Is het wettelijk toegestaan om iemand anders zijn rekeningnummer op internet te plaatsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Ingevolge de wet op de privacybescherming mag je geen persoonlijke informatie verwerken. Persoonlijke informatie verwerken is onder andere: opslaan, beheren, openbaar maken van informatie die persoonlijk is, zoals naam, adres, woonplaats, bankrekening, burger service nummer, etc.

Nee dus.
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, tenzij die persoon het verbied
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen rekeningnummer mag. Wat niet mag is het koppelen aan andere persoonlijke informatie, zoals die persoon z'n naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alles is wettelijk geregeld. Daarom hebben we rechters, die allerlei zaken achteraf toetsen, en een uitspraak doen of iets wel of niet mag (of mocht).

Het ligt er maar aan, met welke bedoeling jij een rekeningnummer online zet. Als je woedend bent op de eigenaar van een webshop, die je spullen niet levert, en je plaatst op een forum een bericht, dat je 100 Euro hebt overgemaakt naar bank rek nr. 123.456.789 van Piet Jansen, en vraagt of anderen dat soms ook hebben gedaan, is er niets aan de hand. Die Piet kan naar de rechter stappen, maar omdat hij waarschijnlijk zijn zaakjes niet op orde heeft zal hij dat niet doen.

Maar als je een rekeningnummer op het internet zet, met minder goede bedoelingen, dan kun je daar problemen mee krijgen. Om enig inzicht te krijgen hoe banken hier tegenaan kijken, kun je je bank eens vragen om het rekeningnummer van een familielid. Want als je je broer 25 Euro wilt overmaken voor zijn verjaardag, is de verrassing groter, als je hem niet eerst zijn rekeningnummer hoeft te vragen. Ik weet uit ervaring dat banken je die informatie niet willen geven, zelfs niet als ze zeker weten dat het echt om je broer gaat. Een bankrekeningnummer behoort dus tot je privé-gegevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee behalve met de persoonlijke toestemming van diegene!