Mag je in het verkeer met de knipperlichten van je auto een tegenligger waarschuwen dat er verderop geflitst wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En maar denken dat je daarmee super duidelijk bent naar de ander toe. Je kunt toch niet weten wat iemand bedoeld als hij knippert met zijn lichten?
Hoe vaak is er naar jou geknippert en heb je zitten piekeren wat het nu betekende? Je lichten gecontroleerd, je mistlamp gechecked, maar wat??????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat het flitsen overbodig was geworden door de permanente video controle ( traject controle ) ?

Het beste antwoord

Ik was zelf een keer zo bijdehand om me auto te parkeren langs de weg te staan en mensen met me handen te seinen dat er een snelheidscontrole gehouden werd. Na een half uur vond de politie het vreemd dat iedereen zich aan de snelheid hield en kwamen mij al snel op het spoor.

Eenmaal aangekomen bij mij wilde ze me beboeten en pleegden wat telefoontjes naar hogere politie agenten. Deze vertelden dat indien ik geen gevaar vormden en zolang ik geen lichtsignalen gebruikte het volledig legaal is wat ik deed.

Dus nee je mag niet met lichten of knipperlichten een tegenligger waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je mooie verhaal krijg je vn mij een +

Andere antwoorden (10)

Je kunt zonder problemen even je groot licht knipperen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet? Ik doe het wel. De politie zal het niet goed vinden, die staat er dan voor nul.
Er is op de radio zelfs speciaal zendtijd zodat je de plek van mobiele flitsers kunt doorgeven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
De politie vindt het niet alleen niet goed, ze zullen je er ook voor bekeuren als ze de kans krijgen....
Nee, dit mag niet. Als je dit doet bij een politiecontrole en je hebt pech, dan heb je het aan je broek...

Wel, als er een ongeval is gebeurd, maar dit is een overtreding omdat je meedoet aan een illegale activiteit. :p

Toegevoegd na 45 seconden:
Maar, inderdaad: wie gaat dit controleren buiten hoop en al een geheel toevallige voorbijrijdende combi. ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Die zendertjes zijn ook niet geheel legaal altijd, hierover zijn duidelijke wetten land per land, en als het mag, dan maken ze meestal gebruik van achterpoortjes in de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit mag niet. Je mag alleen licht of geluidssignalen geven als het is om een gevaarlijke situatie te vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk vind flitsers behoorlijk gevaarlijk :-)
Toevallig laats op TV met wegmisbruikers gezien (groot licht knipperen). deze (sociale) man heeft er een fikse boeten aan over gehouden...

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij stond een paar 100 meter verderop een politiewagen met rader, het ging dus niet om te waarschuwen voor een ongeluk o.i.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel is het strafbaar volgens deze site maar is een persoon die er voor gearresteerd is gewoon vrijgesproken. Een beetje tegenstrijdig op zich dus. Lees het verhaal anders even op deze site: http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/31/rechter-bepaalt-waarschuwen-voor-flitsers-is-toegestaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
hij is daarvoor niet gearresteerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het stukje goed leest staat er dat hij wel gearresteerd is :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad dat is waar :-) Onderaan het stukje staat nog wel dat het strafbaar blijft om met groot licht te waarschuwen voor een controle. Dus met je armen mag, met je lichten niet. We komen er wel :-)
Van de tegenliggers mag het wel, van de politie niet.
12 jaar geleden
nee het mag niet.. maar wel blijven doen hoor, zo helpen we elkaar, en zal de samenleving beter worden:D...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Nee het mag eigenlijk niet sterker nog de politie mag je een boete geven. Heb deze zelf al 2x gekregen. De boetes zijn absoluut niet mals. Maar bij het aantekenen van bezwaar win je in deze situatie wel. Technisch gezien valt het namelijk onder gevaar. Mensen trappen spontaan op de rem als er een flitssmurf ergens te zien is. Door o.à. Dit argument is bij mij de boete al 2x weg gescholden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is het knipperen.

Iedereen mag een ander waarschuwen voor politiecontroles. De radio doet niet anders en ook je TomTom doet het. Niets aan het handje.

Wat niet mag is te waarschuwen d.m.v. het knipperen met je grootlicht te doen. Dat mag alleen in gevaarlijke situatie, want dat knipperen kan verblindend werken. En dat is nu net verboden.

Waarschuwen mag dus, maar niet d.m.v. het knipperen met je grootlicht.