Snuffelstage

Een vriendin van mij zit in 3-bbl ze heeft nu een snuffelstage. Ze werkt van kwart voor 9 tot sochtends tot 6uur savonds in een speelgoedwinkel. Ze doet even veel en zwaar werk als de volwassenen mensen die daar werken, ze mag alleen niet achter de kassa. Haar baas word vaak boos op der als haar houding even niet goed is ofso. Ze is vijftien jaar. Haar stage duurt 3weken. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt. namelijk:

- Zo veel en lang werken met maar in totaal 3kwartier pauze

- Zoveel werken en niet betaald worden

- Een baas die tekeer gaat terwijl je maar een 15jarige scholier bent die voor het eerst in een winkel werkt.

- 3weken lang niet naar school gaan.

Klopt dit?

Toegevoegd na 49 seconden:
- Ze moet meer dan 8uur per dag werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Stage van kinderen van 14 en 15 jaar

Voordat kinderen stage gaan lopen sluiten zij een stageovereenkomst dat (mede)ondertekend wordt door de ouder. Het gaat om hulparbeid van lichte aard in het kader van een schoolwerkplan dat aan de volgende voorwaarden voldoet: er vindt geen arbeid plaats op zondag, niet tussen 19.00 en 07.00 uur en ook niet, als het korter dan 14 uur geleden is dat het kind op de vorige dag arbeid heeft verricht. Het gaat maximaal over 7 uur per dag en 35 uur per week. Naast dit werk (stage) mag het kind geen ander werk doen

Het werk mag niet zwaar zijn, geen gevaar opleveren en de gezondheid niet schaden.

Verboden is o.a.:
•Machine-gebonden-arbeid zoals aan de lopende band, werken in een magazijn, alsmede werk waarbij het kind meer dan 10 kilo moet tillen of meer dan 20 kilo moet duwen of trekken.
•Werk waarbij het kind een belastende werkhouding moet aannemen voor langer dan 8 minuten (bukken, gebolde rug, scheve schouders, etc), alsmede werken op de knieën.
Toegestaan is:
•Werkzaamheden in of bij een restaurant, hotel, sportclub, camping, winkel, speeltuin, bungalowpark, boerderij etc, alsmede het verspreiden van brochures en huis- en huisbladen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is heeft ze ook een stagebegeleider, als het haar te zwaar is zou ik zeker aanraden haar dit te bespreken met de stagebegeleider. Lief van je dat je het voor haar opneemt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ja ze mag maar 7 uur per dag werken! Hoe zit het met de zwaarte van het sjouwen uit de vrachtwagen? Neem aan dat dit in dozen zit? Ik zou dit allemaal direct doorgeven ook evt. aan de ouders, want dit is verboden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat toch om gezondheid van hun kind, waar is hun verantwoordelijkheid?? De stagebegeleider is ook een goed aanspreekpunt! Succes en goed dat jij en je vader haar steunt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het ook overdrijven , een 15 jarige is geen kleuter meer, ik herken mezelf wel in de moeder en geloof me, ik ben een liefhebbende, zorgzame moeder die haar verantwoordelijkheden neemt. Mijn kinderen hebben al vanaf hun 15de bijbaantjes, waar ze ook wel moe van thuiskomen, dat geeft toch niks, van werken wordt je moe. Behalve het slepen met zware spullen vanuit de vrachtwagen, zie ik niets waarvan ik zeg, dat kan écht niet. Wat je kan doen is naar de school om advies te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik al eerder schreef, moet ze contact opnemen met haar stagebegeleider en de situatie voorleggen.

Andere antwoorden (7)

Maak je niet druk!

Het arbeidsleven is minder leuk dan een scholier denkt!
Dit is gewoon realiteit!

Dus 1 tip: blijf zolang mogelijk door studeren totdat je een topfunctie kunt bekleden, en neem wraak op alle doorgeslagen bedrijfsleiders en winkel chefs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vriendin maakt erg lange werkdagen en wordt er streng op toegezien. Ik vind ook dat het niet klopt en het is onterecht naar jouw vriendin dat haar baas zo streng is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het melden bij haar mentor of stagebegeleider van school.
Het enige in dit verhaal niet klopt is de pauze. Als je 8 uur werkt, heb je recht op een uur pauze, verdeeld over twee keer een kwartier, en een half uur om te eten (zonder halverwege ineens opgeroepen te worden om te helpen).

Stage is gratis, dat is normaal.
Een strenge baas, is ook normaal
"Te keer gaan" kan ik niet over oordelen. Ik weet niet wat zij "tekeergaan" noemt, en ik weet ook niet of het verdiend is. "Als je houding niet goed is" is te vaag om daar een zinnig oordeel over te hebben. Maar algemeen is een goede houding in het winkelwezen wel erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe 'zwaar' is het werk in een speelgoed winkel. Een stage is om te leren én om eens mee te maken hoe dat nou is om een hele dag in een speelgoed winkel te werken. Dat het jouw vriendin erg tegenvalt is wel duidelijk, maar zo ís werken.
Of ze fulltime mag werken moet ze eens navragen op school.
+1
Ik loop stage van 9 tot half 7 en krijg er ook niks voor betaald. Het is heel normaal dat je hele dagen draait, en dat er niet voor betaald krijgt. Ik moet binnenkort 5 weken stage lopen. Het ligt gewoon aan de opleiding en school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het vooral raar dat ze evenveel werk moet doen als die andere mensen en zó lang moet werken. en ze krijgt niet een betaalt! ze moet echt kijken of ze iets anders kan vinden want anders had ze in een maand het salaris van een werknemer gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens snuffelstages worden in de regel eigenlijk nooit de stagiaires betaald.
Bij veel stages op MBO en HBO niveau ook niet trouwens. Tijdens mijn opleiding was ik blij uberhaupt een stageplek te kunnen vinden, meer dan een cadeaubon als dank heb ik nooit gekregen.
De arbeid die ze verricht is niet overdreven zwaar, mits ze niet te zwaar tilt (uitladen vrachtwagen).
Het aantal uren per dag wordt wel iets overschreden, maar het lijkt me niet meer dan schappelijk dat je je als stagair aanpast aan de werktijden van de andere werknemers en openingstijden. Dat ze moe uit haar stage komt is niet gek. We komen bijna allemaal moe uit het werk.
Dat haar baas tekeer gaat is niet te beoordelen op afstand, wat heeft hij precies gezegd? Hij mag zeker commentaar geven op haar houding of uitstraling als deze niet correct is, maar dient dit wel op respectvolle wijze te doen. Ik heb op mijn werk regelmatig te maken met stagiaires te maken. Hoewel er kanjers tussen zitten, zie ik helaas ook echt stuitend onopgevoede jongeren die ongeïnteresseerd en lusteloos rondhangen. In dat geval zeg ik er ook wat van.
Ze gaat 3 weken niet naar school, dat klopt. Maar stage is onderdeel van haar opleiding en dus voldoet ze hiermee aan haar leerplicht.

Helaas zijn er ook bedrijven die echt misbruik maken van stagiaires. Ze denken gratis arbeidskrachten te krijgen en voldoen niet aan de benodigde begeleiding.
Ga na bij welke instantie de stage-instanties hun keuring krijgen bij de opleiding van je vriendin. Dit verschilt per sector. Bij mij was het Aequor. Bij die instantie kan je melding maken van misstanden op stage-plekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn snuffelstage toendertijd (in 3HAVO was een beetje raar geregeld bij ons, ik zit nu in de 1e van HBO) was van 8 tot 5 2 weken lang en ik kreeg ook niet betaald, het was bij een magazijn waar ze messen/scharen en dergelijke verhandelen. Niet echt zwaar werk ofzo, maar wel lange dagen. Volgens mij is dat wel de bedoeling, zodat je aan het bedrijfsleven kunt wennen. In het echte bedrijfsleven zul je soms ook wel lange dagen maken, wat voor werk je ook gaat doen. IMO is het wel positief om op die leeftijd alvast meegemaakt te hebben.

Een baas die tekeer gaat is natuurlijk niet normaal, laat haar erover praten met de stagebegeleider vanuit school.

Het 3 weken niet naar school gaan klopt ook wel, het is namelijk een onderdeel van het naar school gaan, waarschijnlijk moet ze er ook nog een verslag over schrijven? Zie het als een soort project...
Bronnen: