Heeft elke gedetineerde recht op een advocaat?

Een vriend van mij heeft een vrouw ontmoet die hij maar kort mocht kennen. Het bleek dat ze ongeveer 15 jaar geleden vast heeft gezeten voor betrokkenheid een soort cannabis-delict (wat grootschalig geoogst). Zij heeft toen op een verlofdag de benen genomen naar het buitenland, nu vijftien jaar later weeropgepakt en zit nu dus weer vast. Mijn vriend die haar toch leuk vind, hoorde nu, dat zij geen advocaat krijgt. Maar iedereen heeft toch recht op een advocaat?
Hoe zit het, als je weeropgepakt wordt voor iets van vijftien jaar geleden?
Volgens internet is er sprake van verjaring als de straf voor het delict minder dan een jaar is. Waarom kloppen deze twee zaken niet en wat zijn de juridische redenen hiervoor. Kun je binnen deze situatie nog iets ondernemen zodat hij haar vrij krijgt? Hoewel ik de situatie vanuit een persoonlijk perspectief heb toegelicht vanwege duidelijkheid en eventuele herkenbaarheid , toch graag antwoorden die zich uitsluitend betrekken op de wet en juridische procedures.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja,maar als je bent áfgestraft en niet in hoger beroep gegaan is de veroordeling definitief geworden !
Als je je dan onttrekt aan ten uit voerlegging maw. je ontsnapt dan word dat niet vergeten zoals deze dame ondervind !
Maakt niet uit of en waar't voor was , al dan niet terecht : als je eenmaal gesignaleerd staat en je meld je aan de grens of men wil je ID zien dan ben je de sjaak tegenwoordig en dan ga je bruut de bietenbrug op..
Iedereen kan gratie aan de Q vragen en als je dat goed onderbouwt heeft dat zeker kans !
Voor je vragen over de verjaring kan je het juridisch loket of 'n strafrechtadvocaat kontakten !
De meeste advocaten hebben gratis eerste gesprek !
Je kan er 1 vinden via de Orde van Advocaten site .

Succes !

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

IEDEREEN heeft recht op een advocaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed lees is ze al veroordeeld en is ze tussentijds ontsnapt. Haar straf moet ze gewoon nog uitzitten. Het proces is al geweest. Er is dus geen advocaat nodig.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan heeft ze nog mazzel dat er geen straf op ontsnappen staat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze zit nu de rest van haar straf uit die ze al opgelegd had gekregen. Nergens staat dat het om een verlenging gaat.
Ja iedereen moet zich kunnen verdedigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, iedereen heeft recht op een advocaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een aantal zaken die je moet weten te onderscheiden. Die vriendin is veroordeeld. Zij is dus dader geworden. Tijdens het politie onderzoek was zij verdachte. Dan heeft ze recht op een advocaat of raadsman zoals dat zo mooi heet. Nadat zij is veroordeeld is ze dus dader geworden. Ze heeft als dader de benen genomen en heeft nu dus geen recht meer op een raadsman. Ze zal haar opgelegde straf uit moeten zitten. Alleen nu weet ik niet wat de verjaringstermijn is. Na 15 jaar weggeweest te zijn alsnog de straf uitzitten. Mijn gevoel zegt dat er iets meer aan de hand is dan alleen een cannabisdelict. Al zal de straf 15 jaar geleden anders zijn als de straf die tegenwoordig wordt opgelegd. Waarschijnlijk zal de straf van vandaag iets hoger uitvallen. Immers Nederland straft als een van de strengste landen binnen de EU. Ik zou je vriend aanraden eens aan haar te vragen of het alleen maar een cannabisdelict was of dat er iets meer aan de hand was, dit gezien de verjaringstermijn. Nogmaals het is mijn gevoel en ik kan het, uiteraard, mis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja want in artikel 6 EVRM staat dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces. Daaruit vloeit voor dat een ieder recht heeft op bijstand van een advocaat. Als je hiervoor geen geld hebt dan krijg je er een toegewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de wet gelezen mocht hebben, heb je die verkeerd gelezen.

Het is namelijk zo dat elke VERDACHTE recht heeft op juridische bijstand..en niet een gedetineerde..

Het betreft hier een ontvluchte gevangene, een ontvluchte gedetineerde dus, die gewoon haar tijd nog 'even' verder moet uitzitten.

En deze categorie mensen hebben missen recht op juridische bijstand..gewoon omdat het strafproces al in een eerder stadium geweest is.

Groet,

Ton