Kan ik de Nederlandse staat aanklagen wanneer deze verantwoordelijk is voor ernstige milieuschade?

Toegevoegd na 20 minuten:
Er zijn wel meer milieuproblemen waar Nederland zich schuldig aan maakt maar in dit geval heb ik het over de Oosterschelde die volgegooid is met slak uit de hoogovens om de dijken te verzwaren die vol zitten met zware metalen en in alle oceanen terecht komen en het leven zullen vernietigen en die over 1000 jaar nog in de oceanen aanwezig zullen zijn en dat enkel om bijvoorbeeld de toekomst van Zierikzee veilig te stellen en dat vind ik dus niet kunnen.

Toegevoegd na 25 minuten:
...en als het aan mij ligt halen ze die troep er weer uit.

Toegevoegd na 27 minuten:
...al zou het een miljard kosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit gehoord van interpunctie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg veel succes, ik denk dat je gewoon tegen muurtjes en dichte deuren aanloopt hoor....tenzij je een heel dorp, 60.000 handtekenigen een een goede actie op touw zet. Misschien is het ook niet zo verkeerd een milieu-organisatie zoals Greenpeace in te schakelen over dit probleem, wie weet wordt er zelfs aan gewerkt. Toch heel veel succes! Tenminste iemand die nog wat wil doen, voor onze prachtige moedertje aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als Inkie ben ik blij te zien dat er nog mensen zijn die geven om de natuur!

Antwoorden (5)

Je kan iedereen aanklagen, dus ook de Nederlandse staat. Of je veel kans maakt weet ik niet, denk het niet, dan moet je wel een heel goed verhaal en een hele goede advocaat hebben, lees: veel geld.
Bel eens naar het Juridisch loket voor info, dit is gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite kan je iedereen aanklagen, je kan je alleen afvragen of het zin heeft. Het milieu loopt inderdaad een flinke deuk op door het gebruik van uitlaatgassen, fabricage, bouw en sloop, natuurgebieden die weggehaald worden, vuil wat verbrand wordt of dergelijke en noem maar op. Dit doen we in feite met zijn allen en voordat je eraan begint (aanklagen van de Nederlandse staat) moet je natuurlijk eerst bij jezelf te rade gaan of jij echt zelf helemaal niets doet om maar een kleine schade aan het milieu te veroorzaken. Ik denk dat iedereen hier wel zijn steentje in bijdraagt namelijk. (Denk aan de hoeveelheid vuil die je dagelijks weggooit, de auto die je misschien dagelijks gebruikt, misschien rook je en blaas je de rook iedere dag in de lucht, je woning is misschien gebouwd op een stuk grond die vroeger door dieren werd bewoond....om maar een paar voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kun je de staat der Nederlanden aanklagen als zij verantwoordelijk is voor schade aan het leefmilieu.

Maar er is echter een maar..

Een civiele zaak aanspannen betekent dat jij een advocaat moet inhuren om jou te vertegenwoordigen op het proces.

Die advocaat moet zeer veel werk verrichten om een beetje beslagen ten ijs te komen en dus een kans op 'winnen' te hebben.

Al de tijd die hij voor jou aanwendt kost jou een aanzienlijk vermogen en of jij dàt voor ons milieu over hebt..weet jij alleen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kan. Maar wie bewijst dat eventuele schade aan het milieu ver weg in de oceaan van de slakken uit de dijk van de Oosterschelde komt? En niet bijvoorbeeld uit de olieramp van BP van vorig jaar, of van de gedumpte vaten kernafval in de jaren 70/80 of uit de gedumpte (chemische) wapens uit de 2e wereld oorlog?

Wat denk je dat de milieuschade zou zijn geweest als die dijken er niet liggen? Juist, dan stroomt half Nederland onder en spoelt alle chemiefabrieken schoon, alle echte afvalbergen etc etc.

Blijf realistisch en hou je bezig met zaken die wel kunt beinvloeden. Deze 'milieuschade' hoort daar niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid beslist niet zomaar van de één op de andere dag om ergens dijken te gaan verzwaren. Voordat er iets gebeurt wordt er al een weloverwogen belangenafweging gemaakt.
Ook heeft iedereen in deze periode de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het plan. Als het besluit uiteindelijk definitief is (en in dit geval zelfs al uitgevoerd is), is je kans bijna nihil dat je er nog iets tegen kunt beginnen.

Bovendien geloof ik je ook niet als je zegt dat het leven in alle oceanen vernietigd zal worden omdat Nederland een paar dijken verzwaard, wat schijnbaar nodig is om een deel van ons land te beschermen tegen een waterramp.
En al geloof ik best dat er misschien wat schade aan het milieu door zal ontstaan, dan nog is dit waarschijnlijk de meest milieuvriendelijke manier om het doel te bereiken. In Nederland wordt namelijk altijd goed rekening gehouden met het milieu bij dergelijke projecten.

Als je de staat aanklaagt, krijg je waarschijnlijk in de eerste fase van het proces te horen dat je niet-ontvankelijk bent in je klacht omdat de bezwaarprocedure reeds verstreken is. Inhoudelijk wordt de zaak dan niet eens behandeld. Dan zijn alle proceskosten tot dat moment voor jou. Doe dus maar niet.

Mocht je ooit bezwaar willen maken tegen een plan dat nog niet definitief is, dan is dat uiteraard mogelijk. Dan zal beoordeeld worden of de milieubelangen zwaarder wegen dan het belang van het doel van het project.
Dat zal dus alleen kans van slagen hebben als je aannemelijk kunt maken dat de schade aan het milieu zo groot is, dat dit het doel van het project niet waard is.