Wat is een normale levensduur voor een harde schijf?

Ik twijfel al een paar maanden aan de gezondheid van mijn harde schijf. Sinds vandaag zie ik in de Event Log de volgende melding (zie plaatje):

"The driver has detected that device \Device\Harddisk0\DR0 has predicted that it will fail. Immediately back up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent."

Ik heb de harde schijf op 14 augustus 2009 gekregen van de leverancier, als vervanging van mijn eerste harde schijf die al binnen enkele weken (ruim binnen de garantieperiode) kapot ging.

De garantieperiode is nu verstreken.

Wanneer ik nu terugga naar de leverancier, heb ik dan recht op gedeeltelijke vergoeding omdat de verwachte levensduur van een harde schijf langer is dan 1 jaar en 7 maanden?

Noot:
De vraag gaat dus over mijn rechten als koper in dit specifieke geval, en niet over het technische probleem.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je harddisk ruim binnen de garantieperiode stukgaat, dan heb je recht op een nieuwe. Mogelijk heeft de leverancier je een overblijvertje meegegeven, want het is niet normaal dat een nieuwe harddisk in 18 maanden stukgaat. Het hangt een beetje af van de garantie die je leverancier op je 1e harddisk heeft gegeven. Als dat b.v. 2 jaar is, dan hoort de garantie op je vervangen harddisk ook 2 jaar te zijn. En zou je nu ook recht hebben op een nieuwe. Ook al is de garantie minder dan 2 jaar, dan mag je ervan uitgaan dat een harddisk minstens 5 jaar meegaat, en heb je recht op een harddisk tegen een kleine vergoeding. Je kunt nu 2 dingen doen: - Als je geen zin hebt in allerlei gedoe, en je beseft, dat in 18 maanden harddisks veel goedkoper zijn geworden, kun je gewoon een nieuwe harddisk kopen. Vervangen en dus zelf betalen. - Als je een beetje tegen stress kan, en er ook de tijd voor hebt, om je recht te halen, dan kun je van de leverancier eisen dat hij met een redelijk voorstel komt, om tegen een heel zacht prijsje je kapotte harddisk te vervangen. Het hangt allemaal sterk van de leverancier af. Er zijn winkels die weten dat je voor zo'n zaak niet naar de rechter stapt, en handelen vanuit die visie. Maar er zijn ook computerwinkels die graag tevreden klanten willen, en best bereid zijn om met een redelijk voorstel te komen.

Als je inderdaad kunt hardmaken dat een normale levensduur veel meer is dan de levensduur die je nu hebt gehad, en je kunt ook aantonen dat er geen ongunstige omstandigheden zijn die de levensduur zouden bekorten, dan heb je volgens het consumentenrecht recht op compensatie. De officiële fabrieksgarantie is alleen maar een omschrijving, een beperking tot wat men zeker zal vergoeden. Maar het Nederlands Recht geeft ruimere mogelijkheden, en daar kan een fabrieksgarantie geen afbreuk aan doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100