Iemand die ik ken heeft een advocaat nodig, maar kan dit helemaal niet betalen. Wat kan die persoon het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Als die persoon het echt niet kan betalen, dan heeft hij/zij waarschijnlijk recht op gesubsidieerde rechtsbijstand. Zoek dat eerst uit, want dat zou een optie kunnen zijn.

Ik weet niet om wat voor juridisch probleem het hier gaat, maar in sommige gevallen kan ook rechtshulp volstaan. Dan kun je inderdaad naar een juridisch loket o.i.d. Maar dat is niet altijd zo.

Kijk in ieder geval voor meer informatie over gesubsidieerde rechtsbijstand naar het volgende artikel: http://www.advocatenvinder.nl/tarieven/gesubsidieerde-rechtsbijstand.html.

Groet,

Theo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Zijn rechtsbijstandsverzekering aanspreken, die is er voor zulke gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die heeft niet iedereen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die dekt ook lang niet alle gevallen.
Naar het Juridisch loket gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn. Veel kantoren werken ook Pro Deo als je kunt aantonen dat je het niet kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een belg... hier in België kan je via het ocmw (Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn) een pro deo advocaat nemen. Deze kan je nemen als je financieel geen advocaat aankan. Ik weet niet in welk land u woont, en ik weet ook niet hoe dit in Nederlands werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt een gratis advocaat aanvragen als hij in hett gevang zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan altijd beroep doe op een Prodeo-advocaat mits je kan aantonen dat je niet over genoeg financieele middelen beschikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Raad voor de Rechtsbijstand kan je een beroep doen op juridische bijstand indien je onvoldoende middelen hebt om juridische bijstand te verkrijgen.

Dit zelfstandig bestuursorgaan is ingesteld door de overheid en daarmee in mijn ogen het aangewezen

zie
http://www.rvr.org/nl/subhome_rz

Als je in hechtenis bent genomen dan heb je recht op een toegewezen advocaat die opkomt voor de belangen. De toegewezen advocaat wordt betaald door de staat.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze persoon heeft een " verklaring omtrent inkomen en vermogen" nodig.
hierop vul je alle inkomens en vermogen in en moet het ter controle goedgekeurd worden door de afdeling burgerzaken v/d gemeente of de uitkeringsinstantie (dat is niet overal hetzelfde)

het beste kan deze persoon contact opnemen met de afdeling voorlichting (burgerzaken) van de gemeente wat de gang van zaken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeente heeft juristen in dienst, voor mensen zoals jouw kennis. Die zijn gratis. Maar dan moet je wel aantonen met salarisstroken enzo, dat je inderdaad krap bij kas zit.
13 jaar geleden
Als de betreffende persoon een juridisch raadsman/vrouw, ofwel een advocaat, behoeft dien je te weten om wat voor 'zaak' het gaat.

Gaat het om een strafzaak, dan heeft ieder zonder meer recht op juridische bijstand door een raadsman/vrouw. En kun je gemakkelijk een toegevoegde advocaat, een z.g. 'Pro Deo' advocaat, krijgen.

Indien het echter gaat om een civiel proces, dan kun je, als je geen jurist kunt betalen, via de griffie van het kantongerecht een akte van onvermogen aanvragen waarna een raadsman/vrouw kàn worden toegewezen.

De aanvraag van onvermogen houdt wel in dat je heel je hebben en houden moet voorleggen/blootgeven aan een soort commissie, hetgeen tamelijk vernederend is. En..

Men staat daar toch al heel klaar dat verzoek te verwerpen..want men vindt al snel dat je dat zelf wel kunt betalen. Dus weet waar je aan begint..zou ik zeggen..

Advies vragen bij het juridisch loket is wellicht een minder vernederende aangelegenheid..en wellicht net zo goed.

Groet,

Ton