'Inbreken' in eigen huis, strafbaar?

Stel, je zegt tegen je buren: "ik ga op vakantie, hou effe een oogje in het zuil." vervolgens ga je niet op vakantie, maar breek je in in je eigen huis, verkleed met bijv. bivakmuts etc. En je doet alsof je spullen uit je eigen huis steelt. De buren bellen de politie.

Ben je dan strafbaar bezig? Dit is niet iets wat ik uit wil voeren, ik zou niet weten waarom, maar vraag het me gewoon af.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de buren 112 bellen, terwijl het dus loos alarm is en er moeten hulpdiensten uitrukken, ja volgens mij wel.

Art. 310 Wetboek van Strafrecht: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. Diefstal is dus alleen strafbaar als je iets weghaalt van een ander, niet van jezelf. Je kunt dus niet strafbaar stelen van jezelf (daarnaast is het waarschijnlijk niet wederrechtelijk). Ik kan me wel voorstellen dat de politie liever niet heeft dat je dit doet, en wellicht ben je strafbaar voor iets anders, bijv. onnodige politie-inzet uitlokken of iets dergelijks. Ook is het uiteraard verboden het bij de verzekering op te geven.

waarom zou je zoiets doen ?

heb je nog meer van die domme vragen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100