waarom moeten mensen voorkomen. Die een inbreker in eigenhuis total loss hebben geslagen??

je hoort het wel vaker ergens word er ingebroken de inbreker word gesnapt en heeft misschien de intentie om kwaad te doen. uit jou overtuiging lijkt het op dat moment het beste om hem total loss te slaan. Dit lukt.

vervolgens komt de politie jou aanhouden en word er tegen jou een aanklacht ingediend voor geweldpleging.

waarom is dit nou zo in 2011??

hier wilde ik aan toevoegen dat wanneer een agent een huis binnentreed waar op dat moment een inbreker aanwezig is, de agent mag schieten. Dit vanwege de omstandigheden.

deze mensen zijn getraind en horen hier op te kunnen anticiperen na hun opleiding.

waarom zijn de regels voor gewone mensen die in hun eigen huis handelen dan totaal anders?

Toegevoegd na 21 minuten:
bij het total loss slaan bedoel ik dus niet omdat je boos bent maar vanwege het schrikken dat je overlevings drang opspeeld en je dus op survival mode staat.

Toegevoegd na 22 minuten:
Tevens wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Proportionaliteit en subsidiariteit zijn hierbij kernbegrippen:

Het ingrijpen moet in verhouding staan tot het gepleegde. Iemand die komt inbreken sla je niet meteen half dood, als dat niet, door omstandigheden, noodzakelijk wordt gemaakt. Een inbreker zonder wapens, die enkel op zoek is naar waardevolle spullen en jou niet bedreigt, hoeft niet op een levensbedreigende manier te worden afgeweerd.

Tevens wordt er gekeken of het ingrijpen subsidiair is: is het doel niet op een andere, minder ingrijpende manier te halen geweest? Bijv jezelf oplsuiten in je slaapkamer en de politie bellen.

Natuurlijk bestaan er begrippen als noodweer en noodweer exces, echter hier kan niet zomaar aanspraak op worden gemaakt.

Bij noodweer moet je eigen of andermans lijf en leden in flink gevaar zijn, voordat je je in de krachtigste vorm mag verdedigen.

Bij noodweer exces moet er sprake zijn van een ernstige emotionele gemoedstoestand, waardoor het handelen je niet meer aan te rekenen is. Deze gemoedstoestand moet dan wel aannemelijk gemaakt worden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Heel simpel.Je mag geen eigen rechter spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agent mag ook niet iemand gewoon neerschieten, alleen als hijzelf in groot gevaar wordt gebracht door diegene. Hier is een strikte regelgeving voor, en als een politieagent zich daar niet aan houdt moet ook hij voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben met zijn allen afgesproken dat te alle tijden een onpartijdige rechter zich zal buigen over een kwestie en een oordeel zal vellen. Als we daar van afwijken ontstaat er anarchie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht jongens,er is nog iets en daar moet ik toch op wijzen:Voor u Demian is het dit:stel dat jij als volwassene in eigen huis een inbreker betrapt,en stel je wil hem met een hamer te lijf gaan?dan kan het zijn dat die inbreker dit ziet en een pistool trekt en in paniek in drie seconden tijd vijf kogels afvuurt op jouw,terwijl de eerste kogel al dodelijk was?Met andere woorden,geweld lokt geweld uit,waardoor niet alleen jij in gevaar bent,want al jij niet geraakt word,dan met de kogel die jouw mist iemand anders wél,en deze iemand anders kan een onschuldige buitenstaander van een buurman zijn die geraakt word door een kogel die dwars door de houten duren ging?Daarom raad men aan een inbreker niet te bedrijgenmaar wél hel zijn zin te geven,dan is de kans véél groter dat je het overleefd,terwijl een agent mag schieten met een kogelvrij vest aan.Heb jij een kogelvrij vest?
En ja,ik geef ook jouw gelijk Demian,jij ziet dat wat niet normaal is,maar juist het niet normale naleven is in sommige omstandigheden noodsakelijk om te kunnen overleven.
Juist op de inbreker kloppen zou zeer normaal zijn,en ja, dat vind ik ook,maar dan is de kans wel heel groot dat je vermoord word.
Men mag in Nederland niet voor eigen rechter spelen. De rechter bepaalt de straf die een inbreker krijgt, niet diegene waarbij ingebroken wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een inbreker op heterdaad betrapt zal hij bijna altijd vluchten. Als hij niet vlucht en jou aanvalt, mag je hem uit zelfverdediging wel 'total loss' slaan, maar daarbij niet meer geweld gebruiken dan nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel goed zaken uit elkaar houden. Als je een langslopende inbreker een klap verkoopt om hem weg te jagen zal de politie daar niet om malen. Er zit echter wel een verschil tussen 'een klap verkopen om hem weg te jagen' en 'hem total loss slaan omdat ik boos op 'm ben'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dan moet je dus voorkomen. Dat zegt nog niet dat je ook daadwerkelijk veroordeeld wordt, maar het incident moet wel beoordeeld worden door een rechter.
Je mag als het om verdediging gaat " gepast geweld" gebruiken. Je mag iemand niet totaal los slaan omdat het dan geen verdediging meer is. Zodra jij jezelf in veiligheid kan brengen dan is het niet de bedoeling dat je iemand helemaal in elkaar rost. Moet erbij vermelden dat ik een keertje 's nachts bezoek heb gehad en daar niks van heb gemerkt. Ja 's morgens dat alles in de woonkamer overhoop was gehaald en er spullen ontbraken. De rechercheur die de volgende ochtend kwam zei dat een dief nog wel eens een 2e x terug kon komen. Zijn advies, helemaal in elkaar tremmen en buiten bij de lantaarnpaal neerleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland mag je niemand mishandelen dus is het logisch dat je moet voorkomen, MAAR je kunt je altijd beroepen op Noodweer of zelfs Noodweer Exces. Noodweer wilt zeggen dat het zelfverdediging was voor je goederen, jezelf of je familie. Noodweer Exces wilt zeggen dat er hevige emoties bij komen kijken. Je sloeg de inbreker dan total loss, maar je wordt dan wel gewoon geseponeerd (je bent niet meer strafbaar), want je hebt gehandeld onder hevige druk of een hevige emotie zoals: angst, woede of verdriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal echter beoordeeld moeten worden door een rechter, waardoor diegene alsnog voor moet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@demian: Ja dit geldt ook voor de mensen zelf. Het staat volgens mij in het wetboed van strafrecht of strafvordering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets: Ja maar als je moet voorkomen kun je je alsnog beroepen op noodweer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor noodweer of noodweerexces zul je verrekt goeie redenen moeten aanvoeren, dus je kunt het niet als 'smoes' gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hippo logisch dat je een goede reden moet hebben om je daarop te beroepen. Maar als het slachtoffer ook heeft gehandeld in een hevige emotie of zelfverdediging dan is da natuurlijk geen smoesje! Alhoewel als ik in zo'n soort situatie zat en ik deed het allemaal bewust en ik heb die inbreker ernstig letsel geslagen en ik moet voorkomen dan ben ik wel zo slim, sluw of gemeen om me toch op noodweer of noodweer exces te beroepen! Wie zal zeggen dat het een smoesje is?! Mijn advocaat in ieder geval niet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woede angst en verdriet kun je altijd aanhalen:Woede omdat een inbraak in eigen huis meemaken nooit zal leiden tot een goed gezind zijn,verdriet omwille van je spullen en de schade in huis,en de emotionele schade.Angst omdat je nog iets in je achterhooft hebt over de vele nieuwsberichten,waarbij een inbreker de huiseigenaar op een stoel heeft vastgebonden met een prop in de mond,en een vertopte neus van het huilen,waardoor de huiseigenaar is gestikt,en dan alsnog van de inbreker een kogel in het hooft krijgd opdat de huiseigenaar de inbreker en moordenaar niet kan verraden,en doden praten niet hé?
Dat is omdat het inbreken, en verder geen bedreiging vormen, veel minder ernstig is dan iemand neerschieten. Je mag een inbreker wel vasthoudn tot de politie er is, of eventueel op de grond drukken. Maar als er een inbreker binnen is en je schiet h zomaar neer, terwijl hij geendreiging vormt, zal je worden gestraft. Als hij met een mes op je af stormt en jij schiet hem neer, dan zal er een onderzoek naar komen, maar wordt je niet vervolgd.
Voor politie geldt precies hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid. Je zult altijd gestrafd worden als je iemand neerschiet, zelfs als hij met een mes op je afkomt, want je mag geen wapen hebben in Nederland, lol. @Demian dit kan wel goedgekeurd worden, een advocaat zou zeggen dat je je moet beroepen op Noodweer Exces, want je hebt gehandeld onder hevige emotie. PS. Noodweer Exces geldt voor iedere burgen, voor ambtenaren en voor "normale" mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind iemand neerschieten minder erg (lees goed wat ik ga zeggen) dan dat iemand ZOMAAR je leven binnentreed, jouw spullen die je met je eigen geld met moeite (of niet) bij elkaar hebt geprokkeld, binnen 10 minuten uit je huis haalt!! Die verpest wel JOUW leven, je slaapt slechter, durft minder, ontwikkelt angststoornissen en ga zo maar door! Je hele leven staat meteen op zijn kop. En het duurt jaren voordat je erover heen bent. Als je het vergelijkt met iemand neerschieten, dan is neerschieten toch een stuk minder erg, omdat die persoon niet meer leeft, geen zorgen heeft, enz, enz.... heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bigmomma27 Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Het maakt totaal niet uit of de inbreker wordt doodgeschoten of niet, want met het idee en feit dat er een ongewenst iemand is binnen gekomen zorgt er al voor dat je slechter gaat slapen, s'avonds de deur niet durft te komen en zo een angststoornis ontwikkelt. Hij is tenslotte niet de enigste inbreker. Het duurt trouwens geen jaren voordat je eroverheen bent, dat is bij iedereen anders. Sommige zijn er al over in een maand of sommige komen er nooit meer overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog effe vermelden dat je nooit zomaar op een inbreker zou schieten,dat doe je enkel omdat die inbreker zomaar ongewenst bij jouw inbreekt.
Een inbreker vraagt er letterlijk om om neergeschoten te worden,alleen al door bewust ongevraagd ongewenst in een vreemd eigendom in te breken.Tja,wat verwacht zo'n inbreker dan op dat moment,dat hij met open armen ontvangen wordt of wat?
En ja,ik vind het ook niet juist dat een inbreker meer rechten lijkt te hebben dan plichten,terwijl het slachtoffer zich aan veel meer regeltjes moet houden en meer plichten lijkt te hebben dan rechten?
Je mag gepast geweld gebruiken om een inbreker uit je huis te weren of te werken. Het geweld moet in redelijke verhouding staan tot het de aantasting van je integriteit en je bezittingen. De regels zijn door dit kabinet wel opgerekt ten gunste van de gedupeerde. Je mag tegenwoordig iemand je huis of zaak uitslaan zonder dat de politie je onmiddellijk in de boeien slaat. Later wordt dan getoetst of het geweld redelijk was. Van invloed op deze wijziging is het optreden van Prins Bernhard geweest die de boete betaalde voor iemand die een inbreker z'n zaak uitsloeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het is nu eenmaal zo dat je het recht niet in eigen hand mag nemen. Alhoewel het in sommige gevallen verdomd moeilijk zal zijn, mag je toch enkel iets doen bij wettige zelfverdediging.
Hier in België heeft verleden jaar een juwelier een overvaller doodgeschoten. Daar waren de meningen erg over verdeeld, ook omdat de overvaller minderjarig was.
De juwelier moest naar de gevangenis, maar is later door de Belgische raadkamer toch buiten vervolging gesteld, omdat bleek dat hij uit wettige zelfverdediging had gehandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is op het eerste zicht,minderjarig,als je een inbreker in het half donker tegenkomt Siska? Ik ken kinderen van 20 jaar,1,60m en een melkmuil.Ook ken ik mannen van 17 jaar,1,85m lang met snor en baard en brede schouders.
Oei,wat dan?
Dit noemen wij het verbod op eigenrichting.

Eigenrichting is het zelf uitvoeren van de wet. Bijvoorbeeld: iemand jat je fiets en je weet waar hij woont. Jij kan bij hem inbreken en je fiets terug jatten. Dit is verboden, want dit is eigenrichting. De politie moet je fiets ophalen, zij zijn bevoegd.

Als iemand je huis binnenkomt, mag je deze persoon dus niet in elkaar slaan, je mag hem wel vasthouden, en indien nodig een paar tikken geven. Met dit nieuwe kabinet wordt je niet meer als dader gezien en kom je ook niet in voorarrest.

Wel kan het zijn dat je er een aanklacht komt, maar de kans is groot, als blijkt dat in elkaar slaan de enige optie is, dat je wordt vrijgesproken omdat het om noodweer ging.

Het verbod op eigenrichting bestaat al in Nederlands sinds 1809.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb me er ook wel eens over opgewonden.
het klopt, uit zelfverdediging, noodweer mag het wel!
of neem een hond, als de hond een inbreker pakt is het ook goed(als hij dan binnen durft te komen) je moet dan wel een bordje op een zichtbare plaats hebben hangen met betreden op eigen risico......... KROM en nu maar hopen dat meneer de inbreker kan lezen. anders heb je dat weer!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf verdedigen tegen externe aanvallen op je intimiteit of fysieke gezondheid, valt onder de "wettelijke zelfverdediging." Dat houdt het volgende in:

- je mag pas geweld gebruiken wanneer iemand je fysiek(e) (waardigheid) aanvalt en je dus gedwongen bent te schieten/slaaan/kloppen;

- agenten zijn ook gebonden aan de wettelijke zelfverdediging en mogen dus ook niet 'zomaar' iemand neerknallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kheb geen goed antwoord eigenlijk .
want het verontwaardigd me eerlijkgezegd altijd weer.((

Het is natuurlijk altijd beter als je de dief zonder geweld de stuipen ophet lijf kunt verjagen .
Je eigen huis en haard verdedigen / beschermen zonder fysiek geweld hoe doe je dat?

tis absurd en de gedupeerde houdt er vaak nachtmerie's
oid aan over .