Wat kan er gebeuren als een bedrijf zegt de goedkoopste te zijn, maar het niet is? Kunnen concurrenten het bedrijf bijvoorbeeld aanklagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het goedkoopste zijn, is een relatief begrip. Eigenlijk betekent het niets meer, dan dat wasmiddelenfabrikant zegt, dat zijn middel het schoonste wast, of dat Calvé zegt dat zijn mayonaise het lekkerste is.

Wat precies het goedkoopste betekent, dat weet niemand; consumenten niet, en de bedrijven ook niet. Zo weet iedereen dat ALDI goedkoper is dan Super-de-Boer, maar wat heb je aan die informatie, als je bij ALDI lang niet alles kunt krijgen, en er ook kwaliteitsverschillen zijn.

Zelfs bij prepaid-bellen, zorgverzekeringen of rentepercentages van banken bij hypotheken, valt het nauwelijks te bepalen wie of wat er nu echt het goedkoopste is. En zo stunt C1000 met uitgewerkte kassabonnen, dat ze goedkoper zijn dan AH, en gaat AH in de aanval met een tegen-actie: ook met uitgewerkte kassabonnen op levensgrote posters. Daar zou uit moeten blijken dat C1000 het mis heeft.

Concurrenten klagen zo'n bedrijf meestal niet aan, en vinden dat dit er gewoon bij hoort. Ze kiezen meestal de tegenaanval, door andere accenten te leggen, zoals service.

Het wordt pas interessant als een bedrijf zegt de goedkoopste te zijn, en daar ook garanties bij geeft. B.v. dat je het artikel terug mag brengen als je het ergens goedkoper ziet. Maar ook daar zitten veel haken en ogen aan. Het stikt van de kleine lettertjes. Er zijn meestal meer uitzonderingen dan regels.

Eigenlijk is het antwoord op je vraag: er kan niks gebeuren als een bedrijf zegt de goedkoopste te zijn. De concurrentie zit er niet mee, en de consument vertrouwt geen bedrijven, die constant roepen de goedkoopste te zijn, terwijl ze dat zelf niet zo ervaren. Klanten mijden zo'n bedrijf, en dat zal ook de reden zijn, dat ondanks alle schreeuwerige reclame, uitingen als "wij zijn de goedkoopste" vrij uitzonderlijk zijn. Het valt nauwelijks waar te maken, en daarmee maak je je als bedrijf ongeloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ze valse informatie geven kan de concurrent het doen maar:
* Het moet gelijkwaardig zijn, dan bedoel ik dat een internetwinkel niet vergelijkbaar is met een winkel in Amsterdam
* De geleverde service moet gelijk zijn
* Het goedkopere mag op dat moment geen aanbieding zijn

Je zal de voorwaarden van het bedrijf erbij moeten pakken om te kijken wat zij doen als jij kunt aantonen dat je het product ergens ander goedkoper kunt krijgen.
Als voorbeeld de BCC die beweren altijd de goedkoopste te zijn. In de voorwaarden staan veel uitzonderingen.

Het lijkt duidelijker dan het is. Er zijn veel ontsnappingen voor een bedrijf.