Mijn vriendin heeft een ongeluk gehad met mijn fiets waardoor het wiel nu verbogen is.Kan ik de reparatiekosten vergoed krijgen uit de WA?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

Waar de ene verzekering of verzekeringspolis slechts die schade dekt die het gevolg is van diefstal, dekt de andere polis weer schade én diefstal.

Weer een andere verzekeraar of verzekeringspolis zal alleen die kosten dekken die ontstaan zijn uit een schade, zoals die bijvoorbeeld is ontstaan als gevolg van een aanrijding met een tweede partij.

Bij schades die zijn ontstaan als gevolg van een valpartij, wat nog wel eens voor kan komen op de fiets, kan er ook sprake zijn van een, al dan niet schuldige, tegenpartij. In het geval dat een tegenpartij de schuld draagt aan het ongeval en aansprakelijk zal worden gesteld voor de hieruit ontstane schade, zal de verzekeraar allereerst trachten de schade te verhalen op de verzekeraar van de tegenpartij, wat nog al eens tot vertraging in de uitbetaling kan leiden. Afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij waar de polis is gesloten kan de periode van afwikkeling en uiteindelijke betaling variëren. Ook dit aspect kan tussen twee verschillende verzekeringsmaatschappijen hemelsbreed verschillen. Een vlotte afwikkeling is wel zo prettig. Maar dit terzijde.

Voor een schade die ontstaat uit een (ongeval met de fiets is echter niet altijd een tweede partij nodig. Vaak voordat het goed en wel tot de fietser is doorgedrongen, is deze in een innige inspectie verwikkeld van de keiharde ondergrond waarop even daarvoor nog vrolijk werd rondgefietst.Het is ook prettig wanneer dit soort schade verzekerd kan worden Dit heet dan een 'eenzijdig ongeval'. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan schade die ontstaat als gevolg van het mountainbiken.

Ook deze schades worden door fiets verzekeraars onder bepaalde voorwaarden vergoed. Deze voorwaarden liggen dan veelal wel in de sfeer van een eigen risico.

Kijk eerst even hoe je verzekerd bent. Als de schade gedenkt wordt als je zelf gevallen zou zijn, kan je het dus op die manier spelen. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer ze aangereden is door een auto, zal de verzekering van de automobilist dit hoogstwaarschijnlijk vergoeden, dit moet je wel met de automobilist zelf afhandelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt de reparatiekosten vergoed krijgen uit de WA. Maar wies WA dat is licht aan het verhaal dat u hierbij verteld.

Echter moet er wel spraken zijn van een ongeluk met een ander voertuig. Is dit uw eigen schuld zal er eigen risico kosten gerekend worden, is dit echter de schuld van een ander zal dit met de anderen persoon geregeld moeten worden. Wilt de anderen persoon niet mee werken bel dan gerust even met de politie op 0900 8844 of loop even langs het politie bureau.

Er kan ook spraken zijn van een ongeluk door anderen factoren. Zoals bijvoorbeeld een brug die instorten, of een boom die hier op valt. Ik weet niet precies wie hier dan aansprakelijk voor is, want de boom kan uit iemands tuin vallen, of uit een vrijlandgoed, of van de staat. Als het van de staat is kunt u het besten weer even langs het stadshuis en hier uw vraag stellen. Is het uit iemands tuin gerust even aanbellen. Is het uit een vrijlandgoed kunt u niemand aansprakelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De WA-verzekering van je vriendin zal de schade moeten vergoeden als je vriendin wettelijk aansprakelijk is voor de schade. Zij heeft je fiets geleend en hem kapot gemaakt. In beginsel is zij dus aansprakelijk voor de schade en zal haar verzekering die schade dekken. Het kan zijn dat haar verzekering de schade gaat verhalen op iemand anders, bijvoorbeeld zal zij aangereden is door iemand die een verkeersfout maakte. Dat is echter niet jullie zorg.

Het is wel zo dat veel WA-verzekeringen een eigen risico kennen. Als dat hoger is dan de schade, heeft het geen zin om de schade te claimen. Daarvoor moet je in je polisvoorwaarden kijken.

Vroeger keerde de verzekering niet uit bij schade tussen partners. Onlangs is er een arrest door de Hoge Raad gewezen waarin werd bepaald dat ook bij schade tussen partners de verzekering moet uitkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij leest beter dan ik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt schade aan een voorwerp dat je hebt geleend, niet vergoed door je WA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wel. Je moet even kijken onder de uitsluitingen, maar zolang je leent zonder vergoeding, wordt de schade meestal gedekt. Als voorbeeld zet ik hieronder de toepasselijke vorwaarde van verzekeruzelf:
Opzicht / "Geleende goederen" Zaken die een verzekerde of iemand namens hem/haar onder zich heeft (huur-, huurkoop-, lease-, pacht-, pandovereenkomst of vruchtgebruik)
uitoefening van een (neven)bedrijf of (neven)beroep, alsmede het verrichten van handenarbeid anders dan bij wijze van vriendendienst
Niet Gedekt
Uitoefening van een (neven)bedrijf of (neven)beroep, alsmede het verrichten van handenarbeid anders dan bij wijze van vriendendienst
Niet Gedekt
Zaken,die een verzekerde onrechtmatig onder zich heeft Niet Gedekt
Motorrijtuigen, (sta)caravans, vouwwagens, motor- en zeilvaartuigen (waaronder zeilplanken) en luchtvaartuigen, die een verzekerde of iemand namens hem/haar onder zich heeft Niet Gedekt
motorrijtuigen, (sta)caravans, vouwwagens, motor- en zeilvaartuigen (waaronder zeilplanken) en luchtvaartuigen, die een verzekerde of iemand namens hem/haar onder zich heeft Niet Gedekt
Bestaande uit en/of als gevolg van verlies, diefstal of vermissing van geld, geldswaardige papieren, bank-, giro-, betaalpassen of creditcards, die een verzekerde of iemand namens hem/haar onder zich heeft Niet Gedekt
Overige Max. EUR 25.000,-/gebeurtenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. ~ buigt in het stof ~
Is je vriendin de veroorzaker is en ze heeft een WA verzekering. Kijk dan haar polis er op na. Er is een relatie tussen jou en je vriendin en dus kan het uitgesloten zijn. Met een familielid is dit zeker. Je hebt met goedkeuring je fiets uitgeleend en dus kan het uitgesloten zijn.
Je vriendin kan het ook gewoon declareren en dan zien wat er gebeurt.

Is een derde partij schuldig, dan dient die de schade te betalen, of die wel of geen WA heeft. Je zou dit via de WA verzekering van je vriendin kunnen proberen en anders wordt het politie/advocaten werk.