Als een politieagent ten onrechte geweld tegen je gebruikt, mag je jezelf dan verdedigen?

Zuiver hypothetisch natuurlijk en dat het niet slim is kan ik me ook voorstellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Al kom je dan wel in een traject van een lange rechtszaak terecht die moeilijk te winnen is. Maar als het echt onterecht is dan heb je gewoon gelijk om je te verdedigen.
Let er wel op dat een aanhouding en de daarbij behorende handboeien en ander ruwe aanpak van een politieagent die denkt dat jij iets verkeerds gedaan heeft (ook al is dat misschien niet zo) gewoon mag. Dus dan is dat "geweld" niet onterecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alles wat absoluut onrecht tegen jou is, mag je je tegen weren. Maar probeer eerst die ander een keer tot de orde te roepen. Zo van: Ho, dit gaat te ver. k wil dat je stopt. En dan pas actie. Sta je later sterker met je verhaal omdat je de ander de kans hebt gegeven te stoppen, ook al deed hij dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, een agent mag slechts geweld toepassen op die momenten als dat wettelijk is toegestaan en dan ook nog eens volgens het proportionaliteitsbeginsel. Kortom als een agent buiten zijn boekje gaat zou je jezelf mogen verdedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ten alle tijde, maar zorg voor goede betrouwbare getuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat soort gevallen kun je hem/haar het best laten begaan en achteraf een aanklacht tegen hem/haar indienen.

Als je je verzet, gaan ze al gauw spreken van wederspannigheid..dat is het door jou verzetten tegen je aanhouding.

Als je achteraf en aanklacht indient..doe dat NIET bij de politie..maar bij de officier van justitie...die gooit die aanklacht namelijk niet in de prullenbak..

Groet,

Ton