hoeveel voertuigen mogen er per jaar tennaamgesteld worden zonder dat instanties gaan vermoeden dat je een handelaar bent?

Ik vind het nogal leuk om vaak van auto/caravan te wisselen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
28.8K

Antwoorden (4)

Zo vaak je wilt mag dat.Ik neem aan dat als je een andere koopt je je oude verkoopt.Dus je hebt er nooit geen 20 op naam.
Het maakt verder niets uit al koop je elke week een andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vermoeden zullen ze krijgen zodra het buitenproportioneel wordt.

Jouw opmerking 'ik vind het nogal leuk om vaak van auto/caravan te wisselen' doet al vermoeden dat je inderdaad een beetje aan't handelen bent.
Als je elke drie maanden een andere auto hebt, dan is dat op zich helemaal geen probleem. Dan ben je weliswaar ruim boven het landelijk gemiddelde, maar op zich is het mogelijk dat je dat puur als hobby doet.
Maar elke week: dat is verdacht, want dan heb je nauwelijks tijd om zelf in die auto te rijden.

En dan: als je elk jaar een andere caravan hebt, kan dat best. Maar dat kan je niet elke maand, want dan klopt het niet met de manier waarop de caravan normaalgesproken gebruikt wordt.

De vraag is alleen: zijn 'de instanties' wel wakker en zien ze wel dat je dit doet? Meestal niet. Maar als ze er achter komen, en ze gaan terugkijken, dan zou je zomaar met terugwerkende kracht van de afgelopen 5 jaar een belastingaanslag kunnen krijgen.
itsme
12 jaar geleden
In principe zal je niet worden aangeschreven door instanties. Maar de wijzigingen op jouw naam gaan wel terecht komen bij de motorrijtuigenbelasting. Die zouden een melding kunnen zetten achter jouw naam zodat bijvoorbeeld je belastingaangifte nader wordt bekeken. Zolang het gaat om auto's etc die je koopt/verkoopt zonder daar veel ellende /bekeuringen mee te veroorzaken loopt het allemaal wel los. Als men het idee heeft dat je een soort van katvanger zou zijn dan wordt het een ander verhaal en zou je last kunnen krijgen van RDW/belasting/justitie. Maar dat is in jouw geval niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Lovenyc;

Ik ken iemand die dit ook aan de hand heeft gehad. die kocht uit liefhebberij geregeld andere auto's die hij gewoon op naam liet zetten en soms zelfs al na een dag weer verkocht. Daar heeft de belastingdienst toen eens navraag naar gedaan omdat men handel vermoedde. Maar dat ging om enkele tientallen voertuigen per jaar....
Als je niet meer dan pakweg tien keer per jaar een voertuig op je naam zet zal daar geen haan naar kraaien.