Mag je met een Belgische brommer in Nederland rijden zonder nummerplaat?

Ik wil als ik mijn definitief rijbewijs behaald heb. Met een paar vrienden een dagje naar Sluis en omstreken rijden.

Ik weet dat je als Nederlander verplicht bent om een nummerplaat te hebben op je bromfiets. Hier in België is dit niet verplicht.

Maar moet ik nu in principe een Nederlandse nummerplaat hangen aan mijn Belgische brommer om in Nederland legaal te mogen rijden en geen problemen te hebben met de politie?

Mijn brommer is in België en in Nederland buiten het kenteken dat ontbreekt volledig legaal (49cc en beperkt tot 45km/h en praktisch ook compleet standaard)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is je domicilie ? Woon je officieel in België ?dan is er geen probleem .ben je gewoon op vakantie in Nl Bij twijfel raad pleeg de ANWB .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik woon officieel in België.

Het beste antwoord

Als je met een voertuig rijd en deze is legaal in je eigen land mag je daar zonder problemen de grens mee over binnen heel europa.

hetzelfde geld voor het rijbewijs, als ik op mijn rijbewijs een motorfiets van max. 25Kw mag berijden geld dit ook in het buitenland.

ik weet niet hoe het geregeld is met je verzekering en/of dat verplicht is in belgië.

op het moment dat jij met jouw papieren op jouw bromfiets rijd is het o.k. zorg er overigens wel voor dat je iets bij je hebt dat bewijst dat het jouw bromfiets is en dat deze voldoet aan de in belgië geldende eisen.

op het moment dat je een nederlandse vriend er op laat rijden wordt het lastiger, officieel mag een nederlander namelijk in eigen land niet met een voertuig rijden uit een ander land tenzij deze papieren bij zich heeft welke huur o.i.d. vermelden, dit i.v.m. ontduiking van de wegenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet een 'vervangend gelijkvormigheidsattest' op laten maken.
Een papiertje waarop staat dat de brommer voldoet aan de belgische wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil mijn brommer niet laten keuren. Ik wil er gewoon mee rijden in Nederland. (voor korte duur) Mijn brommer heeft al een gelijkvormigheidsattest. En ik blijf gewoon in België wonen. Heb ik dus een nummerplaat nodig in Nederland voor die paar uur of niet? Dat moet ik weten.
Ik zou gewoon gaan, en als ze je tegenhouden je papieren laten zien. Aangezien het vrij uitzonderlijk is gaan ze er niet moeilijk om doen.