er anderen mee tot last zijn (neem nu hier jouw verdediging van niet-rokers tot de rokers...je valt rokers lastig en dringt ze op te stoppen)! Sommige internetverslaafden als jij denken op internet anoniem maar alles te kunnen maken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ga ik je toch tegenspreken, Foxesther. Sinds een paar jaar rook ik af en toe een sigaretje. Er zijn dagen dat ik wat meer rook, maar ook dagen (en weken) dat ik niet rook. Ik ben dus niet verslaafd. Als ik rook, dan doe ik dat, omdat ik er zin in heb. Ik kan echt genieten van zo'n verrukkelijk kankerstokje. Mmmm. Ik weet ook niet wat je wilt bereiken met je anti-rookpropaganda en ik heb het idee dat je op repeat staat. Heel irritant eigenlijk :') Als ik op straat zo'n figuur als jou tegen zou komen, die tijdens het roken tegen mij aan zou zeiken, met de vraag of ik ergens anders wil paffen, dan blaast ik de rook in z'n face uit. Ga ergens anders lopen zeiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn god. ik doe niet meer mee. pffff child
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@foxesther, mss heb ik teveel gerookt en ben ik dommer geworden, maar jij schrijft een heleboel, maar niet waarom het gaat, je geeft alleen in 1e instantie commentaar op het antwoord van imaginarygirl, wat ik een op zich een heel goed antwoord vind, dan begin je dingen te insinueren die nergens op slaan, zoals dat de vrager een longpatient zou zijn, sorry maar dat kan ik nergens terugvinden in de vraag. en laten we nu eerlijk zijn, meningen zijn als schoenen, iedereen heeft er wel een paar. Je doet jezelf heel slim voor, maar bent blijkbaar niet slim genoeg om een antwoord op de vraag te geven. hmmm wacht even als ik al je antwoorden lees...... cynisme, een heleboel woorden en eigenlijk niets zeggen, heb je mss als eens een carriere in de politiek overwogen? nee serieus, de laatste keer dat ik weet mochten wij als persoon onze eigen beslissingen, keuzes nemen en baas over ons eigen lichaam zijn. Als wij rokers, ja ik ben er ook een, willen roken laat ons dan gewoon ons gang gaan, in openbare gelegenheden mag het al niet meer, in restaurants, bars ed ook al niet meer, mogen we dan alsjeblieft in onze eigen huis en tuin wel roken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal (zo niet alle) mensen hierboven vinden foxesther maar een zeikerd. Met Marleen heb ik 't al eens aan de stok gehad omdat ze iedereen die iets tegen roken heeft en iedereen die niet beweert dat al die onderzoeken van de schadelijke gevolgen van het roken onzin zijn, nazisten of fascisten (en dergelijke) noemt. Marleen is echt totaal verblind door haar rookliefde - die houdt stug vol dat al die onderzoeken onzin zijn. Een overduidelijk bewijs dat roken je hersenen aantasten, lijkt mij :). Het zal me een zorg wezen als rokers hun lijf vernielen, of ze nu roken of niet, zolang anderen er echter maar geen last van hebben. Zodra iemand aan geeft er last van te hebben, ben je maar een zeikerd. De foutste reclameleuze uit de jaren 90 voor deze gifstokjes was 'we lossen het samen wel op'. Ammehoela - ze zijn er misschien wel (met een lantaarntje zoeken), maar veruit de meeste rokers zal nooit in gezelschap vragen of ze er last van zouden hebben als ie een peuk opsteekt. Er wordt dus helemaal niks samen opgelost. Immers, rokers blijven gewoon roken waar het mag, of er nu wel of niet niet-rokers in de buurt zijn. Natuurlijk wisten die rook-lobbyisten die met die reclame kwamen, dat ook wel. ImaginaryGirl:
"Ik zelf ben niet verslaafd aan roken, maar als ik eens een keer een peuk opsteek en iemand als Esther haar anti-rook-propaganda gaat opdreunen, dan heeft dat 0,0 % zin."
Precies - rokers zijn niet voor argumenten gevoelig :). Niks nieuws. "Onze Esther heeft in een ding gelijk en dat is dat roken inderdaad niet gezond is. Het enige probleem is dat het helemaal niets met deze vraag te maken hebben."
Dus als iemand vraagt of je buren een gifgas in zijn tuin mag verspreiden, heeft een antwoord dat dat niet gezond is, niks met de vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm, je moet mijn woorden NIET uit zijn verband rukken. Ik heb nooit geweerd dat roken gezond is en zal ook niemand aanraden te roken. Ik heb alleen wel gesteld (en dat zijn niet mijn eigen bevindingen, ik heb daar indertijd heel wat bronnen bij gegeven) dat veel onderzoeken over de schadelijkheid van roken, en vooral meeroken, uit nogal discutabele bron komen en vaak met een heleboel zout genomen moeten worden. Er is op dat gebied heel wat bagger-wetenschap voor handen. Verder heb ik geconstateerd (zoals iedereen kan constateren) dat roken slechts één van de vele schadelijke invloeden is waaraan we blootstaan, en ongetwijfeld nog niet eens de meest schadelijke. Dat rokers blijven roken op plaatsen waar het mag - en dat zijn er vandaag de dag niet zo idioot veel meer, vergeleken met een paar jaar geleden, en vrijwel nergens meer vergeleken met twintig jaar geleden, lijkt me niet meer dan normaal. Zo ongeveer 90 % van het land is inmiddels al rookvrij, dus niet-rokers kunnen geen enkele moeite meer hebben een plaats te vinden waar geen rook is. Ook de hele buitenlucht rookvrij willen hebben is de grootst mogelijke kolder, want het is een absoluut minimaal percentage van de luchtvervuiling waaraan we allemaal bloot staan, en niet eens de ergste. Kwalijker vind ik bijvoorbeeld het afschaffen van rookruimtes met goede ventilatie / afzuiging, zodat mensen gedwongen worden buiten te roken, waar anderen er weer last van kunnen hebben. Dat is één van de 'eigen schuld dikke bult'-gevolgen van de doorgeschoten antirookmaatregelen. Die grove fout wordt nu rókers nagedragen, terwijl zij daar nooit voor gekozen hebben. Over nazi's heb ik het trouwens nooit gehad, het enige woord dat ik nog wel eens in de mond neem zijn waarden-fascisten (op een breder gebied dan alleen roken trouwens), de enige juiste vertaling voor het woord 'valetudinarian' (iemand die extreem gepreoccupeerd is met (zijn) gezondheid en meent een ander zijn normen op te moeten leggen) zoals ik dat gebruikt heb in de vertaling van 'Smoke, Lies and the Nanny State van Joe Jackson.
http://www.joejackson.com/pdf/5smokingpdf_jj_smoke_lies.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conclusie: iedereen moet zich aanpassen aan ELKAAR, rokers roken voortaan buiten en anti-rokers blijven op dat moment binnen en in de ergste gevallen dan met gesloten ramen en deuren. Met 5 minuutjes kan je dan weer buiten komen. Mensen die echt geheel steriel willen leven en angst hebben dat hun lichaam overal gifstoffen binnenkrijgen kunnen dan maar beter in quarantaine leven want wordt je niet vergiftigd door tabakslucht dan wel door uitlaatgassen van auto,s en vliegtuigen, grote branden waar gifwolken over drijven en fabrieksuitstoot, het eten van vet, gebruiken van luchtjes en haarlak..(chemisch afval), en noem maar op. Van koken kan de lucht ook bij je naaste buren te ruiken zijn, je kan dan ook in je tuin geen muziekje meer draaien of visite hebben want stel dat je buur toevallig hoofdpijn heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen "Juist mensen als Foxesther, die menen een ander te kunnen vertellen wat ze wel en niet zouden moeten of mogen doen (waarde-fascisten noemen we dat) en daar zo fraai mogelijke bewoordingen voor kiezen (zielig noemen we dat) maken van dit land een soort Nazi- of Stasi-staat" is dit geen geval van de wet van godwin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergens wel misschien. Maar als ik zeg dat het hier dan ernstig op Oceanië begint te lijken, weten heel veel mensen vreemd genoeg niet waar je het over hebt. Big Brother klinkt vaak als iets bekender, maar zowel het controlerende karakter van het nazi- als het stasi-regime (en eventuele andere totalitaire staten) moge toch echt voor iedereen duidelijk zijn. ;-)
De discussie echter is in dergelijke onderwerpen al dood voor ze begonnen is, dus ik weet niet of de wet van Godwin dan ook opgaat.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mmm: Ik rook al jaren af en toe een sigaretje en inderdaad, als mensen dan gaan zeiken (want zo zie ik het) over de gevolgen, dan ben ik daar inderdaad ongevoelig voor. Leven en laten leven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loenie .
Voor de frisse lucht in te ademen,zo iets ongeveer.
Ja, jij hebt rechten, maar je buren ook. Namelijk het recht om buiten te roken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben zelf een fanatiek niet-roker, maar ik vind dat je hiermee toch te ver gaat. Bij mij mag bezoek niet roken in huis, maar op de tuintafel heb ik asbakjes staan, daar mogen ze van mij roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ leven en laten leven, dat is veel plezieriger voor iedereen, dus ook voor jezelf ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met Mendy eens. Je maakt het toch voor jezelf het moeilijkst als je van alles en iedereen last hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor mij geldt precies hetzelfde.
Leven en laten leven.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik op een terras zat en dat mensen direct naast me begonnen met roken toen wij gingen eten en de wind stond exact onze kant op.
Ik heb niets gezegd, maar irriteren deed het me wel!
Zelf ben ik 19 jaar geleden gestopt met die vuiligheid :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, Snuf, tijdens het eten is een wolk rook die jouw kant op komt idd niet zo lekker. Maar ik wil ook niet altijd zo vervelend zijn om meteen in de verdediging te springen. Ik geloof zelfs dat heel veel rokers zich niet eens altijd bewust zijn van het feit dat een ander er weleens last van kan hebben. Ikzelf heb trouwens in de bijna 58 jaar die ik nu op deze aardbol rondwandel mijn eerste sigaret nog niet gerookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik ben zelf een fanatiek niet-roker, ... Bij mij mag bezoek niet roken in huis, maar op de tuintafel heb ik asbakjes staan" Dan ben je natuurlijk geen fanatiek niet-roker. Een fanatiek niet-roker zal 't roken van vrienden niet aanmoedigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Oke, Snuf, tijdens het eten is een wolk rook die jouw kant op komt idd niet zo lekker." Alsof het tijdens het niet-eten wél lekker zou zijn! Dit geeft al aan dat jij 't wellicht lekker vind, en het je niks kan schelen of anderen daarin een andere mening hebben. "Ik geloof zelfs dat heel veel rokers zich niet eens altijd bewust zijn van het feit dat een ander er weleens last van kan hebben. " Maar nu, als blijkt dat een buur er last van heeft, dan geef je nog steeds niet thuis. Het gaat er bij jouw dus niet om of rokers zich er bewust van zijn dat anderen er last van kunnen hebben of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm, je kan overal wel last van hebben denk je niet? Het gaat nu al zover dat kinderen in een restaurant geweigerd mogen worden omdat mensen zich eraan storen, straks zijn het gehandicapten en misschien bejaarden, dan mensen met aanstootgevende kleding, dan mensen met luchtjes en deodorant. Hoever moet dit gaan? Er wordt nu buiten gerookt, precies zoals gewenst, nu willen ze buiten ook het liefst verbieden...ik vind het vervelend voor mensen met astma of andere longaandoeningen, maar wij kunnen ook wel eens ergens niet tegen maar van ons wordt ook verwacht dat we ons aanpassen en dat doen we, ik rook buiten, is het voor de andere partij dan zooo moeilijk dan ook een beetje tegemoet te komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm, je bent nu wel héél bijdehand spijkers op laag water aan het zoeken. Wat ik ermee wil zeggen is dat iedereen van mij mag roken waar hij wil, ook in mijn tuin, maar niet in mijn huis. Ik heb er geen last van als de rook buiten kan wegwaaien. Verder voel ik me niet geroepen om als een politie-agentje mensen hun peukie te gaan verbieden en je insinuatie dat ik bij mensen het roken aanmoedig raakt helemaal kant noch wal. Maar ik kan en zal het ze niet belemmeren. Ik heb nog nooit tegen iemand gezegd: steel lekker een peuk op, goed voor je. Verder mag iedereen van mij zijn mening hebben, als ik het dan ook maar mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Frans, Al dat gezeur over roken als je buiten rookt,je zou er bijna hoofpijn van krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach Maria16, er zijn hier enkele figuren die deze discussie bewust op de spits drijven en koste wat het kost hun gelijk willen halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm, nog even dit. Het kan mij idd niets schelen dat anderen een andere mening hebben, van mij mag dat. Wat niet zeggen wil dat ik die mening deel. Als het me wel wat kon schelen zou het veel erger zijn, want dat zou betekenen dat ik een ander zijn mening niet gun. Vrijheid blijheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans, Ze doen hun best maar,het zegt meer over hun dan over degene die het niet op de spits drijven,maar je hebt gelijk want er zijn nu eenmaal mensen die de mening van een ander niet weten te respecteren,dit zegt over meer over deze mensen dan degene die dat respect wel hebben. Gelukkig staat deze 'goeie' vraag nog twee dagen open als het goed is,dan is het gezeur hierover ook afgelopen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria, eigenlijk vind ik het geen goeie, maar een vrij stomme vraag wat jouw rechten zijn als de buurman in zijn eigen tuin een shaggie opsteekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans, Daarom staat goeie tussen aanhalingstekens. ;-)
Er is genoeg ruimte op het platteland.
Toch wil veruit het grootste deel van de 16 miljoen Nederlanders in de grote stad wonen.
Dan heb je nu eenmaal wel eens wat ongemakken van je buren te incasseren. Er zijn wel ergere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit gewoon aanstelleritis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.
Ik stoor me vooral aan buren die zich storen aan hun buren :P Dat Rijdende Rechter achtige gezeur altijd.
Kimath
12 jaar geleden
Wij hebben ook wel eens last van een barbecue of luide kinderen. Maar daar kies je voor als je in een woonwijk gaat wonen met veel scholen en jonge gezinnen.
Wij kunnen goed met de buren overweg, en hebben overlegt dat ze zaken als barbecue en vuurkorf beperken tot max 2x in de week, wegens longziekte van mijn vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met Kimath eens. Als je in een woonwijk wilt wonen (wat veel voordelen heeft), moet je sommige nadelen ook voor lief nemen en indien mogelijk goede afspraken maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha... Ja de rijdende rechter zeikerds, laat die allemaal in Groenland gaan wonen, wordt het hier een stuk gezelliger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat te denken van het fijnstof in de lucht in de grote steden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eens last van een bbq of een vuurkorf is nog wel wat anders dan altijd rooklucht. Fijnstof is stukken minder toxisch dan sigarettenrook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen KAN natuurlijk op het platteland wonen. Je wordt door wetgeving ook gedwongen in de (grote) stad te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En welke wetgeving mag dat dan wel zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wetgeving bijvoorbeeld dat er in mijn geboorteplaats en andere kleinere plaatsen maar een heel beperkt aantal huizen mogen worden gebouwd (terwijl de grond er wel is). Men moet noodgedwongen naar de 3 grotere steden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En tegelijk loopt het noorden en het oosten van NL helemaal leeg. Huizen genoeg dus daar hoor. Dat er in één dorp geen plek meer is, wil niet zeggen dat je persé naar de 3 grote steden moet.
Bovendien is in de grote steden de woningnood vaak veel hoger.
Onzin dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou jOve, je hebt t zelf zeker wel getroffen met een huis op t platteland? denk je niet dat veel mensen daar ook zouden willen wonen maar t niet kunnen betalen? ik zou er maar wat graag willen wonen, maar als alleenstaande met weinig inkomen,en ook nog buiten je eigen gemeente willen huren, is een utopie!!
beetje kort door de bocht hoor, net als bijna alle reakties!! mijn buren zitten, als t maar een beetje mooi weer is, recht voor mijn raam van de slaapkamer, met alles gesloten, word ik toch wakker van de rooklucht die zijn veroorzaken! ik rook zelf ook maar om wakker te worden van andermans rook, is geen pretje.... ik heb er wel eens wat van gezegd, of ze svp iets verder kunnen gaan zitten, voor hun eigen huis bv, maar nee, ik woon op zo een lekker plekje, dat ze vinden, dat ze met zijn allen bij mij voor de deur mogen zitten, en ik ben een jaar vies aangekeken, dussssss zomakkelijk is het niet hoor!! vooral als je in een arbeiders wijkje woont!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller is vast een ex roker. Die tillen meestal nog al zwaar aan rooklucht en die ruiken het ook echt overal. Ik ben ook een ex roker maar ik vind de lucht HEEEEERLIJK!!! Ik vraag altijd of ze me recht in me snufferd de rook van een klare sigaret willen blazen!! Geef mij maar van die buren die buiten staan te roken! ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmmmmmmmmm en dat is nu waarom ik op het platteland ben gaan wonen. :)
Buren 500m verderop geen lasten maar wel lusten en viceversa. :))
Ex-Rotterdammer ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh dikke + overigens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@joVe: kom maar hier in de regio kijken, dan zie je dat het geen onzin is. Ik kan niet in de plaats wonen waar ik vandaan komen en 25 jaar gewoond heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wiccalife: je wil wel erg graag laten weten wat een enorm tolerante ex-rookster je bent, he? Ben je je nu niet een beetje aan het afzetten tegen je 'soortgenootjes'?
En voor de liefhebbers weet ik nog wel een boerderij te koop staan op het platteland. Vanaf 6 ton kan er serieus gepraat worden. Er is trouwens wel altijd in gerookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@umria, ik woon midden in het centrum van de stad, boven het terras van het café dat vorig jaar werd uitgeroepen tot beste kroeg van nl. Dus je kan je voorstellen hoe druk het straks weer is bij de vrijdagmiddagborrel als het zonnetje blijft. En reken maar dat mijn openslaande deuren flink wat rook op scheppen.
En ik heb liever geen sigarettenlucht dan wel, maar ik ga daar natuurlijk niet over klagen! Ik woon toevallig wel midden in mijn lievelingsstad, kan overal binnen 5 minuten zijn als er iets te doen is, en als het ergens anders nog gezelliger is dan in mijn woonkamer dan is het wel onderaan mijn voorgevel ;)
En ja, er wonen mensen met motoren die 's ochtends soms wat vroeg het gas intrappen, en ja er zitten mensen op het terras die roken, en ja er wonen mensen boven me die wel eens hakken dragen, en ja mijn buurman houdt van russische folk. Maar kom op jongens, count your blessings!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor stippel, mijn eigen volk zijn de mensen die er schijt aan hebben als er gerookt word....niet de zeikerds....over tolerant gesproken......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke jOve... dan had ik het helemaal fout, sjorry dan, my bad... kan alleen maar conluderen, dat je me dan een goed in zijn vel zittend, tolerant, zelfverzekerd, en behoorlijk happy mens lijkt, als je dat idd bent.... dan ben ik wel jaloers.... kwou dat ik me nergens aan stoorde, wat zou dat fijn zijn!!
(geen idee welke kroeg, de best van nl is geworden, hoop dat je me vergeeft....) doegggg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel hoe toxisch kan sigarettenrook zijn die eerst door de longen van de buurtjes is gegaan, vervolgens verdund is door de lucht in de tuin, en de wind die blijkbaar altijd dezelfde kant op staat, waarvan een heel heeeeel klein deel door een dicht raam (zie vraag) ingeademd wordt tijdens de ademhalingsoefeningen? @jOve op het platteland ruikt het naar gras. als de boeren aan het hooien zijn heb je last van pollen, en de gier stinkt een uur in de wind, de tractoren maken lawaai, en in een landelijke omgeving laten wandelaars van alles achter zich slingeren. het ligt niet aan de omgeving m.i. maar om hoe zwaar je zelf ergens aan wil tillen (of niet natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Toch wil veruit het grootste deel van de 16 miljoen Nederlanders in de grote stad wonen." Dat de meeste mensen in de grote stad wonen, wil niet zeggen dat dat deel daar ook de voorkeur aan geeft!! Uit jouw reactie hierboven blijkt ook dat jij daar wel de voorkeur aan geeft. Dus je blik is mogelijk wat vertroebeld. Wie blijft er in een klein rijtjeshuisje in de stad wonen als ie 5 miljoen in de loterij wint? Niet de meerderheid in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar goed dat de meerderheid geen miljoen wint anders was het in de stad weer het rustigst :)
Je kan het (als je een goede relatie hebt met je buren) eens subtiel opbrengen, maar je kan de relatie hier heel makkelijk mee verzieken. En dan kan het erger worden natuurlijk.
Probeer je oefeningen eventueel te doen in een andere kamer of op momenten dat ze net hebben gerookt en niet meteen een nieuwe sigaret zullen opsteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"roken, we lossen het samen wel op"... was vroeger de slogan.
Heb je dat al geprobeerd? Heb je het uberhaupt al besproken met je buren?

Verder, misschien kan je de ramen aan de andere kant openzetten, kunnen zij met de wind in de rug gaat staan, of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was vroeger de slogan van de tabaksindustrie, maar nooit van het astmafonds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt waar? ik was overtuigd postbus 51, maar kan het nergens terugvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien roken de buren aan de andere kant ook wel in hun tuin...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja wie weet, en kunnen ze overeen komen om maar aan één kant te roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Roken, we lossen het samen wel op" .... Met sigaretten?
Het is toch van een tabaksindustrie? Ofwel willen die kereltjes dat je hun tabak juist NIET koopt ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Postbus 51, dat was in dezelfde tijd 'Ik rook niet, ik sport!' (Met mijn toevoeging: "ook niet!" want daar was ik te astmatisch voor door het gepaf van mijn liefste vader ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik rook niet!"
"Ik ook niet!" 1 letter verschil, maar een totaal andere zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Roken, we lossen het samen wel op" was i.d.d. een slogan bedacht door de tabaksmagnaten.
In de 30-er jaren was de promotie een stuk bonter, toen werd bijv. gezegd dat roken zonder meer hoorde bij een goede gezondheid, omdat topsporters het ook deden. (om een spontaan broekafzakkertje te krijgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"roken, we lossen het samen wel op"... was vroeger de slogan." Die slogan is gewoon een gigantische grote leugen. Je weet zelf ook wel dat er erg weinig rokers zijn die 't iets kan schelen of anderen er last van hebben of niet. Die anderen worden dan als zeurpieten gezien.
Zijn er uitzonderingen? Natuurlijk zijn die er. Maar die moest je wel met een lantaarntje zoeken. Ikzelf heb naar ik mij kan herinneren slechts één keer in mijn leven meegemaakt (in een publieke ruimte) dat iemand vroeg of men er last van zou hebben als ie er eentje op stak. En er is geen roker op Aarde te vinden die zoiets zou vragen als 't buiten betreft, ook niet bijv. bij een drukke bushalte. Als een roker werkelijk zou denken dat anderen er last van zouden kunnen hebben bij zo'n drukke bushalte, dan gaat ie niet vragen maar dan steekt ie er gewoon geen op. Want als ie wel zou vragen, zouden mede-rokers die vrager héél erg scheef aankijken. Dat weet die tolerante roker ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echte stomme tabaksindustrie, ze willen hun tabak afraden... dom zeg
In deze heb je weinig rechten. Zij mogen in hun tuin roken, als ze dat willen.
Ik wil wel opmerken dat je dit niet moet overdrijven. Ik ruik ook de rook van de buurman in mijn huis, als de wind een bepaalde kant op staat, hij aan de 'goede' kant van het huis zit en mijn ramen openstaan. Dat is dus eigenlijk maar een paar keer per zomer. Meestal waait het de andere kant op.
Verder ruik je het, omdat je zelf niet rookt, vrij goed. Maar die rook is al zo verwaaid, dat het nauwelijks schadelijke effecten meer heeft. Daar zou ik me echt niet druk over maken. Ik vind het stinken zelf vervelender.
Wat je kunt doen, is in overleg gaan met de buren. Vraag ze of ze bij bepaalde wind op een andere plek kunnen zitten of niet roken. En je kunt ook zelf je ramen een poosje dichthouden.
Het is een bekend probleem, en erg geschikt voor onderling overleg. Niet voor zwaaien met rechten en plichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het is een bekend probleem, en erg geschikt voor onderling overleg. Niet voor zwaaien met rechten en plichten." Het zou bij dat onderlinge overleg anders echt wel helpen als die roker verplicht rekening zou moeten houden met diegene die er last van heeft. Met name ook omdat er erg weinig rokers zijn die zulk overleg serieus zouden nemen - laten we eerlijk zijn.
Dus m.i. zijn rechten en plichten hier wel degelijk van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik wil wel opmerken dat je dit niet moet overdrijven." In elk geval mensen die astma hebben, kunnen er wel degelijk last van hebben. Dit heeft niks met overdrijven te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn in hun eigen tuin behoorlijk vrij om te doen en te laten wat ze willen. Daar is maar heel weinig over geregeld in de wet. De buurvrouw kan bloot gaan zonnen, ze kunnen elke dag de bbq laten stinken, ze kunnen roken, de radio aanhebben, klussen met veel lawaai. Daar doe je allemaal niks tegen, zolang het geluid binnen de perken blijft.
Daarom is onderling overleg de aangewezen weg.
En voor astma-patiënten is het soms inderdaad moeilijk, maar eerlijk is eerlijk, die zijn wel vaker de klos. Mensen roken ook op perrons of hebben in het OV de rooklucht in de kleren, of gebruiken veel parfum. Als je astma hebt, is dat vaak gewoon zwaar balen. Maar dat verandert niets aan de rechten of aan de plichten van de buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze heb je weinig rechten, was je eerste zin, maeve. Bedoelde je in deze wereld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in deze zaak. De overheid heeft gelukkig niet tot vijf cijfers achter de komma geregeld wat burgers in hun tuin mogen en niet mogen doen.
Ik kan me best jouw aversie tegen de rook van je buren best voorstellen. Ik zou het ook niet prettig vinden, maar je kunt hier helaas toch niets aan doen. Buiten roken is nu eenmaal toegestaan. Zeker in je eigen tuin. Als je een goede relatie hebt met je buren kun je het eens aankaarten, maar begin niet over "rechten". Daarmee verpest je het vermoedelijk en gaan je buren op hun achterste benen staan.
Maar de wind waait toch niet altijd uit dezelfde hoek? Heel vaak merk je er niets van.
Je kunt de tuinafscheiding misschien verhogen, of een buitenzonnewering langs je raam laten aanbrengen. Die houdt ook rook tegen. Dan kun je je ramen openhouden.
En anders zit er niets anders op om je ramen en deur dicht te doen als ze roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed alternatief!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nounou, tuinafscheiding verhogen, buitenzonwering laten aanbrengen. Alleen voor af en toe een beetje rook. Dit gaat lijken op het met een dubbelloops jachtgeweer doodschieten van een mug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha!
Tja Frans, ik zou het er zelf niet voor over hebben, maar als je er echt veel last van hebt en je wil niet verhuizen (!!) of ruzie met je buren moet je er wat voor over hebben!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent goed op dreef vandaag, Frans :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik ben zelf een niet-roker, maar ik kan me soms kapot ergeren aan het gedram van andere niet-rokers. Voor mijn part steken ze bij mij in de tuin een heel pak shag tegelijk in de hens, dat waait wel weg, alleen in ons huis wil ik het niet hebben omdat de lucht daar blijft hangen. Geen mens die mij wijsmaakt dat hij er last van heeft als iemand buiten staat te roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de gast een man?
Hij reageert trouwens helemaal niet, hij/zij is zich dood geschrokken van al die felle reacties hier! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat sigaretje van de buurman was minder schadelijk voor de gezondheid dan onze antwoorden en reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, zou kunnen.
De gast had misschien wat meer inlevingsvermogen verwacht.
Ook ik, niet roker maar bezoek mag af en toe in ons huis roken, vind de vraag nogal overdreven. Maar sommige reacties vind ik wel erg fel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans117: ik heb er ook last van. Fysiek. Ik ben heel blij dat mijn buren niet roken, ik probeer echt zo veel mogelijk mezelf 'aflandig' op te stellen als er rokers in de buurt zijn. Nee, ik heb niet altijd medicijnen bij me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de duimen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Geen mens die mij wijsmaakt dat hij er last van heeft als iemand buiten staat te roken." Dat is nu net het probleem. Dat mensen die er last van hebben dat niet aan jouw verstand kunnen peuteren.
Ik begrijp je bezorgdheid, vooral als het volgende artikel leest.

Buiten rokende ouders zijn voor kinderen net zo ongezond als ouders die soms binnen roken, aldus de onderzoekers.
Zij meetten de nicotine concentraties in 92 huishoudens. Nicotine werd model gesteld voor alle slechte stoffen in rook. Ouders moesten zelf aangeven of zij al dan niet buiten rookten. De concentraties nicotine waren in beide gevallen even groot.
Indringing via ramen en deuren verklaart de hoge nicotine concentraties in huis, aldus de onderzoekers. Ook nemen terugkerende rokers nicotinedeeltjes mee op hun lichaam.
46% van de kinderen van niet-rokende ouders had astma en ademhalingsproblemen. Onder kinderen met buiten rokende ouders lag dit percentage met 54% hoger.

Het probleem.
Wat weegt zwaarder - het recht om te mogen roken of om gevrijwaard te blijven van rook?

Moeilijk af te wegen want beide groeperingen hebben rechten.
Zeker als het om persoonlijke vrijheid gaat van het individu.
Wel zie je dat de overheid steeds meer de niet roker in bescherming neem, terecht of niet. In Amerika is men al wetten aan het voorbereiden om in dichtbevolkte streken een rookverbod voor buiten af te kondigen.

Rokers hebben net zo veel rechten als niet rokers wordt er wel eens beweerd. Maar dat zal in de toekomst zeker niet meer opgaan.

Rokers zijn niet de enige die zich aan moeten passen.
Vaak hoor je: wanneer een niet roker ergens last van heeft, dan gaat die maar lekker weg. Maar ja, je hebt ook nog zo iets als hoffelijkheid.

Je rechten?
Op dit moment zijn er geen wetten die je buurman verbieden in zijn eigen tuin te roken. Hetzelfde geldt voor het maken van muziek, mist dit binnen de wet blijft.
Er is dus geen wetgeving waarop je op dit moment terug kunt vallen en dus rest je niets anders je deuren en ramen gesloten te houden of een eindje om te gaan.

Hoffelijkheid!
Als je een goede verstandhouding hebt met je buren en je hebt last van hun muziek die in hun tuin wordt gespeeld, dan ga je hun vragen de volumeknop iets terug te draaien.
Hetzelfde geldt voor het roken, maar doe het op een hoffelijke manier zoals je ook zelf behandeld dient te worden. Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
46 % van de kinderen van niet-rokende ouders heeft astma ? En 54 % van de rokende ouders ? Wat een gigantisch, schrikbarend, signifikant verschil zeg, die 8 %.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat het percentage / verschil vele malen hoger / groter was. Waarmee roken als oorzaak voor astma dus kilometers gekelderd is in de ranglijst. Ben benieuwd waar je op uitkomt als je voor wat andere oorzaken corrigeert.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
46 en 54 % van alle kinderen heeft astma? Dat lijkt me wel ERG veel. Het is wel zo dat de astmatische kinderen erg veel last hebben van hun rokende ouders, dat heb ik aan den lijve ondervonden (toen ik het huis uit ging was ik opeens geen half gehandicapt, rochelend, zielig ding meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wildelely, ben je toevallig zelf die "wetenschappelijke" onderzoeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben bij al mijn zwangerschappen acuut gestopt met roken. rook nu buiten. mijn zusje heeft nog nooit gerookt of zelf mee gerookt, ze bleef op en panische afstand van de lucht. nu heeft 1 van haar kinderen astma. do your math again.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de percentages 4,6 en 5,4 moeten zijn ; statistitsch bijna irrelevant dus, waarbij er vermoedelijk nog best ergens op gecorrigeerd kan worden. (Levensstandaard, inkomen, huisvesting oid). Van die 0,8 % meer maken ze dan trouwens ook graag een 20 % grotere kans. Stippel heeft gelijk ; de meeste astma-patiënten kunnen niet tegen rook. Andere kunnen niet tegen stof, huisdieren, chloorwater in het zwembad (schijnt 1 van de moeilijk te pakken verdachten te zijn voor de ' astma-golf' van de afgelopen 20-25 jaar), luchtverfrissers, uitlaatgassen en andere dingen die je voor een groot deel uitstekend kunt vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O shit, ik heb last van allemaal! En daar is prima mee te leven, zo lang je maar niet met rokers in het zelfde hok hoeft te zijn. Wel jammer dat ik nu al die diepzinnige gesprekken in het rookhol mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste zitten te zeuren over percentages. Hoe zit het met de hoffelijkheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Frans 117. Nee, ik heb wel wat anders te doen. Al die reactie op mijn prachtige antwoord lezen b.v.
Wat betreft het onderzoek: lees http://www.depers.nl/binnenland/217490/Buiten-roken-ook-schadelijk.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De concentraties nicotine waren in beide gevallen even groot." Dat maak je mij echt niet wijs. Als je buiten rookt, kan die rook alle kanten op gaan. Er zal best een (klein) deel alsnog binnen komen via ramen, deuren, ventilatie, etc., maar de rest zal toch echt buiten verwaaien. Als je barbecuet, trekt toch ook niet alle rook naar binnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer niemand wat wijs te maken. Ik zou niet durven. Ik citeer gewoon een krantenartikel en je doet maar wat je er mee wilt. Zie voor site hierboven.
En stop met het ongenuanceerd geven van plusje en minnetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, wie zegt dat ik ongenuanceerd plus/min? Ik heb je niet eens gemind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alhoewel wildelely over dat plussen en minnen begon in het zelfde stukje waar hij op jouw reageert, mag je daaruit niet concluderen dat hij jouw specifiek bedoelde. En zo lees ik het trouwens ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De meeste zitten te zeuren over percentages. Hoe zit het met de hoffelijkheid?"
Die percentages kloppen natuurlijk niet, of zijn uit hun verband gerukt. Het is niet zo dat rond de 50% van de kinderen astma heeft. Hoe 't met de hoffelijkheid zit: tja, die is helaas ver te zoeken onder de rokers, en zelfs onder de niet-rokers die met de rokers sympathiseren omdat ZIJ er toevallig geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm.
Nou dat mag je wel denken bij zo'n reactie, mmmm.
Ook hier weer vooroordelen en geen bewijzen. De percentages kloppen niet. Bewijs svp.
En ook veel niet rokers schijnen niet hoffelijk te zijn . Wat weet jij daar nu van af. Getallensvp.
Je blijft lachen op deze site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zoals met alles 'le tone qui fait la musique'. Ik heb nog nooit een vriendelijk welgemeend verzoek ergens niet of even niet of ergens anders te roken geweigerd en zou dat ook niet snel doen. De wereld is groot genoeg, en ook ik ben (gelukkig nog) vrij om te gaan en staan waar ik wil, en kan dus vaak wel een endje verderop. No problem. Ik heb wel ongelofelijke zeikers te kennen gegeven dat ze in alle vrijheid ergens anders kunnen gaan staan mopperen, bijvoorbeeld wat verder verwijderd van de 2m2 rokershoek op een gigantisch bedrijventerrein, of (waar gebeurd !) IN het 'rokersaquarium' in een verder rookvrij café , in een stad waar dat ook nog het enige cafe met een rokersruimte is !! En ja, ik maak daarbij ook wel onderscheid tussen mensen die er écht niet tegen kunnen , en mensen die het 'gewoon' vies vinden (maar wel met zijn allen met een paar kratten bier rondom een kampvuur gaan zitten, zoals me in het verleden bij de scouting wel is gebeurd). . Als DAT de norm wordt, zou iedereen dan svp ook meteen willen stoppen met het overmatig gebruik van kunstmatige geurmiddeltjes, zowel op hun lichaam als in hun huis ? Dat vind ik namelijk erg vies. Sterker nog ; ik heb er zelfs LAST van. En gezond kan het ook niet zijn,dus mij een raadsel waarom je daar (nog) zo weinig over hoort......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Marleen. Die geurtjes heb ik ook erg last van, meer dan rook. Een poosje terug spoot m'n vrouw voor de grap wat parfum in de lucht nadat ik een scheet had gelaten. Ik stikte haast, zo erg sloeg 't op m'n luchtwegen.
Natuurlijk heb jij ook rechten, dezelfde als die je buurman heeft, nl, dat je in je eigen tuin gelukkig nog een sigaret op mag steken.
Vind het echt zwaar overdreven wat je hier stelt, ik ben zelf roker en ben bereid met een ieder rekening te houden maar als jij mij zou vragen niet meer in mijn eigen tuin te roken zou ik echt héél kwaad worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon lekker door blijven roken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben geen roker, maar wel met je eens. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@foxesther wauw jij weet wat overdrijven is en hoe je mensen in in hokjes plaatst. een duidelijk schaapje van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies NicktheG. En uiteraard met een reden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Empathy is hier ver te zoeken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was geen meningsvraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kom ik je helpen kwaad worden :-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"en ben bereid met een ieder rekening te houden "
Dat is dus gewoon niet waar, want je schrijft:
"maar als jij mij zou vragen niet meer in mijn eigen tuin te roken zou ik echt héél kwaad worden."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm, jawel, ik ben zeker bereid om met iedereen rekening te houden, maar het zal toch zeker niet zo zijn dat ik in mij eigen tuin nog mezelf af moet gaan vragen of ik wel een sigaret op kan steken??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel, behalve mijn mening heb ik wel degelijk ook een antwoord gegeven, nl, dat de de vraagsteller dezelfde rechten heeft als iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, NBK, jij hebt gewoon het volste recht om in jouw eigen door jou betaalde tuin te roken. En iedereen die het daar niet mee eens is moet zich eens ernstig afvragen of hij er misschien verstandig aan doet om in een hutje op de hei te gaan wonen in plaats van in een woonwijk. Ik word ook wel eens 's ochtends om 6 uur wakker als mijn buurman zijn dieselbus start, soms zelfs ruik ik de motor als ons slaapkamerraam openstaat. Zit ik niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heey nbk mooi antwoord je alles eerste antwoord ben ook een roker een super + voor je antwoord zo mee eens
Rechten heb je in dit geval niet.
Je kan proberen om een ventilator voor je open raam te zetten. Zo kan de rook misschien terug naar buiten geblazen worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt een beetje een dom antwoord.
Als je lucht naar blaast...komt het ook weer naar binnen...
En als je dus aan de andere kant geen ramen of deuren open hebt staan, is het zinloos, en komt de lucht via hetzelfde raam weer binnen.
Sterker nog, de rooklucht zal zelfs sneller je huis intrekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment zijn 4 mensen het toch niet met je eens Fietser12 :)
Dank aan de anonieme plussers :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij deze zijn het er 5. vind het namelijk heel erg knap dat er rook door een raam kan komen wat dicht zit. dus open die handel en terugblazen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je eucalypje :) Mooie foto ^ ^
Buiten roken is wettelijk niet verboden. Je zal er niet veel tegen kunnen doen. Misschien eens lachend of op een grappige manier vragen of ze een ander hoekje buiten willen opzoeken om te roken en ja, misschien de ramen even sluiten of ventilator laten draaien om de rook buiten te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang dat je niet veel hebt om op te staan. Ikzelf zou eerder ergens anders in huis ademhalingsoefeningen, dan dat ik mijn buren zou vragen op een andere plek in hun tuin te roken.

Tenzij je echt een super goede band met je buren hebt, anders zou ik het niet eens overwegen.

Maar misschien heb je meerdere kamers waar een raam openkan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Doen, vergeet doen achter ademhalingsoefeningen, en een vergeten spatie tussen open en kan op het laatst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het roken van een sigaretje moet toch blijven en zeker in je eigen tuin!!

Als men daar al over gaat vallen: is het hek van de dam!
Men kan ook overdrijven dus!

Als mensen zo praten en denken over rook van sigaretten ,hoop ik dat die mensen geen auto hebben of brommer en niet met een bus moeten gaan,maar vooral nooit op straat lopen.

Overal is er rook,en veel slechter dan van een sigaret namelijk!

Elk mens heeft rechten,jij hebt ze en ook de buren,wat een geluk dat we ze hebben,
maar gooi er geen vuur op anders.........krijg je rook!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt geen 'rechten' op dit gebied, zoals vele beantwoorders al aangaven, maar ik kan me voorstellen dat dat het vervelend is. Mijn zusje heeft astma, en is erg gevoelig voor rook, ook als er buiten gerookt wordt en zij is binnen. Hoe sommige mensen reageren in hun antwoord is echt overdreven. Het is namelijk geen onzin. Als je last hebt van elkaar moet je dat kunnen bespreken, hoe klein deze irritatie ook is. Ik snap dat de 'bikkels' die de vorige antwoorden gaven daar allemaal tegen kunnen, maar ze verplaatsen zich niet in een ander. Dus mijn advies is om gewoon even langs de buren gaan, en vragen of ze hier rekeningen mee willen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
ja je hebt het recht om de ramen dicht te doen maar voor de rest kan je er niet veel mee

je hebt al veel antwoorden gehad dus daar ga ik verder niet op in

zelf had ik ook een buurvrouw die om de 10 min buiten stond te roken....een kettingrookster

in de winter is dat niet zo erg maar zomers vond ik het erg vervelend omdat ik ook astma patient ben vaak ging ik dan maar naar binnen

en de andere buren die stookten in de winter een houtkachel maar hun schoorsteen kwam niet boven het dak uit en zodoende kreeg ik met de verkeerde wind al die rook binnen ook via de afzuigkap

daar heb ik wel wat aan kunnen doen want de pijp van hun kachel moest boven het dak uitsteken en dat was niet het geval , uiteindelijk stookten ze de kachel niet meer

en van mijn buurvrouw heb ik ook geen last meer

we zijn verhuisd (LOL)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Beste gast, Nee....je hebt wel rechten maar niet het recht een rookverbod voor iemand aan te vragen voor hun eigen terrein hoe vervelend voor jou ook. Tevens is het inderdaad zo dat een bbq of vuurkorf (eigenlijk nog meer) rookt en stinkt. Op deze manier zou niemand meer vrijheid hebben, zelfs bij zichzelf thuis.
Je kan natuurlijk bij je buren aanbellen en vertellen dat je er door gezondheidsredenen last van hebt en afspreken dat jullie elkaar afwisselen buiten. Aan te raden is dan je eigen ramen en deuren dicht te houden als hun aan het roken zijn.
Maar vóórdat je dit doet kan je wel even bij jezelf te raden zijn of hun geen tegenargumenten hebben wat betreft overlast. Het kan zomaar zijn dat hun jou dan ook verwijten maken over overlast (en waar je ze nooit over gehoord hebt) waar je zelf wellicht niet bij stil gestaan hebt, dat zou een vervelende confrontatie voor je zijn en uit kunnen monden in burenruzie terwijl je misschien nog wel heel lang met ze moet leven naast je terwijl je ze in veel gevallen ook nog wel eens goed kan gebruiken. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vuurkorf en die BBQ die hebben ze natuurlijk niet elke dag aan. Als de buren trouwe buiten-rokers zijn, heb je van het roken dus veel vaker 'last' dan van het fikkie stoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ben ik niet met je eens. Ik rook zelf ook dus ruik het misschien niet zo als mijn buren roken maar mijn man heeft bronchitis en rookt niet maar ruikt die sigarettenlucht van de buren ook niet. Als hun de vuurkorf aanhebben (al is het alleen in het weekend) dan slaat het dus wel degelijk op je longen zelfs bij mij maar wij zeggen het niet want we hebben er zelf ook een. Voor de hoeveelheid rook die bij een vuurkorf vrijkomt moet ik misschien een maand roken wil ik ook zoveel rook de lucht inblazen.
Jee wat een gezeur, en dan bedoel ik niet de vraagsteller. Rokers vs niet rokers.... Gewoon een keer op een normale manier gaan praten, wellicht is er een eenvoudige oplossing. Ik ken een geval van iemand die altijd klaagde over een BBQ in de buurt (direct aan de bel zodra zo'n ding aanwas). Als oplossing hebben de buren een buurt bbq georganiseerd.

Mijn advies: vraag het op een normale manier, begin niet van u mag daar niet roken want daar heb ik last van, eerder van: ik vind het vervelend om te vragen maar kunt u misschien aan de andere kant van uw tuin...etc

Voor het simpele in de tuin een sigaret roken heb jij als buur geen rechten. EN er zit een groot verschil tussen het vies vinden en er echt ziek van te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
zo is het +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Jij hebt recht op vrijheid van meningsuiting.

Je buren hebben het recht buiten in hun eigen tuin te roken, welke kant de wind ook op blaast.

Hun recht is ook dat jij ze het recht om buiten te roken nooit kan afpakken/verbieden.

Dus: SLUIT RAMEN EN DEUREN EN ZET DE TV OF
RADIO AAN..........en relax!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zoek dingen die écht de moeite waard zijn om je druk over te maken.
Jazeker heb jij rechten. Zodra er sprake is van onrechtmatig handelen kan dat verboden worden door de rechter. Overlast is een van de manieren die onrechtmatig handelen kunnen opleveren. In het onderhavige geval is de overlast echter zodanig laag dat die niet wordt geacht onrechtmatig te zijn en die moet je dus gewoon accepteren. Ik zou gewoon de ademhalingsoefeningen buiten in de voortuin doen, dat lijkt me ook beter dan in een bedompte kamer waar je kennelijk de ramen en deuren open moet zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed over nagedacht ! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Inderdaad, ik wilde net dezelfde suggestie dat ze inderdaad haar oefeningen buiten kan doen, lekker frisse lucht, goed voor je, en veel fijner zou ik zeggen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beknopt en goed antwoord.
je hebt eigenlijk in deze zin geen rechten, net zoals bij de andere antwoorden. je kan hierover rustig praten, en bijv. een tijdstip afspreken. of iets anders, met de wind in de rug bijvoorbeeld. maar als je geen goede band met je buren hebt, kan dit wel eens flink uit de hand lopen...

naar mijn mening vind ik dat dit niet zo door kan gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee in deze heb je geen rechten, tenzij de buren voor je raam staan en de rook rechtstreeks bij jou naar binnen blazen, dan kun je mss aangifte doen van vredebreuk, nadat je hen verzocht hebt om je tuin te verlaten.

ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen het huis naast je bewonen want zoals al door diverse mensen aangegeven is is die rook normaal gezien al lang vervlogen.

En waarom doe je eigenlijk die ademhalingsoefeningen, want dat schrijf je er niet bij, heb je een ziekte of ben je parelduiker of zangeres? er zijn diverse mogelijkheden dat je ademhalingsoefeningen moet doen.

Ik ga nu even heel kort door de bocht, maar heb je als je er echt last van hebt al eens met je buren proberen te praten? In tegenstelling tot wat ik hier met verbazing lees, zijn rokers meestal toch geen intolerante mensen, juist de antirokers. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een roker weigert zijn sigaret uit te maken als een niet roker dat vraagt

voor de rest, neem ik aan dat je je huis nooit verlaat, aangezien uitlaatgassen van het verkeer veel irritanter en schadelijker kunnen zijn alsmede de uitstoot van fabrieken, schoorstenen van huizen, restaurants en dergelijke.

deze periode zal dan helemaal hel voor je moeten zijn als er in je buurt gebarbecued gaat worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurvrouw rookt ook als een ketter, ook buiten, maar ik moet er niet aan denken dat ik haar vraag of ze even niet wil roken in HAAR eigen tuin. Het is haar volste recht. Ook ik moet soms ademhalingsoefeningen doen, maar dan doe ik de deuren gewoon even dicht. Zo heeft niemand last van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk heb je rechten. Je hebt net als iedere burger in Nederland het recht op geen overlast te hebben.

En nee, uit het BW 5-37 en 6-162 interpreteer ik dat de mate niet voor maatregelen vatbaar is. Bovendien is er waarschijnlijk geen opzet in het spel, ze staan de rook niet door de brievenbus van je naar binnen te blazen.
Er is toch nog overlast, maar overlast in zeer kleine mate waar jij als last hebbende wat aan kan doen! Namelijk gewoon de ramen aan die zijde van het huis dicht houden en voor ventilatie zorgen aan de andere zijde van het huis.

Ik kan je overigens adviseren om wanneer je op zoek bent naar écht frisse lucht voor je ademhalingsoefeningen niet in je huis te blijven. Dikke kans dat de concentraties radon en huisstof toch niet zo gezond zijn. Je bent veel beter af in de frisse lucht buiten, in een park of liever in een bos of natuurgebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou een huisje zoeken die geen postzegeltuintjes hebben of buren die niet met hun 100-S sigaretjes over het hekje staan te paffen.

je kan natuurlijk vragen of ze het aan de voorkant van hun huis willen doen, of bepaalde tijden met hun afspreken waarop ze mogen roken en jij tussen die tijden door je ademhalingsoefeningen doet.

je hebt zeker rechten, maar de buren ook. 1 ervan is een sigaretje roken in hun eigen tuin bijvoorbeeld.

maar eigenlijk vind ik het nogal onzinnig om het zo te overdrijven. neem aan dat er geen walmen dikke rook je huis binnenkomt....... als je de ramen dicht hebt nog wel.

ik ruik ook de sigaren van mijn buurman. so what, ze horen ook weleens wat van de kinderen hier en ruiken nu en dan de kooklucht van hier uit de keuken.
beetje flexibel opstellen en niet op alle slakken zout leggen houdt het LUCHTig tussen de buurtjes en mij.

gelukkig komt de wind steeds uit een andere richting dus hoef je je ademhalingsoefeningen niet op te geven.

een huisjes op de hei lijkt me geschikt, maar daar kan er weer zand opstuiven. zo is er overal wat, af en toe verneem je wat van de buren en hun van jou waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je hebt het recht je ramen dicht te doen!

Het wordt anders als ze continu (dus de hele dag en avond) onder je raam staan en expres naar binnen blazen, maar uit je verhaal haal ik niet dat het stelselmatig en bewust (!) overlastgevend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zij hebben ook het recht om te roken in hun eigen tuin dat de rook jou kant op komt is niet hun oorzaak komt door de wind of het waait tog wel je huis in je kan ook airconditioner aanschaffen of een ventilator om de rook van je huis wegtehalen veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee tuurlijk niet ze roken buiten omdat ze ook de rook niet binnen willen hebben en het lijkt me ook heel sterk dat je die rook helemaal over de tuinschutting door de deur in je huis krijgt. beetje overdreven dit