Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er patent op hartjes snoepjes?

Of copyright of iets dergelijks?
Mag ik zelf een dergelijk soort snoep maken en verkopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
919

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zal vast een patent op die snoepjes zijn, zelfs op de vorm. Maar of zo'n patent ook zin heeft, dat moet je nog maar afwachten. Als er een fabrikant is, die snoepjes in de hartvorm wil gaan maken, dan zou de originele fabrikant die het patent er op heeft, naar de rechter kunnen stappen.

Maar je zult zelf ook wel begrijpen, dat hij geen schijn van kans heeft. De rechter zal ongetwijfeld oordelen, dat een hartje een zó algemene vorm is, dat niemand aanspraak kan maken op het exclusieve gebruik. En dat klopt ook wel, want kijk maar een om je heen. Je hebt marsepeinen hartjes, maar ook knijpers, koelkastmagneten, gevulde koeken, kookwekkers, sierraden, en zelfs kinderboeken in hartvorm. De hartvorm is dus niet beschermd omdat 'ie niet beschermd kan worden. Een rondje, vierkantje of driehoekje valt ook onmogelijk te beschermen.

Het zou iets anders worden, als een fabrikant snoepjes gaat maken in onderstaande vorm. (lijkt met best lastig om die te maken). Die vorm is zó exclusief, dat als andere fabrikanten ook zoiets gaan maken, het echt plagiaat wordt. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!
Dat lijkt mij ook "bijna" onmogelijk ;-) Dat ding lijkt me trouwens ook wat scherp in de mond.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding