Waarom zijn er wetten voor honden en weinig of geen voor katten?

Er is hondenbelasting, een hond moet aan de lijn, je moet een schepje bij je hebben etc. Veel wetten voor honden, maar waarom niet voor katten, die vaak meer last bezorgen aan omwonenden?

Toegevoegd na 1 uur:
en wie is er aansprakelijk voor eventuele schade die een kat veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eigenaar van de kat,maar dan moet je het wel kunnen bewijzen.

Antwoorden (4)

Omdat katten wild zijn en honden niet. Honden kunnen een mens of iets anders veel meer verminken dan katten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap jouw vraag en ik snap ook waarom katten niet en honden wel.

Voor honden worden vaak gemeentelijke hondenuitlaatplaatsen gecreeërd, deze worden gereinigd en men gaat grondverzuring tegen. Daarnaast, hondenstront op de openbare weg wordt door de gemeente opgeruimd als de eigenaar dit niet doet. Dit brengt kosten met zich mee die ze verhalen dmv hondenbelasting.

Katten veroorzaken minder of bijna geen overlast welke door de gemeente moet worden bekostigd.
Katten schijten doorgaans niet op het trottoir en er zijn geen speciale katten uitlaatplaatsen door de gemeente gemaakt.

Echter gevoelsmatig kunnen katten best overlast veroorzaken. De "buiten" katten kakken wel eens in de tuin van de buren. Maar goed, daar heeft de gemeente geen last (lees: kosten) aan, dus daarom hoef je dat niet te compenseren met een "kattenbelasting"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honden worden buiten uitgelaten,een kat gaat op de kattenbak als het goed is,behalve de katten die buiten komen,daar gaat een groot gedeelte z'n behoefte in tuinen doen.

De hondenbelasting slaat eigenlijk nergens op want deze invoering is vroeger ingegaan toen er nog hondenkarren bestonden.
De karren gingen weg ,maar de hondenbelasting bleef bestaan,het is niets meer dan een lekker extraatje voor de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij wordt er ook gedacht dat katten minder goed in de gaten te houden zijn. inderdaad lopen veel katten buiten, maar écht gehoorzamen en reageren op bevelen doen ze niet. Honden daarentegen( als je hem goed opvoed!) wel. Katten worden toch gezien als vijer. Honden laten net zoaks katten uitwerpeslelen achter en je kunt ook niet zeggen dat honden meer peopen dan katten, want kleinere hondenrasen peopen net zo veel en net zo weinig als katten. Ik denk dat de wetsbepalers ergens een grens wilden trekken en dan voor de hondengrens gekozen hebben.