ontslagrecht-bescherming amerika als je voor bedrijf naar US gaat verhuizen

Als je werkt voor een amerikaans bedrijf in Nederland en je kunt voor ze in de US gaan werken, wat is dan verstandig en welke rechten heb je (zoals ww/en bescherming voor ontslag zonder reden) niet dat dat gelijk zal gebeuren, maar het is altijd mogelijk natuurlijk (ik las iets over "employment at will")
alvast bedankt, ik hoop dat iemand iets meer weet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Je zult moeten uitzoeken of je onder het Amerikaanse arbeidsrecht gaat vallen, of dat je door het bedrijf wordt uitgezonden voor een vaste periode en onder het Nederlandse arbeidsrecht blijft vallen. Het eerste is riskant, want als je dan ontslagen wordt in de VS heb je nergens recht op. Geen ziektekostenverzekering, geen recht op terugkeervergoeding, een pensioendeuk, een aow-deuk en een moeizame terugkeer in Nederland.

Het tweede is voor het bedrijf natuurlijk stukken duurder, want je wordt dan 'expat' en je kunt het bedrijf b.v. je verhuizing laten betalen. Bovendien kun je b.v. regelen dat in Nederland je pensioenopbouw doorgaat en dat je een vergoeding krijgt voor je AOW-gat (2% per jaar dat je in het buitenland verblijft). En als je tijdelijk gaat, kun je regelen dat je na je buitenlandse periode terug in Nederland aan de gang wilt. Als je een erg goede werkgever hebt, regelt hij zelfs de huisvesting voor je.

Vaak is hier vanalles over te onderhandelen met het bedrijf waar je voor werkt. Je zult er met ze over moeten gaan praten en even heel goed alles naast elkaar zetten voordat je de beslissing neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt allemaal trouwens

Andere antwoorden (1)

Zorg dat je een Nederlands contract blijft houden en alleen maar wordt gedetacheerd in Amerika. Op die manier blijf je onder het Nederlandse recht vallen.