Ik heb een bevel tot DNA onderzoek ontvangen Tot mijn verbazing zie ik dat mijn geb.dag en geb. jaar niet kloppen.Wat heeft dit voor gevolgen?

Kan ik hier enig voordeel uithalen als ik bijv. zou weigeren
om DNA af te staan.
Zijn er ook nadelige gevolgen voor mij als ik dit niet meldt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is denk ik beter als je hierover juridisch advies bij een advocaat in wint want je dna verplicht afgeven is niet niks natuurlijk,of er moet een goeie reden voor zijn dat ze jou ergens van verdenken. Nogmaals,schakel een advocaat in,die kan je precies vertellen wat je moet doen.

Het kan ook zijn dat ze jou niet zoeken. Bel ze gewoon even op en vraag hoe het zit.

Een vergissing is menselijk, hier gaat het om een vergissing. Dat jij verplicht DNA moet afstaan wil al zeggen dat je op een lijst met verdachten staat vermeld dus 1 misstap (zoals niet op komen dagen) maak je je al verdacht.....ditzelfde geldt voor het weigeren ervan (als je niets te verbergen hebt). Meldt je gewoon netjes en maak ze erop attent dat je geboortedatum niet klopt....

Voordeel zal je er niet uithalen. Je kant het weigeren want in Nederland is niemand verplicht om aan zijn eigen veroordeling mee te werken. Maar ze vragen niet zomaar om DNA, gewoon gaan want als je niet gaat doe je wel een beetje verdacht.

In bijgevoegde link tref je meer informatie aan. Weigeren levert problemen op blijkt daaruit: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dna-onderzoek-veroordeelden/verplichte-dna-afname Toegevoegd na 1 minuut: Het blijkt om een standaardprocedure te gaan. Als je twijfelt of ze echt jou bedoelen, zou ik als ik jou was contact opzoeken en als je weet dat ze jou inderdaad bedoelen, zou ik ter plekke gewoon even melden dat je gegevens niet kloppen.

In de 1e instantie voldoet u aan de naam, adres, woonplaats in de aan u gerichte brief. Maar de opdrachtgever van het verzoek tot DNA afgifte gaat er specifieker op in door geboorte gegevens te vermelden. (bsnr) Indien die gegevens niet overeen komen met uw werkelijke persoonsgegevens in de burgerlijke stand dan gaat het niet om 1 en dezelfde persoon. Derhalve kunt u de aan u gerichte brief als niet verzonden beschouwen. Echter in het algemeen belang blijkt de oproep tot afgifte van DNA zwaarder te wegen dan een administratieve fout. Het gaat de overheid om de uitslag. Weigeraars staan direct onder verdenking. U kunt zich ook laten informeren op een politiebureau.

Ligt eraan, is het een vrijwillige afname ivm een passantenonderzoek of is het een verplichte afname ter vastlegging in de DNA databank? Bij een vrijwillige zal je er weinig meer van horen, totdat jouw weigering dusdanig verdacht is dat jij wel eens de dader zou kunnen zijn. (vanwege het weigeren en andere belastende informatie). Dan zal het wel eens een verplichte afname kunnen worden. Weiger je die ook, dan kan je 's ochtends eens van huis opgehaald worden. Mbt tot de foutieve geboortedatum, dan kan meerdere aspecten hebben. Gewoon een administratieve fout of het gaat niet om jou maar om een naamgenoot en per abuis naar jouw adres gestuurd. Hoe dan ook, ze komen er echt achter dat het foutief is. De afname gaat via wangslijmvlies. De afnemer moet gecertificeerd zijn dit te doen. Daarnaast moet er een waarnemer aanwezig zijn bij de afname. En: Beide moeten jouw identiteit adhv een ID bewijs checken. Staat de foutieve datum op het formulier die ze tijdens de afname invullen, mag deze niet gebruikt worden en zal er een nieuwe opgemaakt worden. Maar het makkelijkste is, op de uitnodiging staat vast een naam of telefoonnummer en licht ze even in. Dan zal je een nieuwe uitnodiging krijgen, mits het om jou gaat.

Stuur de oproep terug met de opmerking dat bedoelde persoon op jouw adres niet bekend is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100