Waarom hangen ze beveiligingscamera's altijd zo hoog op?

Met een petje op is 'de boef' al niet meer te herkennen. Tegenwoordig heb je toch ook kleine subtiele camera's die je onzichtbaar kunt wegwerken. Wel een waarschuwingssticker plaatsen. Dan zijn 'boeven' toch veel beter herkenbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een sticker ernaast heeft het toch niet zoveel zin meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duh! Bij de deur een waarschuwibgssticker dat er camerabeveiliging is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet grappig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nein mann! We moeten boeven vangen, nier ouweh**ren!
:-S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al m'n reacties staan bij het eerste antwoord...:s excuus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit onderzoek in Noord Nederland is gebleken dat veel camera's niet op de juiste hoogte hangen. We moeten van camera's ook niet alles verwachten. Slachtoffers van misdrijven in de eerste plaatstt goed kijken wat ze er zelf aan doen om misdrijven te voorkomen. Als je snachts niet door een donker park hoeft te lopen en ook op straat kunt lopen met veel verlichting is dat natuurlijk beter of loop in groepsverband over straat. Dat noemen we organisatorische maatregelen en daarna als het een woning of bedrijf betreft ook kijken naar de bouwkundige maatregelen om misdrijf te voorkomen.Pas dan zal de techniek als sluitstuk van het geheel een rendement op kunnen leveren dat aan het verwachtingspatroon voldoet. Camera's is geen heilige olie als de eerste 2 stappen niet zijn gezet. Het zijn nog niet zo gek veel daders die door cameraopnamen uiteindelijk worden opgespoord en bij de rechter komen. Ik las laats iets van 4 % dat bij de rechter komt door camerabeelden. Dat men camera's hoog plaatst heeft ook alles te maken met het feit dat je er als crimineel zo maar bij kunt komen.

Het beste antwoord

Het is vaak onkunde, de manier waarop camera's worden opgehangen. Camera's kunnen prima in een vandalisme bestendige kast worden geplaatst, dus ook als ze dan lager hangen, kunnen ze niet worden vernield.

Het beste is om in elk geval een camera op hoofdhoogte op de ingangen gericht te hebben, zodat binnenkomende personen goed worden gefilmd. Tevens moet er dan een meetlat bij de deur worden gehangen, zodat meteen op de beelden te zien is, wat de lengte van de personen is. echter veel winkeliers laten dit na.

Beeldkwaliteit is een ander verhaal. Veel winkeliers vinden het kennelijk nog steeds niet de moeite waard, om even goed te investeren in goede apparatuur en om een deskundig bedrijf in te huren.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah! Thanks, met dit antwoord kan ik wat, én je hebt de vraag t beste gelezen en rekening gehouden met mijn kanttekeningen. Nice!

Andere antwoorden (6)

tegen vernieling!

Toegevoegd na 35 seconden:
en om een overzicht te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je toevoeging was me voor!;) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar vernieling kan niet want de cam is weg gewerkt. Dan moet 'de boef' eerst uitgebreid zoeken. En overzicht, meer dan 1 camera...zodat je wel alle hoeken ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer camera's = een grotere kosten post!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, daar kan ik niks tegen in brengen...
Maar is dat de afweging die een winkelier maakt?
Want aan slechte beelden heb je ook niks. Dan kun je misschien even zo goed wel stickers plakken maar geen camera ophangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd en mss gebeurt dat ook wel zal het eens vragen bij de Albert Heijn hier bij ons!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mss heb je verzekering technisch wel wat aan slechte beelden, je kan namelijk aantonen dat er gestolen is en door wie..(ookal kom je er niet achter wie die persoon precies is, hij staat wel op je film).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marine 74
Vernieling kan wel degelijk, en camera's hangen niet alleen in winkels, maar bijvoorbeeld ook op straat. Ook erg hoog, maar wel duidelijk "in beeld", het zijn vaak grotere camera's die je duidelijk ziet hangen. De reden van het hooghangen, is wel degelijk vernieling of afplakken/saboteren.
Bovenstaande en een beter zicht bereik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
hoe hoger het hangt hoe meer je ziet
maar het is ook dat het niet woord vernield en heel blijft want zo,n camera kost wel veel
en je kan er bijvoorbeeld ook een stickertje op plakken waardoor je niks ziet dan kunnen ze snel inbreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die camera's staan er niet alleen voor 'boeven'en ook petjes zijn te herkennen, samen met de manier waarop iemand beweegt kan men er soms toch de dader uit halen door getuigenverslagen. Die hoogte is tegen oa tegen vernieling.

Toegevoegd na 29 seconden:
Als je een camera ophangt ga je er toch al niet vanuit dat men er is om alles heel te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een camera op 'ooghoogte' kan ook door een handlanger afgedekt worden, dus dan is de camera hoger hangen misschien slimmer. Bovendien heb je dan meestal een beeld van een groter gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar je moet hem dan ook onzichtbaar
ophangen...
Ten eerste ben ik het met Hippo helemaal eens, camera's afdekken en je kan de ongezien de wet overtreden.

Daarnaast geven camera's een schrikeffect voor de mensen die iets te verbergen hebben. We zijn allemaal zo gewend dat een camera hoog hangt en dus kijken we ook altijd omhoog als we willen weten of er camera's hangen. M.a.w. Iemand die omhoog kijkt en zoekt naar camera's is eventueel een verdacht persoon en kan in de gaten worden gehouden. Ook geeft het de mensen die geen intentie hebben iets tegen de wet te doen een veilig gevoel. Ik vraag me af in hoeverre alles word opgenomen of ook daadwerkelijk echte camera's zijn.