Wanneer mag een plaats-stad-dorp zich stad noemen ?

Zijn daar voorwaarden voor?
b.v oppervlak of inwoners aantal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K

Het beste antwoord

normaal gesproken als het stadsrechten krijgt, alleen zijn er uitzonderingen. er zijn namelijk ook dorpen met stadsrechten. als je op internet googled dan zal je vele sites van plaatsen vinden die eigenlijk dorp zijn maar toch stadsrechten heeft.

in onderstaande link staat een uitgebreide beschrijving over stadsrechten en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Officieel: Wanneer het stadsrechten heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wiki zegt dit:
"Het onderscheid tussen steden en dorpen wordt meestal gemaakt op grond van de grootte (het aantal inwoners) of het voorzieningenniveau. Waar dorpen zich kenmerken door een landelijk karakter, weinig voorzieningen en een hechte gemeenschap, zijn steden dichter bevolkt, bezitten meer voorzieningen (scholen, ziekenhuizen, een schouwburg, grotere stations, etc.), en kennen geen hechte gemeenschap ("opgaan in de massa"). Inwoneraantallen zijn als maatstaf sterk afhankelijk van de algehele bevolkingsdichtheid van een gebied: zo zal een plaats met zo'n 1000 inwoners in Tsjaad al een stad zijn, terwijl daar in Japan ten minste 50.000 inwoners voor nodig zijn. In het middeleeuwse Europa waren steden plaatsen met stadsrechten, zoals het hebben van een stadsmuur en het hebben van een eigen rechtspraak en belastingen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Middeleeuwen waren er nog maar weinig steden in Nederland. Rond het jaar 1000 kwam daar verandering in. Rond een kasteel, een kruispunt met wegen of rivieren daar gingen mensen wonen en werken. Op die plaatsen werden markten gehouden. Er ontstonden dorpen. En deze dorpen groeiden vaak uit tot een stad. Zoals Zutphen. Daar woonden veel kooplieden.
De kooplui die in deze dorpen woonden wilden namelijk dat er regels en wetten kwamen.
Bijvoorbeeld over de betaling van spullen: Wat als er iemand niet betaalde. Ook wilden ze hun eigen bestuurders en ze wilden het recht om week- en jaarmarkten te organiseren.
En dus vroegen ze de kasteelheer of de bisschop of ze hun eigen wetten daarvoor mochten maken. En als hij dat goed vond, kreeg het dorp stadsrechten. In ruil daarvoor moesten de kooplieden belasting betalen aan de eigenaar van de grond.Die rechten van de nieuwe stad stonden allemaal in een grote brief. In het stadsarchief van Zutphen hebben ze die brief nog. Die is wel achthonderd jaar oud. De brief is van perkament en daardoor is hij zo goed bewaard gebleven. Dit zegel is een soort handtekening van de landheer, van graaf Otto van Gelre en Zutphen. In de stadsrechten van Zutphen stond ook dat de kooplieden iedere donderdagochtend een markt mochten organiseren, rondom de burcht van de graaf. En die is er nog steeds, op dezelfde dag, op dezelfde plek, bijna achthonderd jaar later.