Mag een vrouw na verwijdering van beide borsten zich in het openbaar vertonen zonder bovenkleding?

Word hierbij een verschil gemaakt tussen borstverwijdering wegens medische of genderdysforische redenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Moeten we ons zorgen maken om jouw gezondheid? Moeten we je feliciteren met het nemen van een gigantisch grote stap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, geen zorgen; niks aan de hand.
Ik brak alleen mijn hersenen over het bovenkleding-vraagstuk: waar ligt de grens tussen man en vrouw? Waarom kan een man bijvoorbeeld met mooi weer als nu rustig zonder shirt de supermarkt binnen wandelen terwijl een vrouw dat niet moet proberen - zelfs in een BH zou dat niet door de beugel kunnen...
Gaat dit om borsten, dan zou het na verwijdering daarvan geen probleem meer moeten zijn... of wel?
Cryofiel
12 jaar geleden
Poeh, gelukkig is met jou alles in orde! Maarreh - ik zou het behoorlijk ongebruikelijk vinden als een man met ontbloot bovenlichaam een supermarkt binnen zou lopen. Op mij zou dat overkomen als aandachttrekkerij cq achterbuurtgedrag. Vergelijkbaar met die persoon die laatst in de bus haar teennagels zat te knippen - zoiets dóé je niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verhaal heb ik (misschien wel gelukkig) niet meegekregen! Ik ben het zeker met je eens, toch zie ik het in de zomermaanden met enige regelmaat gebeuren dat een stel halfnaakte knakkers met een kratje de winkel uitkomen lopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
officieel mogen vrouwen ook in bh naar de winkel gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, ik wil je graag vertellen dat jouw opvatting mij verbaast. Maar ik woon dan ook niet ver van het strand, en ik vind een ontbloot bovenlijf in de winkel doodnormaal. In de zomer dan, he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nyx. Jouw vraag is juridisch leuk. Maar verder denk ik erg oninteressant. Er blijkt ook een beetje een verwachting uit, dat ALLES juridisch dichtgespijkerd zou moeten zijn. Joh, we verzuipen al in de regelgeving. Er zijn meer dan 140000 rechtsregels. Twee keer zoveel als in Zwitserland. De wet is zo ongelooflijk ingewikkeld geworden, dat je meestal een specialist nodig hebt. Daardoor is de wet zijn doel voorbijgeschoten: de facto geldt hij niet meer voor iedereen, omdat de meeste mensen er niets meer van snappen, of zelfs de wet terzijde leggen. Dat geldt ook voor bedrijven en instellingen.
Het zou beter zijn, als de wet eens lekker zou worden uitgedund. Ik denk aan 90%-95% minder regels. Regels op een hoger niveau van abstractie, op hoofdzaken, op effectiviteit, gericht op het doel i.p.v. middel, gericht op de gebruikers i.p.v de uitvoerders. Het is namelijk niet mogelijk een wettenstelsel te maken wat waterdicht is. De reden daarvoor is, dat wetten zijn gebaseerd op cultuur. En cultuur verandert nu eenmaal. Wetten lopen daardoor altijd achter. Hoe meer men regelt, hoe meer details er worden gejuridiseerd, hoe sneller de wet veroudert. Er komt dan opnieuw behoefte aan regelgeving. Zo is de cirkel rond, en ontstaat een hele bedrijfstak, het regelgilde, dat leeft van het vaststellen, uitvoeren, controleren en bijstellen van regels. Dat kost de samenleving vele miljarden per jaar.
En het leidt tot niets.

Antwoorden (4)

Ja, dat mag wel . Maar of de persoon zich er zelf prettig bij voelt met al die littekens, dat is een tweede vraag.

Een goede vriend van me was ooit een goede vriendin van me. Hij heeft niet echt de behoefte om met een ontbloot bovenlijf rond te lopen. Als hij gaat zwemmen, dan doet hij dat met een triatlonpak, puur ook om starende blikken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.
Wat ik me wel afvraag is: die vriend van jou heeft waarschijnlijk een volledige geslachtsverandering ondergaan. Zou het ook toegestaan als de persoon in kwestie (wettelijk gezien)(nog) een vrouw geweest zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, na een zoektocht online vond ik het volgende artikel uit het wetboek van strafrecht. Artikel 430a van het wetboek van Strafrecht luidt:
"Hij die zich buiten een door gemeenteraad als geschikt voor ongeklede openbare recreatie aangewezen plaats, ongekleed bevindt op of aan een voor het openbaar verkeer bestemde plaats die voor ongeklede recreatie niet geschikt is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."
http://wetboek.net/Sr/430a.html In dit artikel wordt m.i. geen onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Daarom vind ik dat als een man ergens met ontbloot bovenlichaam toegestaan is, een vrouw dat ook mag. En dan hebben we uiteraard ook nog de grondwet:
"Art. 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtige toevoeging die maar weer eens goed aangeeft hoe half(ge)slachtig 'we' bezig zijn.
Heel goed gevonden!
Antoni
2 jaar geleden
Artikel 430a van het Wetboek van Strafrecht gaat over het volledig naakt lopen of recreëren, niet (alleen) over een ontbloot bovenlijf. Dit artikel is voor het beantwoorden van de vraag dus niet relevant.
Een vrouw bij wie de borsten om medische redenen zijn verwijderd, zal zich m.i. niet met ontbloot bovenlichaam in het openbaar vertonen,omdat ze zich toch vrouw blijft voelen geestelijk en lichamelijk.
Een persoon die het doet uit oogpunt van sekseverandering zal het juist wel doen,daarmee aantonend,dat hij geen vrouw (meer ) is.
Uit jouw vraag komt niet naar voren, of je bedoelt of het wettelijk mag,of uit esthetisch oogpunt, dus daar weet ik geen antwoord op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit zijn vraag misschien niet, uit de categorie wel(vergeet daar ook altijd naar te kijken. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik doelde met mijn vraag op het wettelijke aspect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas zie ik nu ook dat het om het wettelijk aspect gaat.
Persoonlijk vergeet ik niet alleen naar de categorie te kijken, ik vind het ook volkomen oninteressant!
Als ik een vraag zie, die mij aanspreekt en waarop ik een antwoord denk te kunnen geven,dan doe ik dat , ongeacht welke categorie het is.
Volgens het antwoord van C4th mag het,dus Nyx,laten we dat dan maar aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, ik vind het net zo oninteressant hoor. Af en toe kan de categorie echter wel verduidelijking geven :)
C4th's antwoord heeft mijn vraag helaas nog niet de wereld uit geholpen, aangezien haar vriend wettelijk waarschijnlijk volledig als man telt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb tig sites doorgeworsteld, maar daar komt het probleem in jouw vraag niet in voor. Helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook een vraagstuk dat erg ingewikkeld ligt en (in elk geval bij mij) veel nieuwe vragen oproept. Alle mensen zouden gelijk zijn, volgens de wet, maar toch zijn er voor beide geslachten andere kledingnormen.
Volgens het antwoord van rembem zou dat verschil wettelijk niet bestaan - tóch is de praktijk anders.
Moeten borstloze vrouwen het bovenlichaam bedekt houden waar mannen met borsten (want die zijn er genoeg) dat niet hoeven, vraag ik me dan af. Gaat het daadwerkelijk om de borstpartij - meisjes hoeven de tepels niet te bedekken tot de borstontwikkeling start - of gaat het puur om het (biologisch) geslacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet kent geen exacte kledingvoorschriften, maar zegt slechts dat men "gepast gekleed" moet zijn, of "niet aanstootgevend", of iets dergelijks. Het is uiteindelijk aan een rechter om in individuele gevallen uit te maken of iets nu gepast was of niet en daarbij maakt 'ie verschillende afwegingen. Ik zou zeggen, neem de proef op de som, dan weet je het ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 76 jarige met toch wel enige borstvorming en ook nog ontsierd door het lidteken van een hartoperatie doe ik dat toch maar niet.
Verder ben ik van mening dat het tonen van de ontblote borstparij slechts op daartoe geeigende locaties hoort plaats te vinden.
Dat geldt voor beide geslachte en heft met preutsheid niets te maken, meer mat (goede) opvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: Ik bedoelde Nyx, de vraagsteller, natuurlijk :) Met preutsheid heeft 't niets te maken nee, maar wel met een verschil in opvattingen over wat kan en wat niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met mijn beide vrouwenborsten (nog) intact denk ik dat ik me wel ongeveer kan indenken wat er zou gebeuren als ik inderdaad de proef op de som zou nemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor die proef moet je ze eerst even verwijderen natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo...nog....intact?
Je bent toch geen gekke dingen van plan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan,dat Nyx bedoelt,dat ze (nog) niet is getroffen door die rottige kanker, die het soms noodzakelijk maakt, één of beide borsten te verwijderen, om van erger maar niet te spreken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder andere, Moolkeesje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat maar wat te grappen, Moolkeesje.
Dat is toegestaan op een door de gemeenteraad als geschikt voor ongeklede openbare recreatie aangewezen plaats. Het maakt verder niet uit of je man of vrouw bent, of hoe je borstkas eruit ziet.

Toegevoegd na 52 minuten:
In de wet staat overigens vrijwel niets meer over naaktheid. Het gaat erom dat je de openbare orde niet verstoord. Hoe dat geïnterpreteerd wordt kan van gemeente tot gemeente verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsnog word het gedoogd. Een vrouw zou daar nooit mee wegkomen...
Maar zou deze vrouw een borstkas hebben die niet of nauwelijks afwijkend is van die van een man, wat zou daar dan de reactie op zijn?
Word zij wel berispt/ bekeurd dan zou dat toch zeker hypocriet èn seksistisch zijn?
In de wet staat: de tepel en het tepelhof mag niet zichtbaar zijn bij een vrouw. Aangezien de hele borst is verwijderd mag de vrouw dus zonder bovenkleding lopen.
Al krijg je waarschijnlijk wel na starende blikken en met littekens lopen zal ook aandacht geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetboek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk artikel?