Wordt er tegenwoordig nog wel eens iemand letterlijk voor de rechter gesleept?

Gezien de uitdrukking zal dat vroeger wel zo gebeurd zijn, maar komt het nog wel eens voor?

bamibal
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Niemand is verplicht zijn/haar eigen strafproces bij te wonen..en dus màg je wegblijven als je daar geen zin in hebt.

Het niet verschijnen kan echter in iemands nadeel werken omdat hij/zij dan geen argumenten in in zijn/haar eigen voordeel kan aanvoeren.

Het 'slepen voor de rechter' geschiedt dus niet meer letterlijk.

Getuigen hebben echter wèl een verschijningsplicht en kunnen desnoods met geweld door de politie naar de getuigenbank worden geleid.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je wordt eerst gedagvaard. De officier van justitie en evt advocaat moet wel nog even tijd hebben om zich in het dossier te verdiepen!

Toegevoegd na 1 minuut:
het enige plotselinge/impulsieve wat er kan gebeuren, is dat je in hechtenis zit, in de cel dus, maximaal drie dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongetwijfeld zijn er weleens verdachten die geen zin hebben en dus met enige dwang richting de rechter gaan.

Ik herinner me nog een scene waar een man veroordeeld was, tot zijn grote schrik. Hij begon te roepen dat hij onschuldig was en dingen omver te schoppen.
Oke, hij werd dan voor de rechter WEGgesleept, maar toch....