Ik heb op mijn werk iets opgemerkt wat lijkt op fraude,wat voor stappen kan ik ondernemen?

Ik loop al dagen rond met de volgende situatie: Bij de zaak waar ik werkzaam ben leiden wij ook leerlingen op. De leerlingen die bij ons stage lopen ontvangen maandelijks een vast bedrag aan stagevergoeding,dit krijgen ze vanuit onze zaak of via de gemeente,in deze situatie word de opleiding betaald door de gemeente en ook de stagevergoeding wordt uitgekeerd door de gemeente. Nu is een van de leerlingen als niet geschikt bevonden als leerling en moet daarom stoppen met de opleiding. Omdat zij het geld wat zij aan stagevergoeding krijgt heel hard nodig heeft (als aanvulling op een uitkering en voor de betaling van schulden,huur en levensonderhoud) is er besloten dat de beslissing om de opleiding te beëindigen,maar dit niet kenbaar te maken bij de gemeente,en het binnen kamers te houden. Dit betekend dat deze ''leerling'' gewoon op de vaste ''stage'' dagen komt ''werken'' ,dit niet ten behoeve van de opleiding,maar puur om de stagevergoeding te blijven ontvangen. De ''leerling'' waar het om gaat heeft hier mee ingestemd,en zou de gehele ''stage periode'' nog bij ons blijven. (tot aan de zomervakantie) Deze leerling moet van ons (de instelling) stoppen met de stage,maar ze ontvangt wel geld omdat het stoppen van de stage én de opleiding niet gemeld word aan de gemeente. De leraar van school stemde hier ook mee in. Nu vind ik dit een erg rare situatie,en ik vind dit rieken naar fraude,hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wordt hoofdzakelijk uit financieel oogpunt gedaan om haar uitkering aan te vullen,maar dit is iets dat ik niet begrijp want alles wat je verdient wordt in mindering gebracht op je uitkering dus waarom zou men haar aanhouden en stagevergoeding betalen als het toch ingehouden wordt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind her zowiezo erg raar dat je vraagt; hoe moet ik hiermee omgaan. Ik bedoel wtf is niet jouw probleem toch? Je zegt zelf dat ze het geld hard nodig heeft, waarom wil je dit haar ontnemen? Alsof die stagevergoedingen wat voorstellen.

Antwoorden (2)

Dit zou je kunnen melden aan een vertrouwenspersoon, als die binnen jullie organisatie aanwezig is. Want in feite wordt hier gemeenschapsgeld over de balk gegooid (de stagevergoeding die betaald wordt door de gemeente wordt door de belastingbetaler betaald.)

Verzachtende omstandigheid is, dat ze nog werkt voor haar vergoeding. Maar dan nog deugt het niet, want de gemeente had over het stoppen van de opleiding moeten worden geïnformeerd. Jullie organisatie had er vervolgens (uit sociale overwegingen) voor kunnen kiezen om de vergoeding voor eigen rekening te nemen, als een kostenvergoeding voor de dagen dat ze werkt. Dan had het wel geklopt. Want een stagevergoeding is het zo natuurlijk niet meer.
Computoon
10 jaar geleden
Doorlopen , lijkt mij het beste ! Het is een vest zak broek zak situatie . Het is vaak het beste de persoon het school jaar en stage af te laten maken . Ook al weten ze dat het niks wordt . Het geeft de persoon structuur en heeft toch leer momenten .Je weet er het fijne niet van af . Leef en laat leven . Het zijn je zaken niet . Die fraude ? Ik zie het nog niet ! Het rieken naar fraude ? De eerste de beste volledig bij z'n verstand die ongeoorloofd ziek meld pleegt meer fraude . Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen . Let op je eigen werk zet het van je af . Bij echt onrecht , of echte fraude treed dan op . Zoek het direct hoger op maar denk wel eerst na , niet alles is wat het lijkt .