Is een ministerie een bestuursorgaan in de zin van art 1:1 lid 1 Awb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Antwoorden (3)

Ja, want het wordt niet genoemd bij de lijst van uitzonderingen in het tweede lid van dit wetsartikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenste antwoord is fout. Uitzonderingen zijn niet uitputtend!! Je moet eerst kijken of het een a orgaan is. Rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld. Heeft het ministerie openbaar gezag? Kan het rechtshandelingen verichten? Daarna moet je kijken in de grondwet provinciewet of gemeentewet. Of daar een artikel is genoemd of het ministerie een orgaan van de staat, staat, gemeente of provincie is en z'n eigen taak en functie heeft. Lig in bed dus nu even mijn wetboek niet bij de hand... Kan je zelf even opzoeken! Als het geen a orgaan is moet je kijken of het dan een b orgaan is. B orgaan is alleen bevoegd om rechtshandelingen te verichten voor een bepaalde functie. Orgaan niet krachtens publiekrecht ingestd. Als zij de rechtshandeling vericht is ze dan b bestuursorgaan, denk aan bv CBR, rechtshandeling rijbewijs afgeven. Hoop dat je het nu kan vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dit antwoord is fout. Een ministerie is een verzameling ambtenaren. Bestuursorgaan is de minister.
teusvh