Kan ik co-ouderschap krijgen voor mijn kind.

Ik heb een affaire gehad met een getrouwde vrouw. Daaruit is een kind onstaan. Nu zijn de moeder van mijn kind en haar man in scheiding en heeft zij ontkenning aangevraagd. Wel is er een dna test waaruit blijkt dat ik biologische vader ben. Nu voed zij het kind alleen op. Nu zou ik graag betrokken zijn bij de opvoeding. Ik wil geen relatie of iets anders met haar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Een kind dien je te erkennen voor de geboorte bij de gemeente, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk, het beste kun je contact opnemen met een advocaat. Wellicht kan die iets voor je betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind kún je voor de geboorte al erkennen, maar dat wil niet zeggen dat dat de laatste kans is.
Voorwaarde voor een succesvol co-ouderschap is dat alles soepel moet verlopen, zoals jullie onderlinge communicatie. Aangezien de moeder ontkenning heeft aangevraagd, blijkt dat er met de moeder geen goede communicatie is en hier voor open staat. Aangezien jij een bewezen DNA hebt, zou ik advies inwinnen bij een advocaat om te vragen wat jouw mogelijkheden zijn in de opvoeding van jullie kind.

Toegevoegd na 3 uur:
Correctie op mijn antwoord, moeder moet ook akkoord gaan met de opvoeding van jullie kind. Voor een co-ouderschap moet je een goede communicatie hebben met moeder. Komen jullie er samen niet uit dan zou je het moeten aanvechten via een advocaat, aangezien de erkenning van het kind via huwelijk van de as ex op zijn naam staat.
De biologische vader heeft ook recht op een omgangsregeling met zijn kind. De vader kan een verzoek indienen bij de rechter om omgangsregeling. Via de rechter is ook vervangende toestemming ivm de erkenning van een kind mogelijk.
Bedenk wel dat dit ook in het belang van het kind is. De vader heeft natuurlijk een onderhoudsplicht, afhankelijk van zijn financiële situatie (dus ook schulden). De rechter moet dit beoordelen en vaststellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de ontkenning is aangevraagd voor de huidige man van deze vrouw. Ongeacht de biologische vader is elk kind geboren in een huwelijk automatisch van de echtgenoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt daar heb jij helemaal gelijk in.
De beste manier zou zijn om eerst eens een gesprek aan te gaan met de moeder. Leg uit wat je wilt, en hoe zij daar over denkt. Haar toestemming is in dit geval het belangrijkst.
Als je haar toestemming niet krijgt, kun je heel weinig.