hoe lang moet je een streek land onderhouden voordat het je eigendom wordt ?

tussen de woning van mij en de buurman ligt een tuin waarvan de grens op de helft ligt deze heb ik al 15 jaar onderhouden en alle kosten die dar aan verbonden zijn betaald na een ruzie wil hij deze terug nu is mijn vraag kan dit maar zo ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Ja, zolang er bij het kadaster zijn naam staat bij die strook land kan het dat eisen. Niet aardig maar wel toegestaan.

Toegevoegd na 32 seconden:
(Onderhoudt levert jou dus geen eigendom op, denk ook aan bv pachten van land...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grond is niet van jouw al onderhoud je die 100 jaar. Het is en blijft de grond van de eigenaar.
ronron1212
12 jaar geleden
Je zult geen recht kunnen doen gelden op het stuk tuin wat eigendom is van je buurman.
Wel zou je wanneer je niet tot overeenstemming met hem kunt komen via de rechter een eis tot schadevergoeding in kunnen dienen ivm de in al die jaren gemaakte kosten.
Het stuk grond zal echter nooit je eigendom worden mits je het voor de normale marktprijs van hem wilt kopen en hij dit dus ook verkopen wil.
Anders zit er niets anders op dan hem het stuk grond teruggeven.
Van "teruggeven" kan echter ook geen sprake zijn want je bent geen eigenaar dus als je buurman vandaag of morgen precies op de erfgrens een hek neerzet heeft hij hiertoe alle recht en kun je niets tegen hem beginnen.
Ik kies geen partij,maar op zich is dat natuurlijk maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan hij zo maar terug vragen.
Omdat je aangeeft dat de situatie pas 15 jaar zo is kun je je ook niet beroepen op gewoonterecht. Dit gaat pas in na 20 jaar.
Als de buurman zijn eigen grond terug wilt gebruiken kan hij dat doen. Hij kan op de erfafscheiding een schutting zetten of wat voor een erfafscheiding hij ook wilt (binnen de grenzen van het recht).
Je kan kosten terug vragen maar dan moet je aan kunnen tonen om welke kosten het gaat en natuurlijk de bedragen. Dat kan alleen maar als je die kosten hebt gemaakt op verzoek van je buurman.
Heb je het allemaal vrijwillig gedaan heb je geen poot om op te staan.

Het beste wat je kunt doen is de ruzie oplossen en hopen dat dan de situatie kan blijven bestaan zoals het nu is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bv 20 jaar een stuk land van de gemeente verzorgd en in beheer hebt kun je er aanspraak op maken, mits niet is vastgelegd dat het van de gemeente is. Dus stel jij hebt nooit gevraagd of je het mocht hebben, dan is het van jou. Iemand anders heeft 10 jaar geleden gevraagd of hij het mocht kopen en er is negatief op geantwoord, dan krijgt hij het niet. Was een tijd geleden bij de "rijdende rechter". Het gaat dus om de termijn EN over het feit of er al over gesproken /gecorrespondeerd is in die tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
tweede zin, moet zijn: Mits in die 20 jaar.....