In welke gevallen krijgt iemand TBS opgelegd? Wat voor ernstige gevallen zijn dat? Bij moord is tbs bekend zijn er ook andere gevallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (3)

Pedofilie ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent in de war met pedoseksualiteit. Een pedofiel bedrijft niet per definitie de lust met een kind, een pedoseksueel doet dit wel.
Je krijgt niet alleen TBS voor moord. Of iemand TBS krijgt hangt van verschillende factoren af. Meestal krijgt iemand TBS om zijn geestelijk gesteldheid zorgen baart of omdat ze bang zijn dat hij terugvalt in een oude gewoonte die hem eerder in de problemen heeft gebracht.

Als je niet bekwaam bent om in de gevangenis te verblijven. Als je een delict gepleegd hebt met bijv waanbeelden of andere psychische problemen kunnen ze je TBS geven om je geestelijke gesteldheid te verbeteren met therapie e.d. Je kan ook TBS krijgen omdat je zo'n geestelijke gesteldheid hebt dat je een gevaar voor je medemens bent. Meestal plaatsen ze je dan op de Longstay afdeling dit betekend meestal dat je er nooit meer uit komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld bij verkrachting.

"Tbs kan worden opgelegd als voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden zijn:
- Het gaat om een strafbaar feit waarop een gevangenisstraf van 4 jaar of meer is gesteld of een van de delicten in art.37 a lid 1 sub 1 Sr
- Er was ten tijde van het delict sprake van een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van de geestvermogens
- De veiligheid van anderen dan wel de algemene veiligheid van personen of goederen eist het opleggen van de tbs-maatregel

Een 'gebrekkige ontwikkeling' duidt op de uit een aanlegstoornis of beschadiging van de hersenen voortvloeiende diepere vorm van zwakzinnigheid. Van een 'ziekelijke' stoornis spreekt men als de geestvermogens na een kortere of langere periode van ontwikkeling tijdelijk of blijvend gestoord raken.
Bij gevaar voor veiligheid van anderen moet worden gedacht aan een rechtstreeks gevaar voor meer individueel bepaalde personen. Het gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen is gelegen in de veiligheid van het lichaam in bredere kringen van personen en het ongeschonden blijven van goederen. "

Toegevoegd na 10 minuten:
Hier valt onder:
- Misdrijven tegen de openbaarde orde
- Bedreiging met openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen
- Geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermende goederen
- Enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat
- verkrachting
- feitelijke aanranding van de eerbaarheid
- enig misdrijf tegen het leven gericht
- gijzeling
- zware mishandeling
- brandstichting.
- Iemand die stelselmatig inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die anderen te dwingen iets te doen, niets te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen.
- Iemand die opzettelijk handelt in strijd met een artikel 3 onder B, C, of D, gegeven verbod (opiumwet, dus drugshandel)