Een politie agent draagt zijn vuurwapen tijdens zijn werkzaamheden als hij/zij deze van rechtswege (dus officieel) verstrekt heeft gekregen èn daarin geoefend is (de test voldaan heeft).
Niet iedere politie heeft een vuurwapen. Er zijn functies waarin de politie geen vuurwapen heeft (bv sommigen forensisch inspecteurs en sommige surveillanten).
Tevens moet de vuurwapendragende politieman ieder jaar de schiettest afleggen en daarvoor slagen.

Het vuurwapen is ter bescherming van zichzelf maar ook voor derden (anderen die onder bescherming van de politie staan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een Nederlandse politieagent draat zijn/haar wapen op het moment dat deze zijn/haar taak uitvoert. Dit wapen wordt gedragen voor zowel personele- danwel materiele bescherming en niet te vergeten de bescherming voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als die op zoek is naar iemand die gevaarlijk is bv