Zijn afspraken met een minderjarige die zegt meerderjarig te zijn óf 16 jaar te zijn en toestemming te hebben van de ouders wel rechtsgeldig?

Stel: Een bedrijf heeft een dienst verleent aan iemand die zegt meerderjarig óf 16 jaar en toestemming te hebben van de ouders. Degene blijkt echter achteraf 12 jaar te zijn en geen toestemming te hebben van de ouders. Daarbovenop komt nog dat degene besluit niet voor de dienst te betalen.
Heeft het bedrijf dan het recht om evengoed het geld te eisen, terwijl achteraf wel blijkt dat degene eigenlijk die dienst niet had moeten krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een kind van 12 jaar is handelingsonbekwaam, behalve als hij toestemming heeft verkregen van zijn wettelijke vertegenwoordiger (ouder) om een dienst af te nemen.

Ook als het kind zegt toestemming te hebben, is het de taak van de ondernemer om dit te controleren. Hetzelfde geldt voor de leeftijd van het kind. Anders zou ieder kind zeggen dat hij meerderjarig is als hij iets voor elkaar zou willen krijgen.

Als het echter een rechtshandeling betreft waarvan het normaal is dat minderjarigen deze zelfstandig verrichten, wordt de toestemming verondersteld te zijn verleend. Het is niet duidelijk welke dienst het hier om gaat, dus het is moeilijk om te zeggen of het gebruikelijk is dat een kind zo'n dienst afneemt.

Dit maakt niet uit voor het antwoord op de vraag. Als de ouders aantonen dat het kind geen toestemming had, kan de rechtshandeling teruggedraaid worden. Het bedrijf kan dan ook geen betaling eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In dat geval is het bedrijf nalatig geweest om gegevens te controleren dan lijkt mij en ligt er denk ik ook om wat voor een dienst er geleverd is??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreffende bedrijf had zich vooraf dienen te overtuigen van de leeftijd van het kind door naar diens legitimatiebewijs te vragen.

Nu zij dat nagelaten hebben, zijn de consequenties voor het bedrijf en voor niemand anders..

De rechtshandeling wordt teniet gedaan..m.a.w. er wordt gehandeld alsof de handeling nimmer heeft plaatsgevonden.

Betaling kan door het bedrijf dan ook niet geëist worden.

Groet,

Ton