Kan een andere moeder mijn dochters jasje houden als haar dochters jasje beschadigt raakt tijdens het dragen.

Gisteren haalde ik mijn dochter op, ze had al haar paarse jasje aan. Daarna zijn we boodschappen wezen doen, doordat mijn dochter zo vrolijk als ze is aan het heen en weer springen was scheurde het jasje op de naad onder de oksel. Ik balen natuurlijk want nu moet ik weer een nieuwe kopen.

Vandaag belde een moeder dat ze ontdekte dat haar dochter een verkeerd jasje had en belde mij op het o6 nummer dat in het jasje stond. Wat bleek dat ze gisteren een verkeerde jasje had meegenomen, namelijk die van mijn dochter. Niks in gaten gehad want het jasje paste gewoon en allebei waren paars.

Ik uitleggen wat er was gebeurt en opeens zegt ze van 'dan hou ik jouw dochters jas, wegens de schade' Ik denk mijn dochters jasje is net 1 week nieuw en op de groei gekocht. Haar dochters jasje is in mijn ogen ouder, er zitten al slijtplekken op. En haar dochter kan nog een paar jaar verder met mijn dochters jas, omdat haar dochter kleiner is dan mijn dochter. Kan deze moeder dit eisen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Nee dat vind ik raar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet, ik rij in jou auto en mijne staat bij jou voor de deur ik krijg een ongeluk en jij zegt ik hou jou auto vanwege de schade ?? Gewoon verzekerings werk ook voor de jas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kan niet verlangen dat zij het jasje van jouw dochter houdt. De schade die zij heeft geleden als gevolg van het kapotte jasje dien je wel de vergoeden. De schadevergoeding kan bestaan uit de kosten van reparatie, indien nog mogelijk dan wel de kosten van een
nieuw jasje naar de dagwaarde van het oude jasje. Verder is het gewoon een verzekeringskwestie. Dus melden bij je verzekeraar en zij handelen het verder af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat mag niet , de jas is uw eigendom en als ze het houd wordt dat als gestolen gezien.
maar omdat u schade heeft gemaakt aan iemands anders eigendom moet u dat wel vergoeden.
als u daarvoor een verzekering heeft zou ik daar uw verhaal doen. en dan word de schade vergoed met geld(waarschijnlijk is het bedrag het geld wat het jasje in de nieuwprijs gekocht heeft). maar de moeder mag zeker niet uw jas houden!

Toegevoegd na 1 minuut:
en de moeder lijkt me niet zo onredelijk dat ze na het betalen van de schadevergoeding het jasje (die van u is) niet terug geeft.
als ze dat niet doet kunt u aangifte doen wegens diefstal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het jasje in de nieuwprijs gekoSt heeft. sorry typfout
Nee, dat mag niet. Zij moet het jasje teruggeven en jij moet de schade betalen aan het jasje. Het zijn in principe twee losstaande zaken.

Als ze het jasje niet teruggeeft, is het het onrechtmatig toeëigenen van andermans goed. Daar kun je aangifte voor doen.

Indien jullie het er allebei mee eens zijn, dan zou het wel kunnen dat als schadevergoeding zij het jasje mag houden, maar het is duidelijk dat je dat niet wil.

Het zal nog wel een opgave worden om het schadebedrag te bepalen voor een tweedehandsjasje.