Kan iemand mij meer vertellen over schenkingsrecht? (Zie verdere uitleg)

Als je een stuk landbouwgrond wil schenken moet je in België 3 procent schenkingsrecht betalen. Nu heb ik gehoord op kanaal z dat wanneer je dit regelt in Nederland via een Nederlandse notaris, je geen 3 procent moet betalen. Maar kan je deze schenking dan regelen in Nederland zonder 3 procent belastingen te betalen zodat de schenking dan in orde is in België?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raadpleeg een notaris ,dit is niet even iets ,ja er zijn onder bepaalde ,voor waarden en omstandigheden ,die je kunt beïnvloeden:) situaties mogelijk .maar denk er aan volgens hel Nl recht mag je veel doen om belasting te vermijden ,maar wel alleen ,in de mogelijkheden Vd wet . In België mogelijk ook ,maar zoek een notaris in de grens streek ,die vaker met dit bijltje heef gehakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, idd maar zoals je wrs ook weet, spreken notarissen voor hun eigen handel. Als ze iets aan u kunnen verdienen, gaan ze niet zeggen dat het in Nederland gratis is. Denk je niet? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is deze week al gesteld en goed beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar de vraag was al verwijdert voor ik het antwoord kon lezen.

Het beste antwoord

Afhankelijk van de tariefgroep kunnen schenkingen in Nederland belast worden tussen de 10% en 40%.

Voor de schenking van roerende goederen bestaat in België sinds 2004 een vlak tarief van 3% in rechte lijn en tussen echtgenoten (inclusief samenwonenden), en 7% tussen alle andere personen.

Je hoeftin Nederland geen schenkbelasting te betalen als de schenker niet in Nederland woont onder de volgende voorwaarden:

U moet wél schenkbelasting betalen als de schenker:
– een Nederlander is en nog geen tien jaar buiten Nederland woont
– een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen heel jaar uit Nederland weg is.

Een schenking van in het buitenland gelegen onroerende goederen is in Vlaanderen evenmin onderworpen aan het schenkingsrecht.

Je geeft niet aan of het om een Belg gaat die iets aan een Nederlander wil schenken of andersom.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht het gaan om een Belg die iets aan een andere Belg wil schenken, dan heeft het denk ik weinig zin om een Nederlandse notaris in de arm te nemen. Het blijven dan belgische belastingverplichtingen.

In de bijlage een link naar zowel de Belgische als Nederlande belasting informatie over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top! +je