Is het normaal dat als je 20u per week bij een bedrijf werkt, dat je geen vrije dagen krijgt, maar wel als je full time werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat voor contract je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er inderdaad aan wat voor werk het is en wat voor contract je hebt. Als je 20 uur in een kas werkt, krijg je geen vrije dagen, die kan je gewoon vragen zolang het maar 'redelijk' is. Als je gewoon 'normaal' werk hebt, zou ik het contract gewoon goed doorlezen en het aan je baas vragen, hoe moeilijk dat ook soms kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krekatos,het is bij wet verplicht iemand vrije dagen te geven.
Er is geen CAO waarin dit niet geregeld is.
Waarschijnlijk heb je alleen ervaring met zwart werk....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wess,kan nooit geregeld zijn in contract dat je geen vrije dagen zou hebben.
Iedereen die werkt heeft wettelijk recht op vrije dagen.

Het beste antwoord

Nee je hoort altijd vrije dagen te krijgen dit is wettelijk zo bepaald. Dus als je 20 uur werkt hoor je een evenredig aantal dagen verlof te krijgen. Dus een 1/2 dag verlof in jouw geval in plaats van een hele er even van uitgaand dat fulltime 40 uur bedraagt.

Iedere werknemer bouwt op basis van het aantal uren dat hij werkt, vakantierechten op. De wet geeft recht op een minimumaantal vakantiedagen per jaar; daarnaast hebben de meeste werknemer bij wijze van arbeidsvoorwaarde vaak nog recht op bovenwettelijke vakantiedagen.
De wet bepaalt dat iedere werknemer recht heeft op een minimumaantal vakantiedagen per jaar. Hiervoor geldt de formule dat de werknemer recht heeft op ten minste 4 maal het aantal dagen dat hij per week in dienst is. De werknemer met een volledige baan komt zo aan een minimum van 4 x 5 = 20 vakantiedagen.

Bij deeltijdwerk verloopt de opbouw naar rato. Een werknemer die 25 uur per week werkt, heeft recht op 4 x 25 uur = 100 uur vakantie.

De wettelijke vakantiedagen zijn onaantastbaar. De werknemer moet dus altijd de mogelijkheid krijgen om deze vakantiedagen op te nemen.

Bovenop het wettelijk minimum hebben veel werknemers nog recht op extra vakantie. Meestal staat een afspraak over deze zogenaamde bovenwettelijke vakantiedagen in de individuele arbeidsovereenkomst of de cao.
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top uitgelegt!

Andere antwoorden (4)

Als je een contract hebt van 20 uur per week heb je recht op vrije dagen. Je bouwt per jaar een x aantal uren op. Stel dat je voor 100% contract 200 uur per jaar opbouwt dan zou je bij 50% 100 uur opbouwen die je gebruikt om vakantie op te nemen. Kijk je contract na wat daarover is afgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft recht op vakantiedagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af wat voor contract je hebt. Als je een contact hebt voor 20 uur heb je inderdaad recht op verlofuren.
Heb je een invalcontract maar werk je wel wekelijks 20 uur, gelden er andere regels. Je bouwt dan verlof op over de uren dat je gewerkt hebt. Je begint dus met 0 uren verlof over een jaar. Als je een nul uren contract hebt hoef je niet te komen werken als het je niet uit komt, mits je dit op tijd aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je de vakantiedagen per maand uitbetaald krijgt dit kun je op de salarisstrook zien... +/- 9 % van je bruto loon...