zijn overlijdensverzekering aangesloten op het GBA/BRP?

zorgverzkeringen en pensioenfondsen zijn zeker aangesloten op het GBA of misschien wel op het landelijk systeem T&T vertrouwd verbonden. Hierdoor kunnen deze inzicht krijgen in de basis gegevens die ook het Gemeente heeft.
Hoe ziet het met overlijdensverzekering ? kunnen zij ook inzichten krijgen in het GBA register,zo niet, hoe weten zij dan of er een vernadering zijn in iemands persoongegegevens/situatie of wanneer iemand dood is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Een overlijdensrisicoverzekering weet wanneer een persoon is overleden wanneer iemand anders, bijv. een erfgenaam of begunstigde, de verzekering daarover informeert. Dit doet diegene met een akte van overlijden, die is verstrekt door de GBA.
De GBA informeert dus niet zelf de verzekering.

Toegevoegd na 5 minuten:
De GBA kan überhaupt niet weten of iemand een levensverzekering heeft. Die informatie heeft zij niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
toch ben ik benieuwd naar waarom er andere regels gelden voor zorgverzkering en pensieonfondsen en andere regels voor overlijdensverzekering. Als de overlijdensverzekering geen toegaan heeft tot GBA of het landelijk systeem,moet je dan zelf bij elke verhuizing je nieuw woonadres geven en ook wanneer je naar het buitenland gaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Uitkeringen en sociale zekerheid en overlijden De Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) stuurt bij overlijden een bericht naar overheidsinstanties waardoor Sociale uitkeringingsinstanties direct op de hoogte zijn."
http://www.overlijdensrisicoverzekering.nl/checklist-bij-overlijden Echter, een overlijdensrisicoverzekering behoort niet tot de overheid. Het zijn de grote verzekeringsmaatschappijen zoals Centraal Beheer die dit regelen, maar dit zijn 'gewone' ondernemingen.
Je zult ze dus inderdaad de gegevens moeten doorgeven.
https://www.independer.nl/overlijdensrisicoverzekering/info/verhuizen.aspx