Echtscheiding

Na 9 jaar vechten voor het huwelijk, hebben mijn vrouw en ik besloten uit elkaar te gaan. Nu vraag ik me af wat er allemaal moet gebeuren om de echtscheiding definitief te krijgen. En is er echt een advocaat nodig?

Dank alvast.

Theo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Beste Theo,

Een scheiding is een moeilijke tijd, waarin ondanks het verdriet heel veel geregeld moet worden. Het volgende artikel gaat over het verloop van een echtscheiding en de rol van een advocaat hierin: http://www.advocatenvinder.nl/rechtsgebieden/personen-en-familierecht/echtscheiding.html.

Hopelijk beantwoordt het artikel je vraag een beetje.

Heel veel sterkte!

Groet,

Nina
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet een echtscheidingsconvenant opstellen daarin verdeel je de inboedel en overige zaken. Polissen en eventuele kapitaalpolissen. Als je een koophuis hebt moet dat gedeeld worden meestal gaat het dus over de overwaarde. Als jullie kinderen hebben moet er een afspraak worden gemaakt over de alimentatie en het bezoekrecht. De echtscheiding kan dan met een gesamelijke advocaat worden geregeld lusminus € 650
ronron1212
13 jaar geleden
Een advocaat is verplicht, tenzij er alleen geregistreerd partnerschap is. Wel kun je ervoor kiezen om samen 1 advocaat in te schakelen, dat kan een hoop schelen in de kosten.
Als er kinderen in het spel zijn word het trouwens nog iets ingewikkelder, dan is een ouderschapsplan verplicht. Ook als er sprake is van een koopwoning word de afhandeling vaak wat moeizamer.
Gelukkig zijn er veel goede sites met informatie, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bemiddelaar kan je ook helpen met je juridische adviezen en de andere zaken die je tegenkomt in een scheiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je met een mediator samen tot overeenkomst kunt komen heb je geen advocaat nodig. Belangrijk is dat je zelf dan alles op papier zet en jullie samen met een voorstel komen. De kosten blijven dan beperkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mediator voor echtscheiding is ook een advocaat.
Als ik heel eerlijk ben raad ik het ten zeerste af om samen 1 advocaat te nemen. Toen ik gescheiden ben, na 25 jaar, verliep het allemaal gladjes en we besloten dan ook om 1 advocaat te nemen. Maar na een tijdje moesten er nog dingen geregeld worden ivm het pensioen maar als de ander dan niet mee werkt, kan de gezamelijke advocaat niets meer voor 1 van de partijen doen. Ik had nootiverwacht dat mijn ex zo kon omdraaien. Dus ik zou zeggen, niet doen!

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een advocaat is ECHT nodig, en ook echt allebei je eigen advocaat.

Ik heb in mijn omgeving meer dan eens meegemaakt dat mensen die aanvankelijk als vrienden uit elkaar gingen met op papier alles al mooi onderling geregeld, elkaar puntje bij paaltje als beesten in de haren vlogen en de grootst mogelijke ellende en touwtrekkerij is ontstaan. Een advocaat kan dat niet voorkomen, maar al helemáál niet als hij beide partijen moet vertegenwoordigen.

Hoe vredig en verdraagzaam het er tevoren allemaal nog uit mag zien, pas bij de scheiding leren mensen elkaar soms ECHT kennen. Neem dus het zekere voor het onzekere, en neem je eigen advocaat in de arm ! Die kan je ook vertellen weke stappen je precies moet ondernemen en je tijdens het hele proces bijstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie "on speaking terms" zijn, en elkaar dus niet de tent uitvechten, kun je naar een mediator stappen, die in overleg met jullie beiden de scheiding op papier zet. Uiteindelijk zal dan de scheiding officieel uitgesproken worden en bevestigd in een echtscheidingsconvenant. Ook al kunnen jullie het wellicht nu nog goed met elkaar vinden: denk vooral aan jezelf (en je kinderen uiteraard), ook al komt dat wellicht egoistisch en/of bot over: teveel water bij de wijn doen: geen optie. Wees zeer kritisch op verwoording en inhoud van het convenant en ga pas akkoord als je het er ook werkelijk mee eens bent en alle zaken die spelen er ook daadwerkelijk in opgenomen zijn. Zorg dat het op papier staat en dichtgetimmerd is. Klinkt allemaal erg onvriendelijk, maar het is ook geen grap om te scheiden, ik spreek uit ervaring (bijna 25 jaar getrouwd geweest).