'Inbreken' in eigen huis, strafbaar?

Stel, je zegt tegen je buren: "ik ga op vakantie, hou effe een oogje in het zuil." vervolgens ga je niet op vakantie, maar breek je in in je eigen huis, verkleed met bijv. bivakmuts etc. En je doet alsof je spullen uit je eigen huis steelt. De buren bellen de politie.

Ben je dan strafbaar bezig? Dit is niet iets wat ik uit wil voeren, ik zou niet weten waarom, maar vraag het me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (7)

Het inbreken op zich weet ik niet. maar het geld terughalen bij de verzekering (want dat zal wel de bedoeling zijn) wel. Want het is gewoon oplichting.
anneliez
12 jaar geleden
Als de buren 112 bellen, terwijl het dus loos alarm is en er moeten hulpdiensten uitrukken, ja volgens mij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ziet bij de buren iemand met bivakmuts via het raam naar binnen glippen, wat doe jij? Je belt de politie. Wat zou jij doen in politieuniform als jij iemand met een bivakmuts dure siraden ziet pakken en geld in zijn zak steekt? Arresteren.
Wat zou jij als agent doen als blijkt dat je arrestant achteraf zelf de bewoner van dat huis was? Vreselijk balen want als deze persoon niet zo misselijk was dit geintje uit te halen had jij misschien tijd gehad te helpen bij een inbraak in een winkel of had je misschien iemand kunnen redden bij een ruzie of dronken mensen van de straat halen.
Tuurlijk ben je strafbaar....net als iemand die opzettelijk voor de lol 112 belt....puur iets voor iemand die zich vreselijk verveelt....mensen als agenten en verplegers lastig vallen die bedoelt zijn voor mensen die echt iets mankeren of problemen hebben maar moeilijker geholpen worden omdat er van die vervelende grappenmakers zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag toch lekker in mijn carnaval pakkie door mijn eigen huis lopen of niet? Dat de buren de politie bellen kan ik niets aan doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, zolang je de buren maar geen opdracht hebt gegeven alle rare clownen in je huid door de politie te laten verwijderen omdat jij op vakantie bent terwijl je eigenlijk gewoon thuis bent!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, dat spreekt wel tegen je ja..
Maar als ik dat dus niet vraag, en ik ga vannacht zo'n geintje uithalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wisl, je mag in je eigen huis lopen waarmee je zelf wil als je zelf op dat moment baas over je eigen huis bent, als jij de taak van eigenaar aan je buurman over laat zou ik dat maar beter niet doen!!!
Art. 310 Wetboek van Strafrecht:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Diefstal is dus alleen strafbaar als je iets weghaalt van een ander, niet van jezelf. Je kunt dus niet strafbaar stelen van jezelf (daarnaast is het waarschijnlijk niet wederrechtelijk).

Ik kan me wel voorstellen dat de politie liever niet heeft dat je dit doet, en wellicht ben je strafbaar voor iets anders, bijv. onnodige politie-inzet uitlokken of iets dergelijks. Ook is het uiteraard verboden het bij de verzekering op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van inbreken is in de zin van de wet natuurlijk geen sprake.
Maar goed, jij gaat met bivakmuts op de indruk wekken dat er wordt ingebroken.

Dit is strafbaar gesteld onder artikel 142 lid 1 van het wetboek van strafrecht.

Dit artikel spreekt over:"Hij die opzettelijk door valse alarmkreten of signalen de rust verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee weken of geldboete van de tweede categorie."

Het is een oud artikel, en is in eerste instantie bedoelt om mensen te bestraffen die onrust willen stoken: bv in een drukke schouwburg gaan schreeuwen: " Brand! Brand!" terwijl er niets aan de hand is.

Met signalen werd in eerste instantie bedoelt als bv het hijsen van een vlag die waarschuwt voor dijkdoorbraak terwijl dit niet het geval is.

Echter, de tijden veranderen en er is een jurisprudentie geweest over de term "signaal" Signalen geven is een ruimer begrip geworden sind 18 april 1973. Bepaalde handelingen verrichten: Bv. Een in scene gezette gijzeling plegen, met een maatje net doen alsof 1 van de 2 wordt neergeschoten en zelfs een valse bommelding doen.

Als je jouw voorbeeld uitvoert dan veroorzaak je opschudding, het teweegbrengen van vrees en schrik.

Je kan dus, zoals ik al schreef, worden vervolgd omdat je je dan strafbaar maakt aan artikel 142 lid 1 Wetboek van strafrecht.

(Overigens: Dit artikel is in 1995 uitgebreid met een lid 2, en deze bepaald dat het strafbaar is om valselijk gebruik te maken van het alarmnummer 112. Dan begrijp je een beetje in welke context artikel 142 in elkaar zit.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
het binnendringen in eigen woning.het is oplichting.zoals de vraag gelezen heb.ook al maak je braakschade,je zult op een heleboel vragen een heel goed antwoord moeten geven,in verband met valse aangifte.mensen die zulks doen,zitten jaren zonder verzekering.behalve de ziektekostenverz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet strafbaar als je verkleed met bivakmuts je eigen huis betreedt.

Je hebt een theoretische kans dat de politie de kosten van het uitrukken op je gaat verhalen. Je geeft daar wel aanleiding toe lijkt me.