Wie heeft de copyrights op het copyright symbool?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mister copyright?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@firebird copyrights zijn kopieërrechten, oftewel, het is niemand zijn naam. Voor de rest om antwoord te geven op je vraag, op het copyright teken zit geen copyright, want het is gewoon een letter net als ® e.d. Op plaatjes zoals jij hier hebt afgebeeld, staan wel copyrights, omdat iemand dat heeft ontworpen in die stijl.

Het beste antwoord

Voor de rest om antwoord te geven op je vraag, op het copyright teken zit geen copyright, want het is gewoon een letter net als ® e.d. Op plaatjes zoals jij hier hebt afgebeeld, staan wel copyrights, omdat iemand dat heeft ontworpen in die stijl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot de uitvinding van de boekdrukkunst was er niet of nauwelijks sprake van exclusieve rechten op werken. Nadat drukken populair werd, verleenden diverse overheden exclusieve drukrechten op boeken aan drukkers (niet aan auteurs). Een regeling uit Groot-Brittannië uit 1710 (The Statute of Anne) erkende voor het eerst dat auteurs, en niet uitgevers, de eerste rechthebbenden moeten zijn. Het hield tevens bescherming in voor kopers van gedrukt werk, in de zin dat uitgevers het gebruik van verkocht werk niet mochten controleren. Ook beperkte het de duur van dergelijke exclusieve rechten. Werken die reeds bestonden ten tijde van de invoering van de Statute of Anne kregen nog 21 jaar exclusiviteit en de werken van na de invoering werden slechts 14 jaar beschermd, waarna het werk of de werken zouden overgaan tot het publieke domein.

De Conventie van Bern (1886) regelde voor het eerst de erkenning van auteursrechten tussen soevereine landen. (In bescherming van auteursrecht werd ook voorzien door de Universele Conventie voor Auteursrecht in 1952, maar die conventie is vandaag de dag alleen interessant uit historisch oogpunt — het is de oorsprong van het ©-teken.)

Onder de Berner Conventie werd auteursrecht automatisch toegekend aan elk creatief werk. De auteur hoeft het niet te laten registreren en hoeft geen aanvraag te doen om de rechten te verkrijgen. Zodra het werk bestaat – dat wil zeggen, geschreven of opgenomen is op een fysiek medium – zijn de auteur automatisch alle exclusieve rechten voor dat werk en alle afgeleide werken toegekend, tenzij en totdat de auteur expliciet afstand doet van die rechten of totdat het auteursrecht is verjaard. De termijn voor verjaring verschilt van land tot land, maar is onder de Berner Conventie minimaal het leven van de auteur plus 50 jaar. In de Europese Unie geldt bijvoorbeeld een termijn van 70 jaar na het overlijden van de auteur.

Zie link voor meer info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant stukje! Maar geeft alleen geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja ik weet het, bedacht ik ineens later. Maar er is niet echt een antwoord op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel ;-)