kan een huisbaas de kosten op jou verhalen als hij zijn vergunning kwijt raakt. (studentenhuis)

Als je in een studenten huis woont en wegens overlast (van snel zeurende buren) raakt je huis baas zijn vergunning kwijt, kan hij dan de kosten op ons persoonlijk verhalen. Hier word mee gedreigd en nu vraag ik me dus af of het kan.. en welke kosten zullen het eigenlijk zijn, huur doorbetalen e.d?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat word heel moeilijk voor de huisbaas !
Hij zal eerder aansprakelijk zijn om voorzieningen te treffen om geluidsoverlast te voorkomen !
Hij is de wortel v/h probleem en moet dat in goede harmonie met alle partijen oplossen !
Een huurder is heel goed beschermd en kan niet zomaar ergens voor aansprakelijk worden gesteld !
De huurbaas int de huurpenningen en moet zorgen dat de buren zo min mogelijk overlast hebben en dan in de 1e plaats dmv.bouwkundige voorzieningen(isolatie) en evt.overleg met de lasthebbenden!
De huurbaas probeert jullie te intimideren meer dan dat zit er niet in voor hem !

Succes!

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huisbaas heeft een vergunning gekregen van de Gemeente om zijn pand als kamerverhuurpand te mogen exploiteren. Dan levert soms op voorhand al problemen op met omwonenenden, die het daar niet mee eens zijn.
Dat betekent dat deze "buren" al snel zullen klagen bij geringe overlast. (overigens kan er natuurlijk ook sprake zijn van "echte"overlast.).

De verhuurder ervoor zorgen dat zijn pand technisch aan de min. eisen voldoet (bijv. geluidsisolatie) voor een dergelijk pand.

Daarnaast zullen bewoners ook in hun gedrag de "normale" omgangsvormen in acht moeten nemen.

Als de huisbaas jullie meerdere keren heeft gewaarschuwd (ook schriftelijk) ivm de overlast en hij vervolgens zijn vergunning kwijtraakt (wat overigens niet zo 123 gaat gebeuren, omdat Gemeente uiteraard ook eerst de klachten zal moet beoordelen etc..), dan heeft hij wel een basis voor een rechtszaak.

Maar op voorhand op eigen initiatief "kosten verhalen" bij voormalige (huurders) zal zich in de praktijk ws beperken tot het niet terugbetalen van de borgsom....wat op zich ook weer aanvechtbaar is.