mag een gemeenteambtenaar ongevraagd en onaangekondigt zomaar je prive achtertuin inlopen om naar een boom te kijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
22.5K

Antwoorden (7)

Nee dat mag hij/zij niet. Het is jouw tuin en zonder jouw toestemming of rechterlijk bevel mag niemand die betreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geldt dat ook voor landbouwgrond?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het antwoord van WillemVee: de ambtenaar moet wel in alle redelijkheid kunnen begrijpen dat het hier om privé gebied gaat. Het moet dus afgezet zijn.
Je kunt begrijpen dat er genoeg gevallen zijn van mensen die achter hun huis een paar duizend meter grond hebben liggen, die niet als tuin zijn afgezet.
In principe is dat dus toegankelijk gebied, tenzij het is afgezet en het hek is voorzien van een bord ‘verboden toegang voor onbevoegden’.
Nee het mag niet.

Alleen Politie/Koninklijke Marechaussee/BOA mag wel om (dringende) redenen uw perceel privategrond(stuk(ke)) betreden. Om ook binnentreden van uw woning, tegen uw wil in, kan een 'hulpofficier van justitie', en in het bijzijn daarvan, mag deze weldegelijk op grond van de Wet op het binnentreden doen. Gewichtige redenen kunnen zijn: wietplantage, u weigert de brandweer binnen te laten bij een gebouwbrand, verdachte, openstaande boete(s), gevangenisstraf ten uitvoer doen, executie exploit e.d.
Bij openstaande boetes/gevangenisstraf verplicht hij een arrestatiebevel af te vaardigen, bij wietplantages gewoon een huiszoekingsbevel te hebben en een gebouwbrand is uiteraard gewoon een urgente zaak waarbij anderen en jijzelf in het gevaar zijn.
Een agent mag dus niet jouw perceel betreden simpelweg omdat hij "verdenkt" dat je iets fout doet. Het moet een heterdaadje zijn of andere dringende reden.

Een gemeenteambtenaar mag dus al helemaal niet zonder toestemming van de eigenaar jou erf betreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is nog niet zo zwart-wit. Ten eerste maakt het verschil of het een koop- of huurhuis betreft. In huurcontracten worden vaak beperkingen opgelegd aan het privacy recht van bewoners. In beginsel om te zorgen dat je de schilder niet de toegang kan weigeren, als hij in opdracht van de verhuurder de boel komt schilderen, om maar eens iets te noemen.
Als er een geschil is met de buren, die ook huurder zijn, kan het best dat er een gemeenteambtenaar wordt ingeschakeld door de verhuurder. En die heeft dan in sommige gevallen gewoon recht tot toegang.

Dan is er nog een andere kwestie: de ambtenaar moet wel in alle redelijkheid kunnen begrijpen dat het hier om privé gebied gaat. Het moet dus afgezet zijn.
Je kunt begrijpen dat er genoeg gevallen zijn van mensen die achter hun huis een paar duizend meter grond hebben liggen, die niet als tuin zijn afgezet.
In principe is dat dus toegankelijk gebied, tenzij het is afgezet en het hek is voorzien van een bord 'verboden toegang voor onbevoegden'.

Als het om een koophuis gaat en het in alle redelijkheid aannemelijk gemaakt kan worden dat de ambtenaar had kunnen concluderen dat het hier een tuin, en dus privé gebied betreft, is hij in overtreding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor dat mag niet, maar ze zijn de overheid he, ze denken dat ze almachtig zijn, dus doen ze het gewoon.
Anders moeten ze eerst een brief gaan opstellen, die toesturen, wachten op antwoord, jij gaat er over na denken, schrijft een brief terug , krijg jij weer antwoord, enz.
Dus stappen ze zo je tuin binnen.
Ja en stuur ze dan maar eens terug.
En dat weten ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat 's gevraagd aan een wethouder nadat iets dergelijks bij ons gebeurd is. Die heeft navraag gedaan, en het blijkt wel te mogen.
HEt was iets in de trant van "zijn werk kunnen doen"
De bezorgers van diverse bedrijven komen ook aan je deur, ook als heb je een hek aan de straat hebt. Daar zal je het wel mee eens zijn, maar daar heeft geen enkele bewoner expliciet toestemming voor gegeven.
Op dit moment heb ik even geen bron.

Toegevoegd na 4 uur:
Waar het om ging: ongevraagd je achtertuin in lopen door een gemeente-ambtenaar: ja dat mag dus, als dat moet om zijn werk uit te kunnen voeren En nee, daar kan ik mij ook niet in vinden.

Toegevoegd na 4 dagen:
Jammer genoeg heeft iedereen een antwoord, maar niemand een bron.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jvm, Even naar de voordeur lopen om aan te bellen of iets in de brievenbus te deponeren is iets heel anders dan ongevraagd de tuin van iemand in lopen, waar de bewoner wellicht mogelijk naakt ligt te zonnen... Dit klinkt meer als huisvredebreuk. Van mij geen min, maar kan me totaal niet vinden in je antwoord.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja het gaat hierover de achter tuin daar is geen voordeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Conan: ik neem toch wel aan dat die ambtenaar eerst aanbelt. En als je dan naakt ligt te zonnen, had je je badjas aangedaan en was je naar de voordeur gegaan. Tenminste, ik zou niet naakt in mijn tuin gaan liggen als er vrije doorloop naar mijn achtertuin zou zijn. Bekenden komen ook altijd achterom....
Het voorbeeld van de bezorger was ook maar als voorbeeld over het betreden van "mijn tuin"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wethouders zijn geen juristen maar politiek functionarissen met een belang. In dit geval het belang om zijn/haar ambtenaren zoveel mogelijk ruimte te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wethouder zit fout en goed fout ook.
Nee. Je kan aangifte doen van ambtelijke huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt er aan.

Als er geen hekwerk staat, geen poort of andere aanduiding dat je niet wil dat anderen jouw grondgebied betreden (bijvoorbeeld middels een bordje 'Verboden toegang voor onbevoegden, art. 461 W.v.Str.', dan is het eenieder vrij om in jouw (achter-)tuin te komen.

Mocht er dus iets staan waaruit af te leiden is dat je niet wil dat anderen zomaar je tuin in lopen, dan is dat niet toegestaan, behalve aan zij die een huiszoekingsbevel hebben.

Als je een oprit hebt die doorloopt in de achtertuin, zonder dat er iets bij de oprit staat, dan mag iedereen dus doorlopen tot in je achtertuin.