Als je samen in een huurwoning woont, de huur deelt, mag je dan voor huurtoeslag de totale huur /2 aangeven?

Als je in Randstad samen gaat wonen met jouw vriendin, is het bijna niet mogelijk een flat te vinden, waar de totale huur onder de grens van huurtoeslag is. Als je de huur deelt is dat wel zo, maar dan per persoon.
Als dit niet juist is en je zo geen toeslag krijgt, is dan de bedoeling, dat allebei een eigen kleine woning moeten zoeken, die dan wel onder de grens van huurtoeslag komt, zowel dat dan per persoon duidelijk meer zou kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Helaas kan het niet. Toen ik ging samenwonen met mijn vriend had ik hetzelfde probleem, erover gebeld om te vragen of het ook door /2 kon, maar helaas.. Als ik me goed herriner, was dit omdat er maar 1 hoofdbewoner is, dus die krijgt de huurtoeslag. Als je het /2 wilt doen, dan zou het een kamer zijn, en dan voldoe je niet aan de voorwaarden voor huurtoeslag.. Ik hoop dat je snapt wat ik probeer te zeggen ;)

De oplossing: ff iets duurder wonen terwijl je staat ingeschreven bij een woningbouwcooperatie. Het is niet anders..Of je gaat op zoek naar een huis/flat net buiten de stad, ook vaak iets goedkoper.
Succes!