iemand stalt spullen bij mij, zegt mondeling een vergoeding te betalen ervoor, doet dit niet en haalt spullen ook niet op mag ik nu de spullen wegdoen

ik heb mondeling herhaaldelijk verzocht de vergoeding te betalen of de spullen op te halen maar ze staan er nu al zeker 18 jaar. Ik wil ruimte in de schuur, mag ik nu die spullen wegdoen. Of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al 18 jaar!? Wat een grenzeloos geduld zeg.
Ik vermoed dat deze persoon deze spullen wel permanent kan missen als hij ze al zo lang kan missen.
Waag er nog 1 briefje aan en opruimen maar.

Antwoorden (11)

Als er niets op papier staat kun je er mee doen wat je wilt. Het zal dan altijd zijn/haar woord tegen de jouwe mocht het tot een zaak overgaan.(en die kans zal vast klein zijn.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het netjes wilt aanpakken schrijf je een nette brief of e-mail of zo waarin je iets zegt als "Beste Pietje, de spullen in mijn schuur staan er nou al 18 jaar en ondanks meerdere herinneringen van mijn kant heb je de toegezegde vergoeding nog nooit betaald en ben je ook de spullen nog niet komen ophalen. Ondertussen wil ik de ruimte ergens anders voor gebruiken en wil ik van de spullen af. Op zaterdag 11 juni houd ik grote schoonmaak en als de spullen dan nog steeds in mijn schuur staan zal ik ze aan de vuilnis meegeven. Tot die tijd kun je, op afspraak, je spullen komen ophalen!"

Eventueel kun je er nog aan toevoegen dat je wel als voorwaarde voor het terughalen van de spullen stelt dat de afgesproken achterstallige vergoeding alsnog komt aflossen op het moment dat hij zijn spullen terug komt halen. Maar dat hangt er vanaf hoe zeer je daarom zit te springen en/of hoe graag je vrienden wilt blijven :D

Dan zeg je precies datzelfde ook nog een keer mondeling tegen de persoon in kwestie...

(En dan die zaterdag 11 juni ook wel echt doen! :) )

En als hij DAN zijn spullen nog niet komt ophalen dan heb jij je best echt dubbel en dwars gedaan lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is een mondelinge afspraak ook gewoon een afspraak waar je je aan dient te houden als je het er met z'n tweeën over eens bent in eerste instantie... Daar mag je best iemand op aanspreken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zou ik het ook doen. Als de spulletjes nog wat geld waard zijn, kun je ze verpatsen ter compensatie van de vergoeding die je nooit gehad hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel keurig SadBunny - ik zou zelf die troep al jaren terug bij het grof vuil hebben gezet dan wel de kringloop hebben gebeld ;p
Ik zou schriftelijk kenbaar maken dat jij een ultimatum stelt dat de spullen moeten worden opgehaald (tegen de afgesproken vergoeding) voor een bepaalde datum. Worden de spullen niet opgehaald dat je deze verwijderd. Dan heb jij in ieder geval zwart op wit bewijs dat jij het netjes hebt afgehandeld en kun jij je ruimte zelf weer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je tikt wat sneller
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja blind en met 10 vingers ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik tik blijkbaar nóg sneller! :) Ik gebruik ook mijn neus en mijn tenen nog, misschien scheelt dat... :)
18 jaar!?! Mijn complimenten voor je geduld!!
Ik zou hem een brief sturen, het beste is aangetekend, en daarin zet je dat de goederen binnen 1 maand opgehaald dienen te worden, dat je een vergoeding wilt van ... euro. Mocht hier niet aan voldaan worden, dat je dan de spullen gaat weg gooien en eventueel een incassobureau gaat inschakelen/ cq deurwaarder.
Dit laatste hoeft natuurlijk niet, maar je zet zo wel wat druk op de ketel.
Mocht je het doen (incassobureau inschakelen) dan die je eerst nog een paar rekeningen te sturen. Bewaar de originele goed. Je kunt dan duidelijk aantonen dat je hebt verzocht om te betalen. Geef duidelijk aan dat je al heel vaak eerder verzocht hebt, maar dat er tot op heden niet op is gereageerd.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niks op papier staat kan een incassobureau er weinig mee.
Ook een beetje lullig trouwens als het je buurman is. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jackd, zowiezo erg lullig van degene die dit zo achterlaat en nooit betaald. Ik weet niet wat erger is hoor. Mocht het om de buurman gaan, dan hoort diegene zich te schamen, niet gast60365 hoor.
Het gebeurt toch wel vaker dat mensen iets niet op papier hebben staan, en dat het dan toch naar een i.b. gaat? Daarom zeg ik, eerst rekeningen sturen
Heb je mensen die getuige zijn van die mondelinge verzoeken?
Heb je een uiterlijke termijn afgesproken? Voor betalen en een datum voor weghalen als dat niet gebeurt.

Je vertelt er niet bij hoe jullie relatie is.
Buren, kennissen, vrienden, zakelijk?

Zijn de spullen nog wat waard,
of is het afval. In geval van afval zou ik zelfs een rekening sturen voor het afvoeren.

Een aangetekende brief is altijd een goed idee.
Contact via email geldt tegenwoordig ook als brief, niet als aangetekend, maar als er antwoord op komt dan weet je dat het gelezen is. (en dat geld ook als bewijs)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt misschien grof wat ik adviseer aan je maar ik zou het echt meteen weg doen. 18 jaar is voor mij een teken dat hij meer een gratis dump plaats zocht dan een opslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldig.
bovendien gaat het om de eigendom van een ander.

wil je het met zo min mogelijk gedoe doen, dan moet het op de officiële manier. je schrijft dus een brief waarin je de persoon in gelegenheid stelt om de spullen op te halen/ergens anders onder te brengen. vermeld ook dat er afspraken zijn gemaakt over een vergoedingen maar dat deze afspraak niet is nagekomen. vermeld een datum waarop uiterlijk de spullen opgehaald kunnen worden, en vraag om schriftelijk contact bij een reactie. (mail kan ook) (tot die tijd bewaar je het dus)

als deze datum verstreken is (nu komt het wettelijke aspect) schrijf je NOG een brief. hierin zeg je NADRUKKELIJK dat dit het LAATSTE verzoek is, omdat je op je vorige schrijven geen reactie hebt gehad, en plak je er nog een week bij aan.

komt deze persoon dan #nog# zijn zooi niet halen dan ben je vrij om ermee te doen wat je wil.

op deze manier sta je wettelijk gezien in je recht om met de zooi te doen wat je wil bij uitblijven van een reactie.
verder zou ik er niet meer over bellen of ingaan op een telefoontje. je bent met het schrijven van de brieven duidelijk geweest dus de persoon weet wat ie te doen staat als er zoveel belang is bij de spullen.

18 jaar!!! nog even en het is (weer?) geld waard!
er zijn er niet veel met zoveel geduld, pfff :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon een email of brief (wat beter is) sturen dat als hij de spullen voor een bepaalde datum niet komt ophalen deze jouw eigendom worden,en jij er dan over beslist.Op die manier voorkom je dat hij straks jou iets op de mouw speld zoals "Jij hebt mijn spullen weggegooid".Reageert hij hier niet op kan je nog een laatste verzoek sturen voordat jij tot actie overgaat.En zorg dat jij van alle brieven een kopie hebt,zodat hij ook niet kan zeggen dat hij niets ontvangen heeft.Je kunt misschien wel ook wel eens even checken of hij nog op het desbetreffende adres woont(c.q nog leeft).Want 18 jaar spullen bewaren is wel héél erg lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18 jaar is inderdaad lang. Ik zou ook een brief sturen en een ultimatum stellen. Daarna de spullen weg doen, verkopen of zelf houden (als vergoeding voor het feit dat hij zijn vergoeding niet heeft betaald) Als hij echt waarde hecht aan de spullen dan had hij ze wel gehaald. Als hij respect voor jou had gehad, had hij allang gezorgd dat jij je eigen ruimte weer kon gebruiken of had hij je netjes een vergoeding betaald.

Dumpen die hap zou ik zeggen en je er niet meer druk over maken. Wat zijn beslissing is, moet niet ineens jou probleem worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
\Schriftelijk een aanmaning sturen dat spullen binnen 1 week worden opgehaald en eveneens binnen 1 week betaling vergoeding.

Indien na 1 week geen reactie|: naar rechter om vergoeding te vorderen + rente.
Spullen opslaan elders. Kosten voor rekening van andere partij.

Ik ben jurist. Kan je wel helpen met brief + rechtzaak/
Laat maar weten.zie onderstaande email
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig. het is echter aan jou aannemelijk te maken dat die overeenkomst tussen jullie bestaat/heeft plaatsgevonden.

Ik zou hem/haar een aangetekende brief sturen waarin ik een redelijke vergoeding zou eisen voor de lange periode dat hij/zij gebruik heeft gemaakt van de ruimte in je schuur.

Daarnaast zou ik hem/haar in dezelfde brief manen de artikelen binnen b.v. uiterlijk één maand na dagtekening van je brief, te verwijderen.

Bij in gebreke blijven van je huurder kun je aangeven dat je zijn/haar spulletjes na die maand gedurende maximaal twee dagen zult gaan buitenplaatsen, waarna ze definitief door jou verwijderd zullen worden.

Ten derde kun je aangeven in dezelfde brief dat de kosten van de verwijdering ook voor rekening van hem/haar zullen komen.

Ten slotte kun je nog dreigen een incassobureau te nemen bij zijn/haar niet betaling.

Nochtans zou ik je aanraden dit laatste niet te snel te doen omdat..indien er niets te halen valt bij hem/haar..jij voor de kosten van het incassobureau wordt aangesproken.

Groet,

Ton