Kan een deurwaarder beslag op je inboedel en eigenhuis leggen als je in het ziekenhuis ligt en niet kan reageren door je ziekte en niet aanspreekbaar

mijn broer ligt in het ziekenhuis en is niet aanspreekbaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ik weet niet wat de wet zegt, maar maar bij deurwaardes moet je altijd zo snel mogelijk contact opnemen via het telefoonnummer dat of alle brieven van het incassobureau staat.
Als je de situatie uitlegt is er altijd wet een regeling te treffen, zolang zij maar beten dat je ze serieus neemt en van plan bent mee te werken aan verbetering van de situatie. Eventueel zou een doktersverklaring de situatie kunnen helpen.
Laat het in geen geval op zijn beloop, neem altijd actie. Mochten zij toch niet mee willen werken, dan zou ik naar het juridisch loket gaan om om hulp te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan!

deurwaarder komt niet zomaar langs. Hier is een lang traject aan vooraf gegaan. Je broer had al eerder maatregelen moeten treffen. Wie dat zelf niet kan, moet toch echt hulp vragen/ aanvaarden. Ook dat is eigen verantwoordelijkheid nemen.
In iedere gemeente bestaat wel maatschappelijk werk, schuldhulp, e.d..
Wilt u uw broer helpen? neem contact op met de deurwaarder en zet de situatie uiteen. Vertel daarbij dat u persoonlijk maatregelen gaat nemen om de financien van uw broer uit te zoeken. Vraag daarvoor de benodigde tijd/ uitstel.
En dan: aan de slag. Breng in kaart welke schulden er zijn. Bel met de Stadsbank, doe aanvragen voor schuldsanering, vraag een ernstig gesprek op de hypotheekbank van uw broer, enz.
Vraag hoe het zit met het verkrijgen van een huurwoning in de gemeente waar hij woont. Soms (bijvoorbeeld bij gedwongen verkoop) kan met urgentie een huurwoning worden aangeboden.
In veel gevallen is hulp van een (gespecialiseerde) jurist onontbeerlijk.
Probeer te vermijden om zelf persoonlijk garant te gaan staan voor de financien van uw broer. dat kan slecht uitpakken.

Het is niet te voorspellen of alles weer op zn pootjes terecht komt. Wanneer hij terug is uit het ziekenhuis kan hij wel steun gebruiken om zijn leven weer op orde te krijgen. Maatschappelijk werk en budgetteringshulp kunnen nuttig zijn. Hopelijk staat hij daarvoor open. Hij zal zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen, op basis van het inzicht dat hij kennelijk hulp nodig heeft.

succes!