Zijn er alternatieven voor het opsluiten van criminelen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Niet TBS, maar bijvoorbeeld huisarrest, taakstraffen en geldboetes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Je bedoeld naast de gevangenis? TBS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker! Huisarrest met enkelband....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 2 kanten aan alternatieve straffen (die inderdaad bestaan)

De eerste is: Ziet de crimineel dit als straf en wijzigt hij/zij het gedrag zodanig dat de crimineel geen overlast en/of gevaar mer vormt voor onschuldigen. Zoja dan is die alternatieve straf te overwegen.
Dot zal bv goed werken bij mensen die na zwaar gepest te zijn ver over de schreef zijn gegaan toen ze uiteindelijk ontploften. (Hoop dan dat de pesters OOK gestraft worden....en zwaarder het reagerende slachtoffer)

Indien een crimineel echter "onverbeterlijk is" , dwz al meermalen gepakt en telkens weer in de fout dan opteer ik echt niet meer voor alternatieve "verbeter moegelijkheden" van de crimineel maar voor (maximale) bescherming van de onschuldige burgers. Dus zolang mogelijk verwijdering uit het openbare leven.
Zelfs inbraak in je huis wordt door velen al als zwaar trauma ervaren, laat staan beroving op straat.